Olycka Bogesundsvägen?!

SSDD skrev:
Fnys .. Rookies...
Lyssna på ett "kalkbrott" ett tag ( BENKAR alltså :rolleyes: )

Radiator.... TRANSFORMATOR bocken
Kallas den beroende på att de "flesta" som kör av där inte räknar med den sista "mördande" nypet i bocken och halkar omkull, missar amco räcket ( som nån listig individ på VV har räknat ut behövs där ???) och far ner i ån/bäcken .. I tangenten riktning DVS upp i skogen på andra sidan backen/ån står en liten traffo station därav namnet

"Transformatorn"

Den där bäcken är gödslad med mc skrot sen 50 talet , kul utgrävning om nåra år :confused:

Tricket är att köra emot sista "bruna" :gnissla trästolpen på vänster sida (innan avtagsvägen till vänster) så långt man vågar ( asfalten slut...) och sen vinkla max höger ... Vips och man är uppe i backen utan att veta varför.... :gnissla

Kanske läge ta och döpa om kurvan till "Transformer-kurvan, -kurvan som på några sekunder kan ge din hoj en helt ny skepnad".... :rolleyes: :3freak

Din beskrivning av hur man tar kurvan är :tummenupp

/B
 
Last edited:
SSDD skrev:
Fnys .. Rookies...
Lyssna på ett "kalkbrott" ett tag ( BENKAR alltså :rolleyes: )

Radiator.... TRANSFORMATOR bocken
Kallas den beroende på att de "flesta" som kör av där inte räknar med den sista "mördande" nypet i bocken och halkar omkull, missar amco räcket ( som nån listig individ på VV har räknat ut behövs där ???) och far ner i ån/bäcken .. I tangenten riktning DVS upp i skogen på andra sidan backen/ån står en liten traffo station därav namnet

"Transformatorn"

Den där bäcken är gödslad med mc skrot sen 50 talet , kul utgrävning om nåra år :confused:

Tricket är att köra emot sista "bruna" :gnissla trästolpen på vänster sida (innan avtagsvägen till vänster) så långt man vågar ( asfalten slut...) och sen vinkla max höger ... Vips och man är uppe i backen utan att veta varför.... :gnissla

He he he he, jag var vist ute och seglade lite :tungan Jag vist ju att den kallas transformator böjen (bocken) Satt nog i andra tankar.....
Vad säger ni om rullator kurvan då????
 
Jag tycker inte den vägen är så kul, jag har visseligen bara kört veteranhoj där men det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande, överallt en massa hårda trädstammar och stenbumlingar så det gäller att inte hamna utanför asfalten.
 
gunnar_gt750 skrev:
Jag tycker inte den vägen är så kul, jag har visseligen bara kört veteranhoj där men det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande, överallt en massa hårda trädstammar och stenbumlingar så det gäller att inte hamna utanför asfalten.

Nja, SÅ illa är det väl inte?

Jag kör också veteranhoj, bara att lägga in rätt växel, gasa och motorbromsa, hålla väl till höger mest hela tiden för att undvika mötande som eventuellt genar, luta en smula där det behövs, så får man en körupplevelse som heter duga! :7peta

Tack och lov så håller sig trädstammar och stenbumlingar oftast sig utanför vägbanan, är väl snarare hästar och annat löst frigående man får ta hänsyn till.

Vill man köra hoj med avåknings-zoner, tja, bana kanske? Slippa gasa och bromsa, prövat motorväg? Bekvämt, men inte så upphetsande.... :tungan

/B
 
gunnar_gt750 skrev:
..det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande...

Huphup - det är ju det som är kul, när man kör MC :D

Gassa och bromsa - tja - det är väl bara en fråga om att anpassa kurv hastigheten.. Kör Boge med konstant 75 km/t utan att slå av.... :D

(sen kan man väl värdera själv om ett vajerräcke eller sidan av Bågesunds banan är värst eller bäst)
 
gunnar_gt750 skrev:
Jag tycker inte den vägen är så kul, jag har visseligen bara kört veteranhoj där men det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande, överallt en massa hårda trädstammar och stenbumlingar så det gäller att inte hamna utanför asfalten.

:Bugar Du kör en Dröm av väghållning och bromsar.......


Jag åker HD 883cc sportster anno 1989.... Där hardu väghållning ,bromsar och effekt i massor . :brinnerup (not)

Så enda chansen är att stumma rullen och inte bromsa . :huvet
( det enda som händer när man bromsar fram är att "nypet" runt skivan stabilserar framhjulslagren så att det går fortare, det känns så i alla fall)

Men motorbroms har jag ... Å vibrationer, över 3000 varv känns hantagen som nybakta Skogaholms limpor. :gnissla
 
SSDD skrev:
Å vibrationer, över 3000 varv känns hantagen som nybakta Skogaholms limpor. :gnissla
:rofl :rofl :rofl
Hur är det med löständerna då över 3000 varv? Skallrar dom eller :hihi

För att återgå till den berömda kurvan så tycker jag att den är riktigt rolig nu när man vet hur den funkar...det går fint att få till den där riktiga WEEE-känslan när man pressar sig ur den :yoparty

Högt spår till vänster innan, håll ut länge innan man pressar ner hojen och drar på med gasen så att fjädringen pustar och skriker åt än att man är dum i huvet...Fy Fan, va rätt åt hojen det är :D

Men återigen...det är en satans lurig kurva när man tar den första gången :gnissla
 
Last edited:
gunnar_gt750 skrev:
Jag tycker inte den vägen är så kul, jag har visseligen bara kört veteranhoj där men det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande, överallt en massa hårda trädstammar och stenbumlingar så det gäller att inte hamna utanför asfalten.

