Olustig incident

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Var ute på Sulas MC norr om Enköping i dag för att provköra en Speed Triple. Hade gått och längtat efter detta i flera veckor sedan jag var på B-by och provkörde en. I B-by fick man bara ta en runda på ca 1 minut, här var det max 15 minuter. Hursomhelst, jag åkte dit med ett par kompisar och fick min efterlängatade provtur. Jag tog det tämligen lungt då detta är en synnerligen potent (men ändå relativt lättkörd) hoj. Stannade kvar på Sulas i kanske 45 - 50 minuter efter provturen (hade ingen lust att köra något annat) och försökte övertala en av polarna att också testa den. Han var dock inte sugen på den utan provkörde ett par andra hojar i stället.

Kom hem och tog en dusch. Då ringer telefonen och det är någon från Sula som ringer och säger att jag måste ha lagt omkull hojen under provturen för att ett blinkersglas och något annat var paj !!! Han hade ringt runt till 3 pers innan mig och det var ingen av dom (enligt deras utasgo) varför det måste vara jag förutsatt att de andra talar sanning. Skadorna gissade var på ca 4 000:-

Vad säger man ? Jag svor på heder och samvete att det inte var jag, och att jag kan åka ut dit och se han rakt i ögonen och säga det samma.

Han säger att han tror mig, men att han även tror på de andra :confused: Med andra ord någon ljuger ! Om ingen erkänner kommer han att koppla in polisen. Jag sa att det var helt OK för mig för jag har rent mjöl i påsen.

Till saken hör att jag snackade en stund med snubben som körde innan mig, han verkade ko-lugn, och det var inga fel på hojen då som jag tänkte på i alla fall.

Ja vad f-n säger man. Detta ser ut att bli ett fall för Hercule Poirot.

Jasså, så man är ersättningsskyldig om man lägger en provkörningshoj nu också. Ja herregud...

tala om för Sula att det kostar att driva en verksamhet, och att anklaga kunder för skadegörelse utan att kolla cyklarna är det dummaste jag (hänvisa till mig HAHa) har hört. han kan ju inte förvänta sig att du vill ha med dom att göra igen. vilket jäkla pucko. :3freak

Jag hämtar alltid säljaren efter min provtur enbart för att undvika dessa situationer. Tråkigt att man inte kan vara ärlig och rakryggad och tala om att man lagt hojen ... är man en klant får man stå för det.

Hoppas det ordnar sig för dig.

De kan ju inte komma i efterhand och klaga, de måste ju kolla direkt när du kommer in med hojen ju! Stå på dig, tror inte de kan ställa dig till svars för detta!

//M

Tysken skrev:
Jasså, så man är ersättningsskyldig om man lägger en provkörningshoj nu också. Ja herregud...

Ja vem skulle annars betala skadorna???

Hur som helst, vanligtvis får man ju alltid skriva på ett papper vid provkörning. Där brukar också stå något om 10.000kr eller nåt i självrisk vid skada.
OM säljaren själv inte kollat av hojen mellan varje provkörning så tycker jag dom gjort lite fel.
Vill man vara säker så får man väl göra som brinckis och hämta säljaren och be denne kolla av hojen. Men sånt borde ju fan inte behövas, inte vi köpares skyldighet och se till att dom gör sitt jobb rätt.
Innan man får körkortet tillbaka som ofta ligger kvar som pant för hojen så borde säljaren ta två ögon i 15 sek runt hojen.

Hoppas du slipper fortsatta tråkigheter Lantis.

/Nitrous

Tysken skrev:
Ja, vad trodde du? Handlarnas självrisk brukar vara betydligt högre än 4000, typ 10-15000.

Nitrous skrev:
Ninjaboy skrev:

Jag har då aldrig skrivit på nåt papper eller blivit upplyst om någon form av självrisksumma vid olycka när jag provkört.
Men vad vet jag...
Ni behöver inte vara otrevliga, jag är glad och enbart frågvis.

Du vet att du har rätt, så släpp det bara. De får väl göra vad de vill, men nu har de förlorat minst en kund. Du kan ju bara veta vad du gjort, och att på falska grunder anklaga någon för ett brott (bedrägeri, typ) är i sig ett mycket grovt brott med fängelse på straffskalan. Det borde nog folket på Sulas tänka på innan de går ut och anklagar någon.
Om det nu rör sig om 4000 kronor så är det väl bara för dem att laga hojen och se till att skaffa sig bättre rutiner när de lånar ut hojar i fortsättningen. Oproffsigt, samtidigt som jag förstår att det är surt för dem. Men det skall ju inte behöva bli ditt problem.

