mindraper skrev:
tja olle!
berätta gärna lite om varför du upplever Hyndan som så extremt mycket bättre än Husan. alltid kul att höra ifrån någon som kört OCH ägt båda.
//m
Extremt mycket bättre är den väl inte, den passar väl mig extremt mycke bättre dock
Nu har jag ju inte kört den så mycket på bana, min egen hoj har jag inte alls kört på bana än.
Först å främst så är jag en liten kille, så effekten spelar mig inte så jättestor roll, Hondan är några hästar klenare, och många hästar klenare än -04ans husa. Det som gör störst skillnad är vikten. Jag kör betydligt längre i sträck på Hondan än på Husan. Den svänger kvickare än husan också, det har väl delvis med att den e lättare å göra också. (lite text om vikten men det är till största del därför jag väljer Hondan, man måste prova för att förstå hur stor skillnad de där kilona gör)
Motorkaraktären passar mig bättre med klenare botten och en större "kick" på toppen, husan är mer brutal under hela registret, spelar inte lika stor roll vart i registret man skruvar på. Jag känner på den nivå jag ligger att jag har fördel av att köra på en överlag klenare motor då jag får fokusera mer på körningen än på om bakhjulet sitter fast i backen eller inte (självklart släpper det med 450n också, men den e snällare). Lite som att sätta in antispin.
Sen rent maskinellt så tycker jag det är roligare att byta kolv var 40 timme eller så än att justera ventilerna var 10de. Motorn vibrerar mindre eller iaf mindre störande på hondan och jag känner inte att jag måste fundera på när nästa ras kommer. Nu har jag ju haft Husa ett tag men den känns faktiskt lite lättare att skruva i dock. Simpel å sen finns det lite utrymme också, man behöver inte tjollra med 15 olika nycklar heller. Sadelfästet tex (för att komma åt luftburken) är betydligt lättare på husan. Genomskinliga tanken på husan e betydligt smartare än den svarta som sitter på min honda... (överfyllde det första jag gjorde) Fan all plast på husan e smartare monterat. Svårare att montera hjulen på Hondan också, iaf me de prylar jag har. Bättre bakbroms på husan, sämre ram på husan, bättre styre på husan, bättre sittställning på Hondan...
Är du som jag, inte skickligast i sverige på åka motard å vill satsa på åka bana för att försöka ta det nånstans, då tycker jag att du ska överväga hondan. Annars tycker jag att du gott kan åka Husa, den e jävligt rolig också!

Jag tänker nog byta upp mig när/om jag kommer så långt att jag maxar ut 450n, men dit äre en bit.
Och du, -04 eller framåt är det som gäller