Men kom igen nu...lite småkul är den allt sånär som på vissa partier...tycker dessutom folk genar mer än på Bulten men det kan ju vara inbillning. Fö så rockar veteranhojar :yoparty min fyller veteran nästa år och då ska den få hänga av något könslöst modernt i födelsedagspresent :banana först ska jag lära mig klippa transformatorkurvan dock.... :rolleyes:
 
Last edited:
SSDD skrev:
:Bugar Du kör en Dröm av väghållning och bromsar.......


Jag åker HD 883cc sportster anno 1989.... Där hardu väghållning ,bromsar och effekt i massor . :brinnerup (not)

Så enda chansen är att stumma rullen och inte bromsa . :huvet
( det enda som händer när man bromsar fram är att "nypet" runt skivan stabilserar framhjulslagren så att det går fortare, det känns så i alla fall)

Men motorbroms har jag ... Å vibrationer, över 3000 varv känns hantagen som nybakta Skogaholms limpor. :gnissla

Vibrationer är bra :tummenupp, i synnerhet i kombination med framåtlutad körställning. 5 mil i 140 knyck på min och gashanden är helt död...då vrider jag på rullen och vobblar den till liv i 200...men inte på Boge :)
 
SSDD skrev:
Å vibrationer, över 3000 varv känns hantagen som nybakta Skogaholms limpor. :gnissla
Hehe, på en Spruttster behöver man ingen "shift light". När handtagen känns som falukorvar så är det dags att peta i nästa växel. När växlarna tar slut så ska man ha i åminne att HD haft låsningsfria bromsar sedan 1903, och man bör fundera på att pruta av lite :hihi
 
TwinSucker skrev:
:rofl :rofl :rofl
Hur är det med löständerna då över 3000 varv? Skallrar dom eller :hihi


:fatta! Lösgaddarna ,,(snorhyvel)??
Precix,,förresten
Eftersom jag har varvstoppet på 7800 kan jag inte hålla ihop käften över 130, för då ser jag dubbelt...I och försig kan det förklara att man kör för fort ...
" Men snälla Konstapeln, det stog dubbla 70 skyltar på varje sida !!Det måste väl betyda att man får köra i 140 ......" :rolleyes:

Tänkte inte på det..
 
Den där satans kurvan är råsnuskig tycker jag.
Gick själv omkull där för ca 3 veckor sen, pga för hög hastighet i kombination möte med bil som genade genom "min" fil :fatta!

I onsdags tog jag i alla fall med far min ut till vaxholm för att visa bogan, jag sa även: Nu farsan ska jag visa den konstiga kurvan jag körde av i!
Vi börjar från vaxholmshållet, ALLT är verkligen på topp, fint väder och inte ett gruskorn på hela bogan.
Vi kommer i alla fall fram till kurvan där jag ser den klotade CBRen och till höger på ängen står ambulanshelikoptern. Fy fan va man får en tankeställare till hur jävla illa det verkligen kan gå!

Tack till dig som hjälpte mig upp ur diket förresten (medelålders man på svart zx9r -9x?), tyskarna i vanen och paret i svarta 740in.

PEACE :tuttar
 
Ähh sluta gnäll om den fina kurvan! den e ju klockren att lägga ett gnisterskrap i, bah att motstyra fett och krita svarta sträck igenom :fyllisar jaja den e lite läbbig då men vafan ta net farten såere inga probs :tummenupp
 
Lasker skrev:
Ähh sluta gnäll om den fina kurvan! den e ju klockren att lägga ett gnisterskrap i, bah att motstyra fett och krita svarta sträck igenom :fyllisar jaja den e lite läbbig då men vafan ta net farten såere inga probs :tummenupp

Ähhh.. är egentligen inget gnäll, utan bara lite tips, lär inte bli någon ombyggnad/ändring av kurvan någonsin, utan bara bra att det rör på sig i den här tråden, så att "folk" är med på att det finns en lurig kurva där..... :tungan

/b
 
Körde den vägen för första gången idag. Mycket roligare än bulten tycker jag! Lite lömsk var allt den där kurvan, men jag hade läst den här tråden så jag var beredd :hihi

Åkte efter två hojar och den sista av dem kom väl en metern över mittlinjen i högersvängen..
 
robeen skrev:
Körde den vägen för första gången idag. Mycket roligare än bulten tycker jag! Lite lömsk var allt den där kurvan, men jag hade läst den här tråden så jag var beredd :hihi

Åkte efter två hojar och den sista av dem kom väl en metern över mittlinjen i högersvängen..
Gjorde ett undantag herromdan, men kom fram till precis tvärtom ..gled söderut till bulten istället, boge känns mer och mer för knixig :) ..nämner inga tider då blir det sånt jäkla liv, stop-uret råkar ju alltid finnas till hands :tummenupp
 
gunnar_gt750 skrev:
Jag tycker inte den vägen är så kul, jag har visseligen bara kört veteranhoj där men det är en massa feldoserade kurvor och backar, en massa bromsande och gasande, överallt en massa hårda trädstammar och stenbumlingar så det gäller att inte hamna utanför asfalten.
poängen brukar att vara kvar på asfalten :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top