Olovlig körning, vad händer?

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Det finns nästan alltid någon MC klubb i varje stad, och oftast är det hjälpsamma med övningskörning.
Har man inga pengar får man använda lite mer fantasi för att hitta lämpliga lärare.

:hej

Kan endast hålla med, det är absolut inte omöjligt att hitta någon att övningsköra med om man har lite fantasi och kollar runt lite.

Probotector, visst fyller körskolor sin uppgift, men det är i mina ögon direkt slöseri med pengar att köra alla lektioner där. Försök få grunderna via skolan och öva sedan själv. Kör Du på inhägnat område så skall Du nog kunna öva själv och samtidigt köra lagligt om jag inte har helt fel.

MVH

/Leo
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det finns nästan alltid någon MC klubb i varje stad, och oftast är det hjälpsamma med övningskörning.
Har man inga pengar får man använda lite mer fantasi för att hitta lämpliga lärare.

:hej

Visst men då måste man ju ha motorcykel och all utrustning om nu inte klubben har något man kan låna :gnissla
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
Allvarligt talat, nu är Du bara löjlig.

Jag tog A lappen som privatist men fyllde i med 1 dubbelektion med lite matnyttigt såsom grunder i bromsteknik, säkerhet mm.

Jag tror slutnotan hamnade på ca 3500kr inklusive bränsle, detta var 2004.
Om man anstränger sig, är uppmärksam och ser till att läsa på själv så är det ingen större kostnad att ta ett körkort. Ex så övade jag på garagevändningar, bromsteknik och manöverbanan med min far på en stor parkering där vi använde koner etc. Jag kollade med andra som kört upp för att höra vad de kuggat på och såg till att inte göra samma misstag mm.
Med andra ord så är det varken för svårt eller för dyrt, skulle till och med våga påstå att det är lättare nu när garagevändningen inte finns mer. (förutsatt att den är borttagen, vad jag hörde så var det sista året när jag tog lappen)

Kan för övrigt tillägga att det säkert inte var så farligt att sätta folk med B kort på en gammal seg hoj ifrån 50-60:talet. Däremot så är det lite värre om man skulle sätta en oerfaren person på en cykel med låg vikt och nästan 190hk.
Det krävs lite andra kunskaper (bromsteknik ex) för att framföra cykeln och regler måste alltid skrivas med värsta tänkbara scenario i åtanke.

MVH

/Leo

Så förståndig du verkar...
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Verkar som vissa tycker mc-åka är en rättighet. Dyrt med körkort? mc-åka ÄR dyrt, motorcyckel, skinnställ, hjälm, stövlar, handskar, försäkring, däck, drivpaket, olja mm mm. Det kostar pengar att åka hoj och körkortet är bara en del av det. Som 18åring är det inte lätt att skramla upp pengarna som behövs jag vet, jag har varit där (länge sedan :hihi ).
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Verkar som vissa tycker mc-åka är en rättighet. Dyrt med körkort? mc-åka ÄR dyrt, motorcyckel, skinnställ, hjälm, stövlar, handskar, försäkring, däck, drivpaket, olja mm mm. Det kostar pengar att åka hoj och körkortet är bara en del av det. Som 18åring är det inte lätt att skramla upp pengarna som behövs jag vet, jag har varit där (länge sedan :hihi ).

visst kostar det men de är inte så farligt, kostar börjar de göra om man inte har MC som intresse/hobby, för har man intresset så lägger man inte så mycke pengar på annat förutom hojjen då. när andra spelar hockey, fotboll, folkrace, eller formula Ford.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Jag har själv lite svårt att hitta handledare. Finns det någon vettig klubb i Västerås man skulle kunna kontakta?

Edit: Det slog mig just att detta var ordentligt OT så jag skapar en ny tråd med denna fråga istället!
 
Last edited:

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
visst kostar det men de är inte så farligt, kostar börjar de göra om man inte har MC som intresse/hobby, för har man intresset så lägger man inte så mycke pengar på annat förutom hojjen då. när andra spelar hockey, fotboll, folkrace, eller formula Ford.

Håller med fullständigt, hojåka kräver ett gediget intresse och är inte "bara en cool grej", så att det kostar en del är väl kanske bra eftersom det avskräcker en del "olämpliga" från att ta kk/köpa hoj.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Så förståndig du verkar...

Men va kul att se att Du håller med, hade ju vart illa om jag sagt något som inte passade Ers Höghet...
Du är väldigt välkommen att skicka pm till mig om Du har synpunkter på mitt förstånd så kan vi diskutera dem precis så mycket vi vill utan att alla andra behöver läsa.

Ha en bra dag, ledsen för OT.

MVH

/Leo
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
Men va kul att se att Du håller med, hade ju vart illa om jag sagt något som inte passade Ers Höghet...
Du är väldigt välkommen att skicka pm till mig om Du har synpunkter på mitt förstånd så kan vi diskutera dem precis så mycket vi vill utan att alla andra behöver läsa.

Ha en bra dag, ledsen för OT.

MVH

/Leo

Ja vad kul att du blev så glad!! Men du behöver inte kalla mej för ers höghet, BOSS eller GUD räcker...:tungan
Ha en bra dag du med, också ledsen för OT.

MVH/ Scubasteve
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top