Olycka Bogesundsvägen?!

[ot]Har "problemet" att jag tar den för sakta åt andra hållet varje gång när man kommer nerför backen, tänker hela tiden i utgången att "fan jag kunde ha gett på bra mycket mer", den är verkligen skum den kurvan, blir inte riktigt klok på den.[/ot]

hoppas det gick bra med föraren.
 
Förra året när jag körde med SH första gången (då på 125a) var det otroligt otäckt. Nu vet jag inte exakt om det är den kurvan men det låter så den nyper som fan upp till höger upp in i skogen. När jag då åkte med gruppen i kurvan hade jag ingen aning om hur kurvan verkligen nöp. Jag höll på o köra rätt in i en mötande bil som jag inte såg men bilisten hade verkligen ögonen med sig och väjade nästan ut i diket. Hjärtat i halsgropen, javisst!! :huvet
 
J-Bone skrev:
[ot]Har "problemet" att jag tar den för sakta åt andra hållet varje gång när man kommer nerför backen, tänker hela tiden i utgången att "fan jag kunde ha gett på bra mycket mer", den är verkligen skum den kurvan, blir inte riktigt klok på den.[/ot]

.

Maila VV och fråga om dom inte kan göra ordentliga avåknings zoner
så du kan ladda utan att vara rädd för att braka av.! :tungan
Jag skulle inte banga på lite sköna Curves
 
Bogesundskors.jpg


Vist har VV jobbat på säkerheten i just den kurva!

Stål-räcket och det djuba dika är borta.

Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).

Och ja - den nyper, men, glöm inte att der är fan fri sikt innan att man kommer...

Benkar´s omtalte skyltning på "kalhyggekurven" tycker jag är annorlunda, där ser man inte utgången :3freak


hursomhälst - hoppas att killen inte har skadit sig.....
 
benkar skrev:
Kanske både och... är nog en av dom mest luriga kurvor jag vet, har kört Boge då och då i 17 års tid, vet exakt vart kurvan är, och hur den nyper, men blir ändå på något sätt varje gång överraskad över HUR MYCKET den nyper... :gnissla Men börjar få stil på det, finns inget synligt möte, drar man sig toklångt ut till vänster innan det är dags kasta ner åt höger genom nypningen.

Känns som en synvilla, man ser en lång svepande högerkurva, som sedan övergår till en vänster som försvinner upp i skogen. Är först när man väl är inne i slutet av den långa högern, som man inser hur jäkla hårt det nyper.

Precis, man har ju bra sikt så man ser om man kan ta mycket höjd. Och det är ett av tre ställen (dom två andra är ju raksträckor) som man kan köra om en hoj på den vägen. Varningsskyltar och träkors(vem hinner se det lilla som står där idag förresten?) i all ära, men det kommer knappast att hjälpa. Vi vurpfuckon kommer att köra av i kurvor sålänge vi fortsätter köra för fort. Bara att vänja sig.
 
Toyboy skrev:
Fast å andra sidan, ser man från vv sida så utgår dom ifrån att man håller
hastigheten på den nämda vägen, och håller man hastigheten på boge
så finns det inga chans i världen att man går av, inte i denna "svåra" kurva heller ... så varför behövs då en skylt vid denna kurva!?
så att jas piloter som oss inte ska braka av? upp till var och en om man inte
kan hålla höger handen i styr.. :tungan

Hmmm, med en "sporthoj" kan man nog ta den där kurvan i 70-80 km/h även om man håller innerspår, men kör man en kromsläde så skiter det sig nog i 70-80 km/h, dvs även om man håller sig inom lagens råmärken..... :rolleyes:

Det är helt klart en skum kurva, liknande kurvor på andra vägar har varningsskylt, och är väl för "guds skull" bara bra om vi kan hjälpa/tipsa VV om skyltar/varning för tokigt utformade kurvor där det händer olyckor där hoj-brödrar/systrar ofta blir skadade?

För massor av år sedan driftade en tjejbekant ut i mötande i den kurvan, med en gammal, gammal, MotoGuzzi, och av vad jag förstått så gick det inte alls fort, men ändå åt skogen, hon frontade med en mötande bil, med 1 års sjukskrivning som resultat, och tyvärr valde hon bort hojåka efter det som hände.

Tänkte redan då att "en varningsskylt skulle nog behövas", men blev inget av att jaga VV. På 90-talet var hojåka rätt "ute", rätt få som körde hoj, och hände inte så mycket i den där kurvan. Men nu har många nya med hoj kommit ut på vägarna, som tex aldrig har kört Boge, och nu börjar det skita sig i den där kurvan gång på gång :(

/B
 
benkar skrev:
Hmmm, med en "sporthoj" kan man nog ta den där kurvan i 70-80 km/h även om man håller innerspår, men kör man en kromsläde så skiter det sig nog i 70-80 km/h, dvs även om man håller sig inom lagens råmärken..... :rolleyes:

Det är helt klart en skum kurva, liknande kurvor på andra vägar har varningsskylt, och är väl för "guds skull" bara bra om vi kan hjälpa/tipsa VV om skyltar/varning för tokigt utformade kurvor där det händer olyckor där hoj-brödrar/systrar ofta blir skadade?

För massor av år sedan driftade en tjejbekant ut i mötande i den kurvan, med en gammal, gammal, MotoGuzzi, och av vad jag förstått så gick det inte alls fort, men ändå åt skogen, hon frontade med en mötande bil, med 1 års sjukskrivning som resultat, och tyvärr valde hon borthojåka efter det som hände.

Tänkte redan då att "en varningsskylt skulle nog behövas", men blev inget av att jaga VV. På 90-talet var hojåka rätt "ute", rätt få som körde hoj, och hände inte så mycket i den där kurvan. Men nu har många nya med hoj kommit ut på vägarna, som tex aldrig har kört Boge, och nu börjar det skita sig i den där kurvan gång på gång, så kontakta VV ska jag nog göra!

/B

Jag är me på ditt Resonemang, men ofta dom som kör av gör det av en
anledning som vi alla vet vilken det är... då spelar det ingen roll
med eller utan skyltning!

men du ska ha cred för din intresse för andra medmänniskor :tummenupp
 
Galne Dansken skrev:
Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).
Kan man inte vägen helt 100, och kommer i dryga 200 där, så spelar fri sikt ingen roll. Kurvan är jävligt feldoserad :3freak
 
En del kallade kurvan för transformatorkurvan på 80-talet. Åtminstone då stod det ett trasformatordass där. Gjorde själv min första "kalsongresa" där. Med skjuts såklart :3freak Den är fan inte helt enkel från andra hållet heller. I alla fall inte min drömkurva.

/Peter
 
Galne Dansken skrev:
Vist har VV jobbat på säkerheten i just den kurva!

Stål-räcket och det djuba dika är borta.

Man har bygd nästan som på en roadracing bana - det är bara att köra av - och in på gräsmarken. (se till inte att ramma korset, som markerar vart folk har dött under tidens gång).

Och ja - den nyper, men, glöm inte att der är fan fri sikt innan att man kommer...

Benkar´s omtalte skyltning på "kalhyggekurven" tycker jag är annorlunda, där ser man inte utgången :3freak


hursomhälst - hoppas att killen inte har skadit sig.....

Jo, bra att VV har tagit bort tex räcket och det djupa diket, så att konsekvenserna av en olycka blir mindre, men dom har med det inte byggt bort tex konsekvensen av vad som händer om någon driftar ut och frontar med ett mötande fordon :(

Grundproblemet kvarstår, kurvan är en synvilla, man ser/förstår inte att den nyper, därför kör folk av eller driftar ut i mötande.

VV har väl en drös med väg-arkitekter som kan sådant här, och att rent fysiskt bygga om kurvan en smula, så att "synvillan" försvinner kan ju inte bli tokdyrt i jämförelse med hur mycket pengar som läggs på andra väbyggen, cykelbanor, stensättningar, nya rondeller hit och dit för att höja trafiksäkerheten.

