Olle har ny moped! (även Jesse)

ypvs skrev:
Oket är ok. Kan du inte ens bromsa stopp på bakhjulet så ligger felet nån annan stans. Har aldrig hört talas om nån som behövt byta bakok på en CRF eller nån annan SM hoj för den delen.
Lufta och ställ in pedal osv innan du ger dig in på såna ombyggen.

Schysst hoj för övrigt...
:tummenupp

Daniel
Det går bromsa stopp men det är inte samma tryck å känsla som i husabromsen som e en del större än den som sitter orginal på CRFen, jag gissar att när man väl påfrestar den lite så kommer den ge upp ganska fort. Men det återstår ju att se! Jag brukar bromsen lite i överkant också tror jag...

von reisen skrev:
Viljan finns, främst träning men någon tävling vore skoj. Vet inte när jag får hojen körbar, mest en fråga om cash...
Jag hoppas verkligen att du får ihop att åka! Har vi tur kanske våra "någon tävling" sammafaller då ;D

Bild 9: Allmänn garagebild - Varför ser det inte alltid ut såhär i garaget!? :(
Bild 10: Monterad å klar! Tack till mekanikern på bild #9

Bifogat

• 9.jpg
    9.jpg
    122.4 KB · Visningar: 153
  • 10.jpg
    10.jpg
    49.6 KB · Visningar: 87
honda bromsen med det lilla oket behöver frisk olja ofta, då funkar den kanon.

(så är det i crossvärlden ialla fall)

tja olle!
berätta gärna lite om varför du upplever Hyndan som så extremt mycket bättre än Husan. alltid kul att höra ifrån någon som kört OCH ägt båda.
//m

mindraper skrev:
tja olle!
berätta gärna lite om varför du upplever Hyndan som så extremt mycket bättre än Husan. alltid kul att höra ifrån någon som kört OCH ägt båda.
//m
Extremt mycket bättre är den väl inte, den passar väl mig extremt mycke bättre dock :P

Nu har jag ju inte kört den så mycket på bana, min egen hoj har jag inte alls kört på bana än.

Först å främst så är jag en liten kille, så effekten spelar mig inte så jättestor roll, Hondan är några hästar klenare, och många hästar klenare än -04ans husa. Det som gör störst skillnad är vikten. Jag kör betydligt längre i sträck på Hondan än på Husan. Den svänger kvickare än husan också, det har väl delvis med att den e lättare å göra också. (lite text om vikten men det är till största del därför jag väljer Hondan, man måste prova för att förstå hur stor skillnad de där kilona gör)

Motorkaraktären passar mig bättre med klenare botten och en större "kick" på toppen, husan är mer brutal under hela registret, spelar inte lika stor roll vart i registret man skruvar på. Jag känner på den nivå jag ligger att jag har fördel av att köra på en överlag klenare motor då jag får fokusera mer på körningen än på om bakhjulet sitter fast i backen eller inte (självklart släpper det med 450n också, men den e snällare). Lite som att sätta in antispin.

Sen rent maskinellt så tycker jag det är roligare att byta kolv var 40 timme eller så än att justera ventilerna var 10de. Motorn vibrerar mindre eller iaf mindre störande på hondan och jag känner inte att jag måste fundera på när nästa ras kommer. Nu har jag ju haft Husa ett tag men den känns faktiskt lite lättare att skruva i dock. Simpel å sen finns det lite utrymme också, man behöver inte tjollra med 15 olika nycklar heller. Sadelfästet tex (för att komma åt luftburken) är betydligt lättare på husan. Genomskinliga tanken på husan e betydligt smartare än den svarta som sitter på min honda... (överfyllde det första jag gjorde) Fan all plast på husan e smartare monterat. Svårare att montera hjulen på Hondan också, iaf me de prylar jag har. Bättre bakbroms på husan, sämre ram på husan, bättre styre på husan, bättre sittställning på Hondan...

Är du som jag, inte skickligast i sverige på åka motard å vill satsa på åka bana för att försöka ta det nånstans, då tycker jag att du ska överväga hondan. Annars tycker jag att du gott kan åka Husa, den e jävligt rolig också! :tummenupp Jag tänker nog byta upp mig när/om jag kommer så långt att jag maxar ut 450n, men dit äre en bit.

Och du, -04 eller framåt är det som gäller :tummenupp

Last edited:
tack för bra svar :tummenupp
hoppas de sista raderna inte var tillägnade mig, har lixom kört Husa sen -99 (alltid motard) och fick nog världens första -05:a (tillsammans med supermoto) i november så jag tänker inte byta än på ett tag :hihi
kom med till Åland så kan vi provköras lite :yoparty
//m

mindraper skrev:
tack för bra svar :tummenupp
hoppas de sista raderna inte var tillägnade mig, har lixom kört Husa sen -99 (alltid motard) och fick nog världens första -05:a (tillsammans med supermoto) i november så jag tänker inte byta än på ett tag :hihi
kom med till Åland så kan vi provköras lite :yoparty
//m
Haha jo jag förstod att du körde 05a ;D Men det går ju alltid ha två hojjar! Hela texten var nog allmänt till de som var intresserade :) Jag har ingen aning om vem nån här på forumet är nästan, så du får ha överseende med det :D

Vi bestämde idag när vi var ut till vår gokartbana (som var snötäckt med minst 2dm snö...) att det blir av att åka till Åland! Jag får nog sova i bilen eller så då :P Då lovar jag dig å alla andra som e intresserade en provtur! (fast en provtur innebär minst 5 varv å verkligen prova, har man kört 2 varv i farmorstempo har man inte provat en hoj *edit: tänkte bara förvarna så ingen gör bort sig när vi kommer dit ;P)

Last edited:
420 skrev:
Så du åkte ner till Malmö Jesse? Hoppas du är och förblir nöjd med hojen.
Och Olle, har du handlat bromsarna av detvetdu (Oscar i Stockhom)?

Nu när ni båda är beväpnade för en banhelg så är det bara att boka färja Kapellskär-Mariehamn och skriva upp er på listan i Ålandstråden :tummenupp

6 kolvs oket ink pumpen köpte jag från Oskar... :tuttar För att montera på suzkan. Väntar dock fortfarande på fälgar + bromsskiva från ISR. :huvet
Borde komma om ett par veckor. Ska förhoppningsvis hinna tills Ålandsresan går av stapel.

Fina bikes grabbar :tummenupp See ya på finne ön

Idag var vi bara tvugna att ta en tur mellan regndagarna!

Bild1: Om man inte har en upptorkad gokartbana eller bana överhuvudtaget, vad gör man då? Jo man sätter ut konor och tränar bromsa! :D
Bild2: Jens har lite svårt att hålla sig när killen i bilen inte stannade av för att berömma motorcykeln, här ska det läxas upp!
Bild3: Jens leker traktor med sin traktor. :P
Bild4: The allmighty PW kommer ut för att leka, tror det är min första wheeliebild här?

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    76.6 KB · Visningar: 86
  • 2.JPG
    2.JPG
    88.8 KB · Visningar: 83
  • 3.JPG
    3.JPG
    125 KB · Visningar: 76
  • 4.JPG
    4.JPG
    128.9 KB · Visningar: 86
Bild5: Oj hej vad det går!
Bild6: Jesse provar räsern, lite skraj till en början.
Bild7: Jens posserar fan bättre än mig på alla mina mopeder :(
Bild8: Det syns tydligt vilken av dessa hojjar som e "Number One"

Bifogat

• 5.JPG
    5.JPG
    124.3 KB · Visningar: 53
  • 6.JPG
    6.JPG
    127.4 KB · Visningar: 62
  • 7.JPG
    7.JPG
    130.8 KB · Visningar: 58
  • 8.JPG
    8.JPG
    129.5 KB · Visningar: 74
Ja här nere i skåne är det inte mkt snö :D
Klicka på länken i min signatur och kolla under filmer.
Första filmen är från förr förra helgen och andra filmen är från helgen som var.
Har inte lagt ner så mkt energi på att göra värsta feta filmen så ta dom för vad dom är.. :)

Jösse skrev:
Powerwhellies är alltid nice :D
Det ser kallt ut där uppe hos er.
Vi hade 15+ för någon dag sen :tungan
Haha, med ny kolv så är det faktiskt inga problem med powerwheelies på första växeln! inte för att den går så fort på den växeln men :P

Det var väl en sex till åtta grader idag! Vi hade faktiskt 16 grader igår! :tungan

420 skrev:
Ja här nere i skåne är det inte mkt snö :D
Klicka på länken i min signatur och kolla under filmer.
Första filmen är från förr förra helgen och andra filmen är från helgen som var.
Har inte lagt ner så mkt energi på att göra värsta feta filmen så ta dom för vad dom är.. :)
Förfan, de e motorcykelfilm, då är det godkänt whatever! ;) Ser ut som om första banturen i år kanske blir på åland... :(

Tar hem filmerna direkt!

420 skrev:
Fyfan. FYYFAN. Varför har inte jag råd å lägga upp en sån där asfaltsslinga på någon åker? :( Såg lite farligt nära träden ut dock :P

Visst taru med hjälmkameran till Åland? Vore rätt fräckt :)

Självklart åker kameran med. Ska jobba på att kunna montera den både fram och bak på hojen oxo..
Fast det tråkiga men hjälmkamera är ju att man själv inte får vara med på filmen :D

420 skrev:
Självklart åker kameran med. Ska jobba på att kunna montera den både fram och bak på hojen oxo..
Fast det tråkiga men hjälmkamera är ju att man själv inte får vara med på filmen :D
Luungt grabben! Det ordnar jag å jens med vår kamera :tummenupp :D

420 skrev:

Då är vi bröder i inte-lyckas-få-vara-med-på-bild-för-att-man-fotar-själv-träsket.
Skoj bana ni gjort, flygfält eller? Är det ett privat område eller har ni tjuvåkt eller lyckats övertala myndigheter? :tummenupp

På bilden då Jesse provar pw:n så är ni väll i raggträsket?känner igen rakan och ladugården där borta för jag köpte min gamla cr125 där borta vid ladugården nånstans :tungan

jesseboy skrev:
Då är vi bröder i inte-lyckas-få-vara-med-på-bild-för-att-man-fotar-själv-träsket.
Skoj bana ni gjort, flygfält eller? Är det ett privat område eller har ni tjuvåkt eller lyckats övertala myndigheter? :tummenupp

Det är tjuvåkning som gäller tyvärr. Ägarna är iofs inte helt negativa till att vi kör där men grannar och myndigheter är inte lika glada.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden