Olovlig körning, vad händer?

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Haninge
Hoj
Cbr 600F 98
Tjena. Har en vän som väldigt nyligen har skaffat ny båge, men som tyvärr inte har ett körkort att uppvisa. Trots detta kan han ju inte hejda sig för att åka ut och "provköra" lite. Sitter bara och funderar lite och undrar vad som egentligen gäller, vad kan hända? Han har b körkort sen tidigare och ingen prövotid, men kan han 'ndå få en prick i registret och få vänta 2 år tills han får köra upp, eller är det bara böter som gäller? Vi Förutsätter självklart att han iaf kör lagligt!

Hare!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Förslaget är att inte köra utan körkort. Det värsta som kan hända är om han kör den oförsäkrad, krashar och blir invalid. Då kommer han inte få någon ersättning alls.

Då kan förslaget om att försäkra den komma upp, då är svaret :
Om harry haffa kör bakom och väljer att av någon anledning kolla upp regnr. så kommer dem att se att den är försäkrad men att ägaren inte har körkort och kommer därför få en bra anledning att stoppa honom.
 
Last edited:

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Tjena. Har en vän som väldigt nyligen har skaffat ny båge, men som tyvärr inte har ett körkort att uppvisa. Trots detta kan han ju inte hejda sig för att åka ut och "provköra" lite. Sitter bara och funderar lite och undrar vad som egentligen gäller, vad kan hända? Han har b körkort sen tidigare och ingen prövotid, men kan han 'ndå få en prick i registret och få vänta 2 år tills han får köra upp, eller är det bara böter som gäller? Vi Förutsätter självklart att han iaf kör lagligt!

Hare!

Inge kort, inge åka :mattias :ajjabajja
 

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Haninge
Hoj
Cbr 600F 98
Förslaget är att inte köra utan körkort. Det värsta som kan hända är om han kör den oförsäkrad, krashar och blir invalid. Då kommer han inte få någon ersättning alls.

Då kan förslaget om att försäkra den komma upp, då är svaret :
Om harry haffa kör bakom och väljer att av någon anledning kolla upp regnr. så kommer dem att se att den är försäkrad men att ägaren inte har körkort och kommer därför att få en bra anledning att stoppa honom.

Jo, men vad är då de rättsliga påföljderna om han nu i detta fall blir stoppad. Ponera också att hojen står på hans far samt är försäkrad, så kollar de regnumret ser de att ägaren av hojen innehaver ett körkort!
Vad kan påföljderna då bli för grabben? Uppskjutet körkort, beslagtar de hojjen, eller blir det endas böter??

Vet självfallet att han inte ska puttra runt på den, men ni vet hur det är.. Suger finns där, klart grabben blir sugen.. Som att ínte ni har gjort samma sak? :p
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Svar på din fråga är inte mycket. Förutsättning att du kör lagligt och du åker dit i rutinkontroll så blir det enbart böter, dvs. första gången, skulle du upprepa det så blir du utan kort ett tag och förmodligen drygare böter.

Du är försäkrad om du orsakar en skada men kan i värsta fall tvingas betala tillbaka pengar om skadan bedöms att vara grov vårdslöshet!!!


Dock rekomenderar jag att du skiter i att köra utan kort, känslan att sätta sig på hojen lagligt med kort är riktigt skön!!! Är du sugen på att köra ändå, ragga upp en polare som har haft kort i 5 år och be honom vara handledare, sen är det bara att åka ut med honom/henne och njuta av körningen utan rädslan för snuten!!!
 
Last edited:

sterner

www.HEET.JAG
Gick med
1 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
cbr 954-02
Jo, men vad är då de rättsliga påföljderna om han nu i detta fall blir stoppad. Ponera också att hojen står på hans far samt är försäkrad, så kollar de regnumret ser de att ägaren av hojen innehaver ett körkort!
Vad kan påföljderna då bli för grabben? Uppskjutet körkort, beslagtar de hojjen, eller blir det endas böter??

Vet självfallet att han inte ska puttra runt på den, men ni vet hur det är.. Suger finns där, klart grabben blir sugen.. Som att ínte ni har gjort samma sak? :p


om killen inte innehar ett körkort A och framför ett sådant fordon..om det e riktigt grinigt så kan dom även ta behörighet B..sen går det neråt,prick,böter m.m...men iallafall kan dom ta hans B kort...
 

Sgt Liberia

Guest
Kul att du är så engagerad i din "kompis".

Om du blir stoppad blir du rapporterad för olovligt körning. Det kan innebära att du blir av med övningskörningstillståndet. Sedan kan det dröja några år innna du fått tillbaka det.

Att du har skrivit hojen på farsan gör nog polisen mer intresserad och vill stoppa dig. För det är ganska lätt att se på kroppshållning, körsätt m.m. om det sitter en 18 åring på hojen eller en 45 åring.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Min kompis åkte dit för olovlig körning då rykte dem även b körkortet + att han fick vänta i ca 1 år tror jag innan han fick köra upp igen. 3 år sedan detta hände.
 

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Kör du den försäkrad, skattad och besiktad utan A-kort så händer inte mycket, du riskerar böter på någon tusenlapp.

Kör du däremot för fort, mot rött eller på något annat sätt olagligt så kan föreselsen anses som grov och då åker B-kortet på några månader samt du kan få svårigheter att ta ett A-kort framöver.
Krockar du så gäller ALLTID försäkringen. Men igen, kan förseelsen anses som grov så kan du bli återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget, det kan blir DYYYYYRT.

Så ska du köra utan kort, kör lagenligt, för annars kan det bli en väldigt tung kostnad att bära!
Du har också bara en chans på dej att åka fast, andra gången du åker fast så blir följderna värre och brottet kan då även klassas som grovt.

Men alla liknande fall bedöms enskilt och vad för brott som ger vad för straff är inte säkert.
 
Last edited:

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Anledningen till att de dyker upp är för att det är för dyrt och svårt att ta A-kort numera. Vi är kuvade för systemet, se sådana här trådar som en reaktion.
Folk vill köra, men alla kan eller har inte den möjligheten pga ett för strikt regelsystem.
Ni kommer väl ihåg att en gång i tiden så fick man köra hoj på B-kort!
Så det handlar inte om att vi har fått en bunt med osund omoralsika medborgare, utan det rör sig snarare om ett striktare regelsystem.

Återinför A-behörighet för B-korts ägarna, men begränsa det till 250cc, alternativt 125cc automatväxlad.

Dessa trådar och frågor är berättigade i ett sverige där MCn som näring sakta stryps ihjäl.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Olovlig körning är alltid rapportering till Länsstyrelsen och det blir dagsböter.
Sker annat så gör konstapeln fel eller är snäll och då är det bara tur :)
Men är brottet "ringa" kan det läggas ner för dom har åtminstone i Sthlm regionen otroligt många andra mål som är högre prioriterade.

/Nitrous
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Du är försäkrad om du orsakar en skada men kan i värsta fall tvingas betala tillbaka pengar om skadan bedöms att vara grov vårdslöshet!!!

Ja, precis som du kan bli om du som körkortsinnehavare orsakar en olycka och döms för grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller anses ha orsakat skadan avsiktligt, ingen skillnad på reglerna där. Trafikdelen av försäkringen gäller fullt ut, med en höjning av självrisken med max 1/10 basbelopp. Vagnsskadedelen, ifall fordonet är helförsäkrat, kan man glömma som körkortslös, skador på det egna fordonet ersätts inte.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Anledningen till att de dyker upp är för att det är för dyrt och svårt att ta A-kort numera. Vi är kuvade för systemet, se sådana här trådar som en reaktion.
Folk vill köra, men alla kan eller har inte den möjligheten pga ett för strikt regelsystem.
Ni kommer väl ihåg att en gång i tiden så fick man köra hoj på B-kort!
Så det handlar inte om att vi har fått en bunt med osund omoralsika medborgare, utan det rör sig snarare om ett striktare regelsystem.

Återinför A-behörighet för B-korts ägarna, men begränsa det till 250cc, alternativt 125cc automatväxlad.

Dessa trådar och frågor är berättigade i ett sverige där MCn som näring sakta stryps ihjäl.

Allvarligt talat, nu är Du bara löjlig.

Jag tog A lappen som privatist men fyllde i med 1 dubbelektion med lite matnyttigt såsom grunder i bromsteknik, säkerhet mm.

Jag tror slutnotan hamnade på ca 3500kr inklusive bränsle, detta var 2004.
Om man anstränger sig, är uppmärksam och ser till att läsa på själv så är det ingen större kostnad att ta ett körkort. Ex så övade jag på garagevändningar, bromsteknik och manöverbanan med min far på en stor parkering där vi använde koner etc. Jag kollade med andra som kört upp för att höra vad de kuggat på och såg till att inte göra samma misstag mm.
Med andra ord så är det varken för svårt eller för dyrt, skulle till och med våga påstå att det är lättare nu när garagevändningen inte finns mer. (förutsatt att den är borttagen, vad jag hörde så var det sista året när jag tog lappen)

Kan för övrigt tillägga att det säkert inte var så farligt att sätta folk med B kort på en gammal seg hoj ifrån 50-60:talet. Däremot så är det lite värre om man skulle sätta en oerfaren person på en cykel med låg vikt och nästan 190hk.
Det krävs lite andra kunskaper (bromsteknik ex) för att framföra cykeln och regler måste alltid skrivas med värsta tänkbara scenario i åtanke.

MVH

/Leo
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Sitter i samma situation som din "kompis" och jag kan lugnt säga att det som avskräcker mig från att sticka ut och åka själv är försäkringsfrågan. Jag är verkligen förälskad i min nya hoj (hämtades i onsdags) och tanken på att skrota den och inte ens få ut en endaste krona som tröst är bara för mycket.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Allvarligt talat, nu är Du bara löjlig.

Jag tog A lappen som privatist men fyllde i med 1 dubbelektion med lite matnyttigt såsom grunder i bromsteknik, säkerhet mm.

Jag tror slutnotan hamnade på ca 3500kr inklusive bränsle, detta var 2004.
Om man anstränger sig, är uppmärksam och ser till att läsa på själv så är det ingen större kostnad att ta ett körkort. Ex så övade jag på garagevändningar, bromsteknik och manöverbanan med min far på en stor parkering där vi använde koner etc. Jag kollade med andra som kört upp för att höra vad de kuggat på och såg till att inte göra samma misstag mm.
Med andra ord så är det varken för svårt eller för dyrt, skulle till och med våga påstå att det är lättare nu när garagevändningen inte finns mer. (förutsatt att den är borttagen, vad jag hörde så var det sista året när jag tog lappen)

Kan för övrigt tillägga att det säkert inte var så farligt att sätta folk med B kort på en gammal seg hoj ifrån 50-60:talet. Däremot så är det lite värre om man skulle sätta en oerfaren person på en cykel med låg vikt och nästan 190hk.
Det krävs lite andra kunskaper (bromsteknik ex) för att framföra cykeln och regler måste alltid skrivas med värsta tänkbara scenario i åtanke.

MVH

/Leo

Alla har ju inte föräldrar som kör motorcykel eller någon kompis som man kan övningsköra med och då måste man ju vända sig till en körskola och då kan det börja kosta pengar :gnissla
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Alla har ju inte föräldrar som kör motorcykel eller någon kompis som man kan övningsköra med och då måste man ju vända sig till en körskola och då kan det börja kosta pengar :gnissla

Det finns nästan alltid någon MC klubb i varje stad, och oftast är det hjälpsamma med övningskörning.
Har man inga pengar får man använda lite mer fantasi för att hitta lämpliga lärare.

:hej
 

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Jag har redan tagit körkort en gång, B-kort.
Varför ska jag behöva göra om det?

Det handlar inte om att inte kunna köra, det handlar om att begränsa våran frihet och spara sjukkostnader för samhället.
För om det handlade om förmåga att kontrollera fordonet så skulle det vara som i många andra delar av Europa lagligt att framföra en automatväxlad 125cc på B-kort.

Ingen borde egentligen få köra 190hk på allmän väg. Oavsett kort.
 
Last edited:
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top