Oljeval Kawa

tommynr1

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Hoj
Kawa ZX10
Jag ska byta olja i min Kawa ZX10 -90. Vad ska jag ha för olja i den?
Är Mobil1 rally formula 5W/50 en lämplig olja, eller ska det vara en helt annan olja när den ska smörja växelådan och lammeller också????

Det ska inte vara någon bilolja som innehåller lågfriktionstillsatser efetrsom detta antagligen kommer få lamellerna att börja slira.

Sen har jag hört att helsyntet inte är att rekommendera i gamla motorer pga risk för läckor.

Jag kör 15w50 halvsyntet MC olja från motul i min kawwa från -91 och det funkar bra :banana

Dez skrev:
Det ska inte vara någon bilolja som innehåller lågfriktionstillsatser efetrsom detta antagligen kommer få lamellerna att börja slira.

Sen har jag hört att helsyntet inte är att rekommendera i gamla motorer pga risk för läckor.

Jag kör 15w50 halvsyntet MC olja från motul i min kawwa från -91 och det funkar bra :banana

Tack för svaret. Men vad är det för egenskaper mer än viskositet och att det inte ska vara en helsyntetisk olja jag ska titta på. Det brukar vara en bokstavskomination som man ska titta på också. Typ "SAE"

Jag kör med shells helix 10-14 halsyntet mc olja funkar skit bra. (i min gamel blade -92) :tummenupp
har bara gått varm engång de va efter c:a 11-12 varv på svinsta banan i 26 gradig värme. :confused:
Men å andra sidan så hade bromsarna nästan hel dött vid de laget :yoparty

Är Mobil MC olja 5-50 helsyntet olja bra till min Kawa ZX10? Eller går det bättre med Mobil MC olja 10-40 helvsyntet?
Kanske är det ingen av dessa oljor som är bra till min MC??????

tommynr1 skrev:
Tack för svaret. Men vad är det för egenskaper mer än viskositet och att det inte ska vara en helsyntetisk olja jag ska titta på. Det brukar vara en bokstavskomination som man ska titta på också. Typ "SAE"
Oljan ska ha en SAE-klassning som ser ut SE/SF eller hellre SG/SH samt en annan som heter JASO, det sista innebär att den är för motorer med samma olja till motor/koppling = mc!

Sen kör du på rekommenderad viskositet och ett pris som passar dig, resten kan du i princip glömma...

Last edited:
Jåke skrev:
Oljan ska ha en SAE-klassning som ser ut SE/SF eller hellre SG/SH samt en annan som heter JASO, det sista innebär att den är för motorer med samma olja till motor/koppling = mc!

Sen kör du på rekommenderad viskositet och ett pris som passar dig, resten kan du i princip glömma...

Tack för svaret. det var det som jag ville ha.
Är det någon som kan rekommendera viskositet till en Kawa ZX 10 -90?

Jåke: Det finns 11 sorters personer om man ska räkna dom som tror sig veta och inte gör det ;-)

Är motorn orginal ? Hur långt har den gått ?

Orginal med +5000 på mätaren skulle jag rekomendera 10-40 halvsyntet av annat märke än Castrol.

Kör iofs själv på Agip 5-50 helsyntet och är nöjd (inga läckage alls). Men motorn är ju inte helt orginal.... :rolleyes:

//B

Bear skrev:
Är motorn orginal ? Hur långt har den gått ?

Orginal med +5000 på mätaren skulle jag rekomendera 10-40 halvsyntet av annat märke än Castrol.

Kör iofs själv på Agip 5-50 helsyntet och är nöjd (inga läckage alls). Men motorn är ju inte helt orginal.... :rolleyes:

//B

Den har gått ganska så långt. Jag blev rekomenderad Mobil1 Helsyntet Racing 4T SAE 15W50 API SJ; JASO MA av försäljaren. Kan det vara ett bra val?
Jag upptäckte att gottset vid oljepluggen var spräckt, :( det sipprar ut olja där. Är det bara att lossa "oljeråget" och få det svetsat?

Jag kikade i en olje katalog i dag nar jag handlade ny olja åt min kawasaki zx 6r och den ska ha 10-40 olja tror også jag såg din mc i samma listan under 10-40. några sager helsyntet ar bast andra halvsyntet. den olja jag landade på var valvolines durablend halvsyntet....på denna står 4T SAE 10W-40, API: SG, JASO :MA

Last edited:
Aluminium-killen uppe vid gamla Värdeskydd kan svetsa åt dig. Även Pickel som håller till nere på Gefle MC (Avan) kan tydligen göra det. Är du riktigt åk-sjuk kan du avfetta rejält med Bräklen och sen bara kladda på mycket silikon-gegga som du sen låter härda i ett par timmar innan du kör.

tommynr1 skrev:
Den har gått ganska så långt. Jag blev rekomenderad Mobil1 Helsyntet Racing 4T SAE 15W50 API SJ; JASO MA av försäljaren. Kan det vara ett bra val?
Jag upptäckte att gottset vid oljepluggen var spräckt, :( det sipprar ut olja där. Är det bara att lossa "oljeråget" och få det svetsat?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...