Olles motocrosstråd (!)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Min förstaste fråga här kan gå ut till er som åker FMX också, och det är huuur man vet vad fart man ska ha in i hoppen? Jag menar en del åker ju ut på en bana och åker ett varv sen sätter de alla hopp... Sätter ni hopp utan att träna dom specifikt? Är det något man bara lär sig med tiden? Blir väldigt random för mig just nu :P Och visst man sätter ju många hopp men det är efter att ha tränat dem och hoppat långt å kort några gånger, och som alla vet gör det ont :P Väldigt nybörjarfråga, men det är precis vad jag är :P

Hur kan man hjälpa att inte åka på så mycket stryk? Jag åker ju på motardfjädringen och den ger mig spö :( Inställningarna tror jag har rätt för den slår just å pass igenom om man fuckar upp sig ordentligt.

Allmänna tips är välkommna! Kom på att jag sku köra en crosstävling en vecka innan den började å har inte åkt cross sen -99 :D
 
En annan fråga som e intressant är hur ni gör på rakorna, jag tycker det sliter mycket i armarna. Provade luta mig mer frammåt och det blev lite lättare då...

Och nej, ni behöver inte säga att jag har för mycket att åka med, för det vet jag redan :P
 
Olof Eriksson skrev:
En annan fråga som e intressant är hur ni gör på rakorna, jag tycker det sliter mycket i armarna. Provade luta mig mer frammåt och det blev lite lättare då...

Och nej, ni behöver inte säga att jag har för mycket att åka med, för det vet jag redan :P

ehm..ärligt talat vet jag inte hur man sätter hoppen..det..går bara typ, brukar ta ett elle 2 varv runt en bana så man vet hur den ser ut sen kör ja bara..har nog inga bra tips igentligen så ja ska nog radera det här inlägget :rolleyes:
 
Olof Eriksson skrev:
En annan fråga som e intressant är hur ni gör på rakorna, jag tycker det sliter mycket i armarna. Provade luta mig mer frammåt och det blev lite lättare då...

Och nej, ni behöver inte säga att jag har för mycket att åka med, för det vet jag redan :P

de flesta kör med 450 eller 525 så det är inga problem.jag är också en sån som får köra flera gånger för att klara ett hopp.Generellt kan man nog säga att de flesta platåer runt 20 m kräver 3an fullt på min crf 250. En grej jag brukar göra på träning/tävling är att jag tar rygg på någon jag vet hoppar alla hopp sen är det bara hålla samma fart som han!! försök håll i cyckeln med knäna hela tiden inte bara på rakorna:banana
 
Last edited:
Buskenstrom skrev:
de flesta kör med 450 eller 525 så det är inga problem.jag är också en sån som får köra flera gånger för att klara ett hopp.Generellt kan man nog säga att de flesta platåer runt 20 m kräver 3an fullt på min crf 250. En grej jag brukar göra på träning/tävling är att jag tar rygg på någon jag vet hoppar alla hopp sen är det bara hålla samma fart som han!! försök håll i cyckeln med knäna hela tiden inte bara på rakorna:banana
Mm, men de flesta är inte på 53kg och relativt nybörjare i motocross ;>

Det är bra tips att ta rygg sådär, sant sant. Då gäller det bara att våga då!
 
Det kommer med tiden, jag har aldrig några som helst problem under säsongen att bara titta på en bana o sedan sätta alla hoppen klockrent. Men har man varit borta en längre tid av skada eller annat så märker man direkt att man har lite problem med att bedömma hur långt man hoppar. Jag tror det är något som bara sätter sig i ryggmärgen !

Finns ju lite tekniker för att styra sig lite när man är i luften. Bakbromsa så att man trycker ner nosen hjälper litegrann att korta av hoppen, märks knappt på kortare hopp 15-20m men vid större hopp kan man märka ganska klart att man får ner hojjen tidigare.

Vad jag märkte när jag första gången körde en fyrtaktare är att man måste vara konstant på gasen när man åker upp i hoppen. En tvåtaktare hoppar man oftast på avslag eftersom man vill kunna åka så snabbt som möjligt in i hoppet utan att hoppa för långt. Full gas så lång det går sen vrider man av gasen och vinklar ner hojjen för att dämpa hoppet. Detta var jäkligt svårt med fyrtaktaren på grund utav motorbromsen. Första gångerna för mig råkade jag vrida av gasen lite o vips hoppade man bara hälften av vad man tänkt sig. Samtidigt så om man råkar gasa till litegrann med en brutal 4-taktare precis i uthoppen så lägger man på 10 m på längden... Lite knepigt det där, men man får börja med att försöka vara väldigt jämn på gasen i hoppet tills man fått in känslan lite mer.......
 
Olof Eriksson skrev:
Mm, men de flesta är inte på 53kg och relativt nybörjare i motocross ;>

Det är bra tips att ta rygg sådär, sant sant. Då gäller det bara att våga då!
hade ingen koll på din vikt ! du har för stor hoj :lol närå skämt å sido bara våga som gäller. men är du nybörjare så hoppa inte förräns det känns säkert dumt att missa en säsong bara för ett sketet hopps skull eller hur ! finns många som leker tarzan därute som inte vet vad dom håller på med och som oftast hamnar i gipsbrygga innan det är färdigt!
 
Buskenstrom skrev:
hade ingen koll på din vikt ! du har för stor hoj :lol närå skämt å sido bara våga som gäller. men är du nybörjare så hoppa inte förräns det känns säkert dumt att missa en säsong bara för ett sketet hopps skull eller hur ! finns många som leker tarzan därute som inte vet vad dom håller på med och som oftast hamnar i gipsbrygga innan det är färdigt!
Det knepiga är att det känns inte säkert förns man provat på det ;P

Satte ett hopp skitenkelt idag som jag aldrig vågat hoppa tidigare, och nu känns det hur lugnt som helst ;D

Styra hojjen i luften borde jag lära mig. Hade det på 125an men nu fryser jag bara när det blir spännande i luften... Än så länge har jag landat alla hopp men nån gång kommer det bli ordentligt fel... Finns det någon övning som är bra för att träna styra hojjen i luften?

Någon som har tips på andra övningar som e bra?
 
Jeremy McGrath, där är en bra film för att lära sig och få upp ögonen för basics, hur man kör, hur man tar rakor, hopp osv, hojinställning, körställning...
 
Det blir ju inte lättare av att du åker med motardfjädring.
Detta eftersom den är mycket hårdare/långsammare shimsad än en crossdito.
Satsa på en riktig crossfjädring och lägg sedan pengarna och tiden på att köra mycket för att bli trygg i hoppandet.
 
Det är bara att åka åka och åka...
Ska du rejsa motard så tränar du med motardsetup.
Men, du börjar med hopp od i vettig storlek och bara nöter nöter och nöter.

Det finns inget annat sätt, det kommr att falla på plats. Det kan ta nåt år men så småningom kommer det att bli helt odramatiskt.

Daniel
 
Jag heter Lasse skrev:
Det blir ju inte lättare av att du åker med motardfjädring.
Detta eftersom den är mycket hårdare/långsammare shimsad än en crossdito.
Satsa på en riktig crossfjädring och lägg sedan pengarna och tiden på att köra mycket för att bli trygg i hoppandet.
Ao, men jag satsar inte på motocross utan åker nu i helgen mest bara för att det är bra med tävlingserfarenhet och för att det är roligt! Lägga ut tiotusentals kronor på en standardfjädring är lite utöver ;D

Jag kommer åka crossbana på motardsetup sedan, det här är bara en "engångsgrej" och jag har en träning till kvar innan tävlingen ;P Personligen tycker jag det skiljer sig ganska mycket att åka motocross och att åka motocross på motardsetup.

Tack för tipsen alla :)
 
Emmi skrev:
Jeremy McGrath, där är en bra film för att lära sig och få upp ögonen för basics, hur man kör, hur man tar rakor, hopp osv, hojinställning, körställning...

Såg den filmen och måste säga att det var bland det sämsta jag skådat.....
 
Olof Eriksson skrev:
Det knepiga är att det känns inte säkert förns man provat på det ;P

Satte ett hopp skitenkelt idag som jag aldrig vågat hoppa tidigare, och nu känns det hur lugnt som helst ;D

Styra hojjen i luften borde jag lära mig. Hade det på 125an men nu fryser jag bara när det blir spännande i luften... Än så länge har jag landat alla hopp men nån gång kommer det bli ordentligt fel... Finns det någon övning som är bra för att träna styra hojjen i luften?

Någon som har tips på andra övningar som e bra?

styra hojen? bromsa så går framändan ner gasa så går den upp ! träna först att koppla i luften sen kan du bromsa lätt se vad som händer ! jag är absolut ingen mästare själv men har nog lärt mig basics nu!
 
Buskenstrom skrev:
styra hojen? bromsa så går framändan ner gasa så går den upp ! träna först att koppla i luften sen kan du bromsa lätt se vad som händer ! jag är absolut ingen mästare själv men har nog lärt mig basics nu!
Jo men det är inte den delen som e problem utan i sidleds, "whippa" eller vad man nu ska säga. Fast det blir utan min samverkan ;P
 
Anammade tipset om att träna träna träna, så jag körde två pass idag. Första fem varv och andra 1 å ½ timme ;D

Fyfan va man hela tiden hittar saker man kan göra bättre.
 
Back
Top