Tysken skrev:
Jag har då aldrig skrivit på nåt papper eller blivit upplyst om någon form av självrisksumma vid olycka när jag provkört.
Har du inte skrivit på något så har jag svårt att tro att de kan komma med några krav i efterhand.

Om man provkör någon skitbil, typ en ny Volvo :hihi , så brukar man inte behöva skriva på något men om det är hos Porsche Center så blir det till att skriva på.

Ninjaboy skrev:
Om man provkör någon skitbil, typ en ny Volvo :hihi , så brukar man inte behöva skriva på något men om det är hos Porsche Center så blir det till att skriva på.

Vid provkörning av bilar (ej Volvo 240) har dom vid enstaka fall tagit kopia på körkortet, dock aldrig vid provkörning av MC.
Jag trodde, tills jag läste denna tråd, att handlaren var fullt försäkrad mot missöden vid provkörning.

Tysken skrev:
Men vad vet jag...
Ni behöver inte vara otrevliga, jag är glad och enbart frågvis.

Det var absolut inte min avsikt att vara otrevlig.
Handlarna är såklart försäkrade men självrisken är som sagt 10-15k och den ska någon betala, den som orsakat skadan givetvis.
Varje gång jag provkört en Mc och även Bil har jag fått lämna ifrån mig körkortet och även skriva på ett provkörningspapper.

Men som sagt, Sulas borde kanske se över sina rutiner lite, att anklaga någon på det sättet kräver lite bevis och inte bara ord. Dom förlorade ju en potentiell kund på det här sättet.

/Nitrous

Alltid en obehaglig känsla att känna sig skyldig till nåt man inte har gjort. :(

Nitrous skrev:
Det var absolut inte min avsikt att vara otrevlig.

Jag var onödigt grinig, ursäkta mig.

Nitrous skrev:
Handlarna är såklart försäkrade men självrisken är som sagt 10-15k och den ska någon betala, den som orsakat skadan givetvis.
Varje gång jag provkört en Mc och även Bil har jag fått lämna ifrån mig körkortet och även skriva på ett provkörningspapper.

Jag, och troligtvis fler med mig, blir aldrig upplysta om detta. Vem vill provköra nåt då? 10-15.000:-... En olycka händer lätt ibland och speciellt när man minst vill att det ska hända...

Finns bara en sak som är värre än att bli tagen på bar gärning,
det är att få skulden för något som man är oskyldig till.

Trist,men bara att försöka skaka av sig.

Om du är oskyldig låt dom koppla in Polisen,du har ju inget att dölja.

Långa Farbron på Marys login.

Jag tycker Sula's kan stå för det själva. Har man provkörning så får man räkna med att det kan bli lite slitage på hojarna. För några år sen var det en kille på Traja/Kawa's provkörningsturne som dom hade ett par år, som körde ut på en åker med en Speed Triple, det var visst en traktor som kört ut framför och han hann inte bromsa. Men han blev inte skyldig något, arrangörerna sa bara att "shit happens".

K-Micke skrev:
Jag tycker Sula's kan stå för det själva. Har man provkörning så får man räkna med att det kan bli lite slitage på hojarna. För några år sen var det en kille på Traja/Kawa's provkörningsturne som dom hade ett par år, som körde ut på en åker med en Speed Triple, det var visst en traktor som kört ut framför och han hann inte bromsa. Men han blev inte skyldig något, arrangörerna sa bara att "shit happens".

Men då kan ju han knappast ha varit vållande? Han väjde ju isf bara för någon som körde ut mitt framför, och då borde ju traktorförraren ha varit den som åkte dit på det? :va

kass personal

Inte förvånad, har aldrig blivit så illa bemött som på sulas.. va in där i våras o ville kolla på en gixxer 1000-03 som jag visste stod där, svaret jag fick när jag bad få se hojen va: du vet väl hur en sån ser ut "hojen stod i källaren".. jaja köpte ingen hoj o lär inte göra de där så länge jag lever.. grymt trevlig personal där INTE.. låt dom göra anmälan för den lär poliserna börja med runt år 2010 o då minns inget dvs sulas får stå för de själva..

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...