Oljetyp till pendlarskotern

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det börjar bli dags att byta olja på min Yamaha- skoter NMAX 125CC (fyrtakt). Manualen föreskriver MC- olja. Skotern har den sedvanliga 'remJohan'- utväxlingen med torrkoppling i bakhjulet, precis som alla andra skotrar.

Personligen tycker jag att en bilolja med lågfriktionstillsatser borde vara ett smartare val till en motor/växellåda som saknar våtkoppling.

Vad säger expertpanelen? :confused:
 
Last edited:
Expertpanelen på SH i alla ära... ;) Men ännu tyngre väger väl manualen från Yamaha? Den hade jag gått efter.

("Yamaha-scooter", skriver du. 115 cc? 125? 180? 250? 400? 500? 530? Kan ju ha viss betydelse det också för vilka oljekvaliteter som krävs.)
 
Expertpanelen på SH i alla ära... ;) Men ännu tyngre väger väl manualen från Yamaha? Den hade jag gått efter.

("Yamaha-scooter", skriver du. 115 cc? 125? 180? 250? 400? 500? 530? Kan ju ha viss betydelse det också för vilka oljekvaliteter som krävs.)

OK, modellbeteckningen kunde jag väl ha bjudit på i första inlägget: NMAX 125CC. 4-taktsmaskin alltså.

Det här med rekommendationer brukar ju vara religion, d.v.s. det handlar minst lika mycket om vad den rekommenderande parten tjänar snabbast pengar på, snarare än vad som faktiskt funkar bäst. Jag har svårt att se att en MC- handlare eller tillverkare skulle rekommendera en bättre kvalitet än vad denne själv är återförsäljare för. Det har aldrig hänt mig i alla fall :D

Skall man följa rekommendationen så skall det ju vara 'Yamaha- olja' för 'bästa resultat'. Det går ju naturligtvis sämre om jag väljer Motul helsyntet istället, eller hur?. :) Jag är inte riktigt så naiv kort sagt.

Denna gång tror jag det kan vara smartare att hämta produkten från bilhyllan istället......men jag kan ha fel och då vill jag gärna ha ett trovärdigt svar varför :)
 
Last edited:
Jag har en Yamaha yp 250 scooter och kör på bilolja. Likadan i motor som i baknavet.
 
Jaja. Det kan fortfarande bli livliga debatter.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag är inne på min sjätte hoj som går med bilolja. Och de fem första blev inte utbytta pga motorhaveri.:brynad
 
Är det samma olja i växellåda och motor eller är det separata?

Är det separat transmissionsolja så välj en transmissionsolja med rekomenderad viskositet i transmissionen och en motorolja till motorn, förslagsvis bilolja eftersom du inte behöver bekymra dig om kopplingar.

Ett påfyllningshål i blocket och ett påfyllningshål i navtransmissionen i bakhjulet. Navtransmissionen vill nog ha något annat än motorolja skulle jag tro. Vill minnas att siffrorna liknade ATF- olja men jag minns inte riktigt.
 
Last edited:
Jag är inne på min sjätte hoj som går med bilolja. Och de fem första blev inte utbytta pga motorhaveri.:brynad

Törs man gissa på att du har kört en massa bumsar med torrkoppling? Var det inte torrkoppling på boxermotorerna före den nya vattenkylda 1250- motorn?
 
Törs man gissa på att du har kört en massa bumsar med torrkoppling? Var det inte torrkoppling på boxermotorerna före den nya vattenkylda 1250- motorn?

En 150cc scooter, en Husaberg 650, 4 BMW-boxrar med torrkoppling och nu ett ryssjärn med samma konstruktion.

Vill minnas att jag använde scootern på en sen hösttur tillsammans med dig för ett gäng år sedan. Eller var det tidig vår?
Ingen annan tyckte det var läge att åka hoj iaf.
 
"Kvalitet" betyder i oljesammanhang inte "pris" utan vilken TYP av olja, tillsatser etc den består av.

Om den sedan står Biltema, Motul eller Yamaha på flaskan spelar mindre roll så länge den uppfyller klassningen.

Läs instruktionsboken, det står typ av olja där, köp så dyr du tycker att det är värt men håll dig till rätt klassning.
 
En 150cc scooter, en Husaberg 650, 4 BMW-boxrar med torrkoppling och nu ett ryssjärn med samma konstruktion.

Vill minnas att jag använde scootern på en sen hösttur tillsammans med dig för ett gäng år sedan. Eller var det tidig vår?
Ingen annan tyckte det var läge att åka hoj iaf.

Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter. Märkligt nog var det inte många andra som ville köra hoj den dagen. :D

Har inte Husaberg 650 våtkoppling? Det gick bra ändå tydligen?
 
Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter. Märkligt nog var det inte många andra som ville köra hoj den dagen. :D

Har inte Husaberg 650 våtkoppling? Det gick bra ändå tydligen?

Fy fan vad gammal man blivit. :tomten

Husan gick med OK/q8 T500 vilket var en mineralolja som saknade moderna friktionmodifierande tillsatser men hade höga nivåer av ep-tillsatser, bra basolja och ett extremt lågt pris. Perfekt till en hoj med hög trimningsgrad och extremt täta oljebyten.
Kopplingen protesterade aldrig och jag hade inte ett enda motorproblem.
 
Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter.


Ragge...? Är det du här vid 0:17...?






Feck! Tekniktråden.

Eh... Eh.... Jo! Luft- eller vätskekylt?

Det kan faktiskt ha betydelse!
En vätskekyld motor håller en jämnare temperatur och konserverar oljor med mycket tillsatser på ett annat sätt än en luftkyld.

Där uppstår det under belastning "hotspots" som förr ansågs knäcka multigrade oljor med additiver - därför rekommenderade för rena, raka singlegrade oljor till luftkylda motorer där man själv fick anpassa oljan till årstid och yttertemperatur.
(Byta till SAE 40 på färjan till Tyskland. BTDT)

Idag verkar det vara sådana där High Output-monster som Briggs & Stratton som håller fast vid single grade som rekommendation. Vad har egentligen hänt med oljorna där?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top