oljud i min KTM 640 lc4

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Har ett tickande oljud i toppen.....har pratat med flera och dom nämner att de e fjädern i Automatdecompen som är sliten....inget skadligt men irriterande.......

Kan detta stämma?

Har kört med "oljudet" i tron om att de va de......i typ 500 mil nu inga problem hojjen går skit bra....men irriterande med ljudet och de låter bara på tomgång typ...

Nån som har nått konkret svar på vad de är?
Hur man lättast och billigast fixar de?
Svårt?
Förklara gärna!

Jag har exakt samma problem, tickar till på tomgången men aldrig annars och går exakt som förut, dock har detta uppstått efter att jag fått tillbaka hojen efter service på verkstad så är fundersam på vad fan de har gjort.

Jag har exakt samma problem, tickar till på tomgången men aldrig annars och går exakt som förut, dock har detta uppstått efter att jag fått tillbaka hojen efter service på verkstad så är fundersam på vad fan de har gjort.
Antagligen ställt dina ventiler, det ska ticka.

Du plockar av ventilkåpan och ser så autodecompen inte fastnat eller liknande. Den sitter på kamaxeln du ser den direkt när du plockar av kåpan. Kolla i dina sprängskisser du fick till hojen efter:

Timing Train > Camshaft > Auto-Decomp

Det är inte bra om autodekompen ligger och slår mot mothållet. Men det är inte fjädern som är sliten. Snarare att den är för hårt spänd, tex vid montering. Eller att det är för låg tomgång. Till slut går mothållet av/lossnar och i bästa fall går det inte in i kamkedjan. Men törs någon chansa?
Fixa medans tid är. Alla ljud i en motor kommer från mekaniska slitage. Så inga ljud är egentligen bra. Och nya ljud som man inte hört förut är en första varning.

Last edited:
Det är inte bra om autodekompen ligger och slår mot mothållet. Men det är inte fjädern som är sliten. Snarare att den är för hårt spänd, tex vid montering. Eller att det är för låg tomgång. Till slut går mothållet av/lossnar och i bästa fall går det inte in i kamkedjan. Men törs någon chansa?
Fixa medans tid är. Alla ljud i en motor kommer från mekaniska slitage. Så inga ljud är egentligen bra. Och nya ljud som man inte hört förut är en första varning.

Har samma ljud på min 660 kom för 2 mil sedan, var o kollade med en handlare o fick som svar att det var just fjädern som var slut o därför hackade dcompen över???? stämmer inte detta.
Fjädern kostade ju peanuts men lite pyssel o byte men man vill ju inte lägga jobbet nu om det fortfarande låter likadan efter bytet.

/Per

Som race me säger.. det är decompens vire upp till styret som är för spänd eller till kicken (husaberg) Hur som hellst lätt att kolla på 5 sek,,,,, starta motorn och låt gå på tomg ,,Ta fingrarna eller tång och ta tag i armen som går in i ventilkåpanl vrid den åt endera hållet och lyssna om den blir tyst. I 7 fall av 10 är det så enkelt,,Ställ in viere sträckningen så den ligger avbelastad på tomgång..... Får inte ligga och hacka i takt med ventilerna!

I vissa fall kan vevaxelns mutter till premier drevet gängat ut sig lite så drevet ligger och slår!! (mindre vanligt)

Men kan helt klart även vara kammens autodecomp som är sliten 2,7 fall av 10 :D

Min har rullat 2700 mil o ingen har ändrat på justeringen så jag gissar nog på det sista alternativet tyvärr

Ja men kolla denna arm ändå först ,,Ligger den och slår på tomg så har du felet där!!
Ta Bort decompen
Autodecomp är bara till för att folk utan rätt teknik ska få igång dom till slut,,, även bra så pillsnerjon och tjuvar ska få igång dom (och elstartade)

Ta bort autodecompen och kör utan!! Rek INTE på elstartade modeller för då blir det tvärstopp för startmotorn..Går visserligen manuellt hjälpa till med decompen på styret, Men rek autodecom på elstart.
Därimot på alla utan elstart och decomphantag är det enligt mig bara fördelar. Lättare att hitta tdc och därmed ställer in kolven i rätt läge för kickning blixtsnabbt. Att kicka därifrån är precis lika lätt som med autodecomp. Enda skillnaden utan Auto är att man måste leta åt läget efter TDC för att kunna kicka igång,, Inga problem för den normalbegåvade,, man besparar sig dessutom onödiga kickningar som inte leder till start som den jäkla auton ställer till med rätt offta.

Min har rullat 2700 mil o ingen har ändrat på justeringen så jag gissar nog på det sista alternativet tyvärr

har du fått samma knackande som jag har på min ? isfåfall är det nog garanterat autodecompen.. för jag plockade mina grejor idag och det verkar enna vara auton . fjädern jättetrött. . för den manuella decompen var så bra justerad så.

då får du ju å andra sidan en anledningen att täta ventilkåpan igen :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph