Olustig incident

Nitrous skrev:
Handlarna är såklart försäkrade men självrisken är som sagt 10-15k och den ska någon betala, den som orsakat skadan givetvis.
/Nitrous

Det är väl precis den risken en handlare får ta om han ska sälja hojar, i synnerhet om man inte kommit överens om något annat innan provkörningen. Annars får dom väl börja med att sälja hojjar på postorder, om dom har så svårt att hantera kunder.

Snart får man väl stå för soppan också om man ska provköra...

Instämmer f.ö med G.S.G.G.

Sålänge du inte har skrivit på att du är ersättningsskyldig eller sålänge som han inte sa,
du betalar alla skador så har dom faktiskt ingen laglig rätt att kräva dig på pengar.

Jag vet att du INTE har skadat den i det här fallet, jag säger bara att så är det.

Du kan lägga den frivilligt om du så ville, dom hade INGEN rätt att kräva dig på pengar,
sålänge ni varken har ett muntligt eller skriftligt avtal.

Ett muntligt avtal är att han t ex sa innan du körde "Du betalar alla skador".

Jag jobbar extra på Mercedes/Chrysler på helgerna. Ang. provkörningar så kör vi på att kunden få skriva på ett papper med kopia av körkortet. Självrisk på 5600.- vid vållande till skada. Ofta är det mycket att göra vilket gör det svårt att hinna kolla alla bilar som kommer tillbaka direkt efter en provkörning, även om det naturligtvis hade varit det bästa. Det har hänt ett par gånger att vi i efterhand, efter ett par dagar eller så, upptäkt någon skada på en bil. Inte mycket att göra.

Att handlare har en självrisk förstår jag mycket väl. Det gör att vissa personer undviker att provköra (de som gör det är uteslutande testpiloter) och de som kör ändå (de absolut flesta) tar det förhoppningsvis försiktigare och utsätter både sig och omgivningen för mindre risker och minskar slitaget på fordonet.

FreddaAbborre skrev:
Jag jobbar extra på Mercedes/Chrysler på helgerna. Ang. provkörningar så kör vi på att kunden få skriva på ett papper med kopia av körkortet. Självrisk på 5600.- vid vållande till skada.

Men det kan inte vara något genomgående för där har jag provkört många bilar utan att skriva på något.

Ett tips att tänka på innan provkörning är att gå igenom hojen själv.
Första gången som jag skrev på ett sånt där papper med en självrisk på 10k så blev jag lite suspekt mot butiken. Så då gick jag och kollade alla synliga skador på hojen, (det var några små blesyrer här och där), sen gick jag tillbaka till personalen och sa.

Jag: -Ni vet väl att den har repor redan nu på vänster sida!

Dom: -Jaa, vi vet om alla repor på hojen!

Jag: -Och sen ser det ut som höger backspegel har släpat mot något!

Dom: -Jaaa, vi vet!

Jag: -Och så............

Dom: - JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen fick jag aldrig några problem afteråt heller.
Jag har kört med detta varje gång jag lånar hoj av butik.

Jobbigt att bli anklagad för något man inte gjort, men i det här fallet så är det bara att säga till Sulas (ifall dom ringer igen) att: Jag tycker att det är jävligt svinigt av er att anklaga mig på lösa grunder, nu har ni misst mig som kund i all framtid och önska dom lycka till med sin anmälan (dom lär ju behöva det).

Om inte säljaren informerat om reglerna kan man inte kräva någon ersättning.
Du kan vara helt lugn om du inte blev informerad. Jobbar som säljare på Mercedes. Måste dock säga att det är jävligt lågt av firman att anklaga någon, dom kan inte ha en susning om vem som gjort skadan. Kanske deras egna säljare tog en kvällstur!!!!!

skulle aldrig skriva under ett papper för att provköra :4skrika

vill dom sälja eller :arsele

jag har provkört mycke cyklar men aldrig skrivit nått papper eller fått info om nån självrisk ta en rejäl sväng och känn pån brukar dom säga vad som däremot skrämmer mig lite är att när jag letade hoj hos privat personer provade jag ett antal cyklar och ingen frågade om jag ens hadde körkort

en liten fundering bara kom i diskution med en handlare om hur vida han kan kräva att jag ska lämna mitt kk hos honom medans jag provkör ???

i alla fall så kom vi fram till att han har fel då farbrorblå vill att jag har kortet på mej medans jag kör.. det är ju böter på det

handlarn i frågan hade aldrig tänkt på det sa han

petmalm skrev:
en liten fundering bara kom i diskution med en handlare om hur vida han kan kräva att jag ska lämna mitt kk hos honom medans jag provkör ???

i alla fall så kom vi fram till att han har fel då farbrorblå vill att jag har kortet på mej medans jag kör.. det är ju böter på det

handlarn i frågan hade aldrig tänkt på det sa han

Det räcker att han tar en kopia av kk, eller att du har någon annan ID-handling under turen.

Jag har provkört två gånger hos MC Varuhuset och då fick man signa och så kopierade de kortet (ena gången behöll de det). Tycker inte att det är så mycket att snacka om. Självklart ska grejerna tillbaka i samma skick som de var från början. Nu har ju den här mannen rent mjöl i påsen - skull också tagit det som en stor skymf att det ringer och ens frågar.