Edit/ Vid det där mötet med VV, Polis osv, förra våren, så sa VV uttryckligen att dom vill ha in tips om tex väg/skylt-förändringar som kan hjälpa till minska antalet MC-olyckor, tycker vi ska hörsamma det, och tipsa dom :-) /Slut edit

/B
 
Last edited:
benkar skrev:
Grundproblemet kvarstår,

Tycker du har jävligt rätt. Det är dessutom speciella förhållanden för MC som inte gäller för biltrafik. Jag föreslår en utredning där resultatet leder till speciella vägskyltar som varnar mc-förare vid liknande kurvor eller andra faror. Kanske "MC - olycksdrabbad kurva"

Man kanske få akta sig så det inte blir inflation bara som med övergångställhysterin från förr när bilister inte längre ser skyltarna eftersom de finns var 50m.

Vi betalar dessutom skatt. :3freak
 
Eller så kan VV sätta upp en 50-skylt :va

Vet inte ens om jag
är ironisk, får fundera lite på den själv. ;)

Jag håller med, skyltning är bra. Står det 70 på skyltarna så räknar jag med att kunna hålla 70 utan att bli överaskad annat än av andra trafikanter, djur, koblajor osv, inte av feldoserade nypande kurvor. Det borde inte vara så¨svårt att låta en testpanel av varierande skicklighet testköra och betygsätta vägar/kurvor, och sätta upp "MC-olyckskurv-skylt"? (Eller en 50-skylt, men något säger mig att den inte kommer att avskräcka så mycket...)
 
#Olsson# skrev:
Tycker du har jävligt rätt. Det är dessutom speciella förhållanden för MC som inte gäller för biltrafik. Jag föreslår en utredning där resultatet leder till speciella vägskyltar som varnar mc-förare vid liknande kurvor eller andra faror. Kanske "MC - olycksdrabbad kurva"

Man kanske få akta sig så det inte blir inflation bara som med övergångställhysterin från förr när bilister inte längre ser skyltarna eftersom de finns var 50m.

Vi betalar dessutom skatt. :3freak

Hmmm, nja, tveksam till att speciell varningsskyltning riktad till hojåkare behövs, finns IOFS i Tyskland, men blir nog för mycket skyltdjungel.

Och i just det här fallet så blir nog bilister som kommer ut på Boge för första gången antagligen precis lika överraskade av hur den här kurvan väldigt oväntat nyper, som en hojåkare blir av det.

//B
 
IronMike skrev:
Kurvan är jävligt feldoserad :3freak

Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.
 
Qwerty skrev:
Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.

Håller med :tummenupp
Körde den första gången med TwinSucker och han har ju örnkoll!
Lät väl ungefär nåt sånt här vid bussfickan där Boge börjar:

TW: Ta det nu lungt, stressa inte, tänk på spårvalen som vi pratat om och passa dig jeffligt noga i dödskurvan för den nyper satan på slutet.

Moi: Eeeh...dödskurvan??? Kan vi inte göra så att jag ligger bakom dig istället?
 
Last edited:
Qwerty skrev:
Kurvan är inte det minsta feldoserad. Det är där emot en synvilla om man åker mot Vaxholm.
Säger som alla andra, man blir lika förvånad varje gång över hur mycket den nyper. Jag tror att vi som åkt där ett par svängar åker väldigt långsamt i den kurvan varje gång.

Hittade en "flygbild" över kurvan (som Pejo lagt upp i i någon gissa vart-tråd)

På bilden ser "nypningen" inte så farlig ut, men nere på marknivå bakom styret på hojen så... Är väl även så att vägen smalnar av lite just där?

/B
 

Bifogat

  • boge.jpg
    boge.jpg
    134.2 KB · Visningar: 295
Kapten Blåskägg skrev:
Håller med :tummenupp
Körde den första gången med TwinSucker och han har ju örnkoll!
Lät väl ungefär nåt sånt här vid bussfickan där Boge börjar:

TW: Ta det nu lungt, stressa inte, tänk på spårvalen som vi pratat om och passa dig jeffligt noga i dödskurvan för den nyper satan på slutet.

Moi: Eeeh...dödskurvan??? Kan vi inte göra så att jag ligger bakom dig istället?
TW: Nope, du kommer garanterat inte missa den :hihi

KB: Men men...okej då :skrämd

Kan säga att studenten klarade av böjen utan problem :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top