Oljetyp till pendlarskotern

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det börjar bli dags att byta olja på min Yamaha- skoter NMAX 125CC (fyrtakt). Manualen föreskriver MC- olja. Skotern har den sedvanliga 'remJohan'- utväxlingen med torrkoppling i bakhjulet, precis som alla andra skotrar.

Personligen tycker jag att en bilolja med lågfriktionstillsatser borde vara ett smartare val till en motor/växellåda som saknar våtkoppling.

Vad säger expertpanelen? :confused:
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Expertpanelen på SH i alla ära... ;) Men ännu tyngre väger väl manualen från Yamaha? Den hade jag gått efter.

("Yamaha-scooter", skriver du. 115 cc? 125? 180? 250? 400? 500? 530? Kan ju ha viss betydelse det också för vilka oljekvaliteter som krävs.)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Expertpanelen på SH i alla ära... ;) Men ännu tyngre väger väl manualen från Yamaha? Den hade jag gått efter.

("Yamaha-scooter", skriver du. 115 cc? 125? 180? 250? 400? 500? 530? Kan ju ha viss betydelse det också för vilka oljekvaliteter som krävs.)

OK, modellbeteckningen kunde jag väl ha bjudit på i första inlägget: NMAX 125CC. 4-taktsmaskin alltså.

Det här med rekommendationer brukar ju vara religion, d.v.s. det handlar minst lika mycket om vad den rekommenderande parten tjänar snabbast pengar på, snarare än vad som faktiskt funkar bäst. Jag har svårt att se att en MC- handlare eller tillverkare skulle rekommendera en bättre kvalitet än vad denne själv är återförsäljare för. Det har aldrig hänt mig i alla fall :D

Skall man följa rekommendationen så skall det ju vara 'Yamaha- olja' för 'bästa resultat'. Det går ju naturligtvis sämre om jag väljer Motul helsyntet istället, eller hur?. :) Jag är inte riktigt så naiv kort sagt.

Denna gång tror jag det kan vara smartare att hämta produkten från bilhyllan istället......men jag kan ha fel och då vill jag gärna ha ett trovärdigt svar varför :)
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en Yamaha yp 250 scooter och kör på bilolja. Likadan i motor som i baknavet.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jaja. Det kan fortfarande bli livliga debatter.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag är inne på min sjätte hoj som går med bilolja. Och de fem första blev inte utbytta pga motorhaveri.:brynad
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Är det samma olja i växellåda och motor eller är det separata?

Är det separat transmissionsolja så välj en transmissionsolja med rekomenderad viskositet i transmissionen och en motorolja till motorn, förslagsvis bilolja eftersom du inte behöver bekymra dig om kopplingar.

Ett påfyllningshål i blocket och ett påfyllningshål i navtransmissionen i bakhjulet. Navtransmissionen vill nog ha något annat än motorolja skulle jag tro. Vill minnas att siffrorna liknade ATF- olja men jag minns inte riktigt.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag är inne på min sjätte hoj som går med bilolja. Och de fem första blev inte utbytta pga motorhaveri.:brynad

Törs man gissa på att du har kört en massa bumsar med torrkoppling? Var det inte torrkoppling på boxermotorerna före den nya vattenkylda 1250- motorn?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Törs man gissa på att du har kört en massa bumsar med torrkoppling? Var det inte torrkoppling på boxermotorerna före den nya vattenkylda 1250- motorn?

En 150cc scooter, en Husaberg 650, 4 BMW-boxrar med torrkoppling och nu ett ryssjärn med samma konstruktion.

Vill minnas att jag använde scootern på en sen hösttur tillsammans med dig för ett gäng år sedan. Eller var det tidig vår?
Ingen annan tyckte det var läge att åka hoj iaf.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Kvalitet" betyder i oljesammanhang inte "pris" utan vilken TYP av olja, tillsatser etc den består av.

Om den sedan står Biltema, Motul eller Yamaha på flaskan spelar mindre roll så länge den uppfyller klassningen.

Läs instruktionsboken, det står typ av olja där, köp så dyr du tycker att det är värt men håll dig till rätt klassning.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En 150cc scooter, en Husaberg 650, 4 BMW-boxrar med torrkoppling och nu ett ryssjärn med samma konstruktion.

Vill minnas att jag använde scootern på en sen hösttur tillsammans med dig för ett gäng år sedan. Eller var det tidig vår?
Ingen annan tyckte det var läge att åka hoj iaf.

Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter. Märkligt nog var det inte många andra som ville köra hoj den dagen. :D

Har inte Husaberg 650 våtkoppling? Det gick bra ändå tydligen?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter. Märkligt nog var det inte många andra som ville köra hoj den dagen. :D

Har inte Husaberg 650 våtkoppling? Det gick bra ändå tydligen?

Fy fan vad gammal man blivit. :tomten

Husan gick med OK/q8 T500 vilket var en mineralolja som saknade moderna friktionmodifierande tillsatser men hade höga nivåer av ep-tillsatser, bra basolja och ett extremt lågt pris. Perfekt till en hoj med hög trimningsgrad och extremt täta oljebyten.
Kopplingen protesterade aldrig och jag hade inte ett enda motorproblem.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det stämmer. Vi vara ute och körde 7 januari, 2007 för att vara exakt. En kompis hade köpt en beg. importhoj med 585 mil på mätaren så vi var tvungna att få ihop 15 mil till innan den svenska reg.- besiktningen, veckan efter.


Ragge...? Är det du här vid 0:17...?






Feck! Tekniktråden.

Eh... Eh.... Jo! Luft- eller vätskekylt?

Det kan faktiskt ha betydelse!
En vätskekyld motor håller en jämnare temperatur och konserverar oljor med mycket tillsatser på ett annat sätt än en luftkyld.

Där uppstår det under belastning "hotspots" som förr ansågs knäcka multigrade oljor med additiver - därför rekommenderade för rena, raka singlegrade oljor till luftkylda motorer där man själv fick anpassa oljan till årstid och yttertemperatur.
(Byta till SAE 40 på färjan till Tyskland. BTDT)

Idag verkar det vara sådana där High Output-monster som Briggs & Stratton som håller fast vid single grade som rekommendation. Vad har egentligen hänt med oljorna där?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top