Olycka! Hjälp mig med tips

• Thread starter Thread starter Diversion
  • Start date Start date

Diversion

Guest
Rammade en ren i 70 knyck i förrgår. Inte en plastdetalj är hel på hojen. Min största oro är att den blivit ramsned, hur kollar man detta? Fronten är skrot och gaffeln är krokig men styrlagret verkar vara oskadat.

Jag är inte så orolig för själva deltaboxen utan bakramen. Hojen har glidit på vevhuskåpan och fästet för passagerarfotpinnen så jag är rädd att detta tryckt in bakramen lite och det är det jag skulle vilja kolla.

Det enklaste är att kryssmäta. Mät från bakersta vänsterkant till främsta högerkant och tvärtom, dessa mått ska inte skilja mycket alls. Du kan ju försöka rigga ramen så att du har svinglagringen vågrät och sedan vattenpassa på andra ställen utefter bakramen också. Långa raka saker är också bra hjälpmedel. Du kan ju trösta dig(?) med att rättvända gafflar (ytterben nertill) oftast är så mjuka att de tar upp all krockenergi så att ramen förblir rak.

Lycka till.

Hojen har efter frontningen skjutsat på 1 och 2, jag är som sagt rädd för att ramen vid 3 ska ha tryckts inåt. Ska jag ta bort sadeln och kryssmäta ovanifrån alltså? Hur mycket får det diffa, är 3-4 mm okej?

Andra bilden visar hur benet böjts, går sånt att rikta eller är det ett nytt som gäller?

Bifogat

• fzr.jpg
    fzr.jpg
    73.2 KB · Visningar: 308
Hur mycket det får diffa är helt upp till dig. Kolla bara noga att inga svetsar spruckit. Gaffelbenet går att rikta, men ett nytt känns väl säkrare.

Tack för infon, hur är det med kraschkåpor, är sådant beställningsjobb eller finns det firmor som har på lager?

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back