Var o prova hela KTM sortimentet igår på Ride i umeå (superduken var grym :Bugar ).
Där tog dom kopia på k.k och man fick skriva på ett papper om att självrisken var 10000:- om man ställer till med något.
Jag tycker inte det är nåt konstigt med att man får stå självrisken om man sjabblar.
Däremot hoppas jag det går resonera med handlaren, så man inte får betala 10000:- om man krachar en blinker, skrapar lite plast på en enduro eller förlorar en bakspegel.

Ja, skall bli intressant att se vad som händer. Polisen har ju knappt resurser att uteda rån och misshandel, så som någon sa, tar de väl tag i detta runt 2010 någon gång.

Konstigt också att ingen som provkörde såg skadan innan de drog i väg, utan att denna 4 000:- skada först uppdagades då de skulle ställa undan hojarna för dagen.

Jag ska berätta om en liten incident jag råkade ut för när jag hyrde ett släp.
Där skriver man ju tillochmed på ett kontrakt. I detta kontrakt kunde jag välja om jag ville betala extra för självriskeliminering dvs att även om jag är vållande så behöver jag inte betala självrisken på 1000:-

Jag tog den och for iväg, självklart råkade jag ut för att backa emot så ett blinkersglas a 140kr gick sönder. Döm om min förvåning när jag lämnar tillbaka släpet och upplyser honom om att jag haft sönder blinkersglaset, då vill han ha betalt!!!!!

Han menar på fullaste allvar att eftersom skadan var så liten så skulle de inte använda försäkringen, för det var ju onödigt när glaset bara kostade 140 och självrisken var 1000, och då tyckte han att det var självklart att jag skulle betala.

Försökte resonera lite och han var helt med på att om jag backat sönder för mer än 1000kr så skulle jag inte behövt betala en enda krona, då erbjöd jag mej att ta med släpet på en liten tur till men det var han inte så sugen på.

R1 wannabe skrev:
Försökte resonera lite och han var helt med på att om jag backat sönder för mer än 1000kr så skulle jag inte behövt betala en enda krona, då erbjöd jag mej att ta med släpet på en liten tur till men det var han inte så sugen på.

*LOL* Släputhyrare brukar inte ha alla hästar hemma :3freak

Å andra sidan så har väl inte Sulas varit så otrevliga i detta fallet? De hittar att hojen blivit skadad, och så ringer de runt till de som provkört!? Som jag fattade det i det första inlägget hade säljaren bara ringt upp och frågat, inte anklagat rakt ut!? Det är väl inte mer än rimligt att man frågar?Säljaren sa att han trodde på killen. Men visst, de måste "hota" med något för att få någon att "erkänna". Det är inte troligt alls att de går till polisen, men de måste väl använda något för att "pressa" lite.

Sulas känner väl sig rätt förbannade oxå. De ställer upp och lånar ut en hoj, och sen pajar någon den och bara smiter...!?! Klart jag hade lackat, och försökt få tag i den skitstöveln som gjorde det!

Last edited:
Jag hade blivit klart störd om de ringt och frågat nåt sånt. Även tagit en funderare om det är några man skulle vilja ha med att göra framöver. Om de missat att kolla hojen ocn nån oärlig typ lagt den så får de nog ta det och kolla bättre nästa gång istället för att anklaga oskyldiga.

Jag provkörde en bil en gång när jag bodde hemma och blev anklagad för att ha kört över 10 mil utan att säga till eller lämna bensinpengar. Tyvärr var det innan mobiltelefonernas tid så han fick bara tag på farsan som inte visste vad jag pysslat och åkte över med pengar för bensinen. I själva verkat hade jag bara kört drygt 2 mil vilket vi kommit överens om (hade bl.a. spenderat en hel del tid under bilen). När jag fick höra det blev jag INTE glad.

RacerX skrev:
Å andra sidan så har väl inte Sulas varit så otrevliga i detta fallet? De hittar att hojen blivit skadad, och så ringer de runt till de som provkört!? Säljaren sa att han trodde på killen. Men visst, de måste "hota" med något för att få någon att "erkänna".

Last edited:
Jag hade tänkt provköra en Suzuki DR-Z400SM när "Suzuki on tour" var här i stan. Men det var inte särskilt lockande när självrisken var på 12000kr, så jag avstod från att provköra den. :(

Dessutom stod det på papperet som man skulle skriva på att försäkringen inte gäller för personskader eller skadade kläder. Men det täcks väl av trafikförsäkringen? :va

Visst har jag förståelse för att en självrisk på 12000kr kan få de flesta att köra lite lugnare. Men vissa av oss kanske måste avstå helt eftersom att man inte skulle ha råd med oturen att vurpa och tvingas betala en hög självrisk samtidigt som man vill köpa en ny hoj.

Esquire skrev:
Visst har jag förståelse för att en självrisk på 12000kr kan få de flesta att köra lite lugnare. Men vissa av oss kanske måste avstå helt eftersom att man inte skulle ha råd med oturen att vurpa och tvingas betala en hög självrisk samtidigt som man vill köpa en ny hoj.
Och hur har du råd med ny hoj om du inte har råd att betala 12' för att du klotar handlarens? Nej, de som inte vill skriva på en sån sak kan nog handlaren vara utan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT