Oljetryck

Ozzian skrev:
Vilka kringsystem som boostar trycket tänker du på?

Man gör ju ingen skillnad på oljetrycket i en turbomotor jämfört med en NA.
Har man rulllager i turboaggregat?
De jag känner till använder oftast dubbelroterande glidlager eller keramiska kullager.

Fö är smörjsystemet i ett turboaggregat designat för att det ska bli rätt tryck utan att för den skull dumpa motorns oljetryck (vilket ju skulle vara förödande).

Edit: Formeln 10 PSI/1000..... Ahh, "You are pulling my legg, Ehh?" Hehe :tummenupp
Åker man gammel Kawa eller suzuki eller någon annan motor med rullager med turbo så måste man lösa smörjningen: läs oljetrycket till turbon på nåt sätt. De var de ja tänkte på när ja skrev kringsystem. Men de intessanta är ju att om de är så som det skrivs tidigare i tråden,så skulle man inte behöva högre tryck till turbon... ?????

Ja det finns rull/kulagrade turbo aggregat, har bara hört talas om dem Aerocharger tror ja de heter,dyra. Kermaiska kulager torde inte kräva så mycket olja?

Färnbo skrev:
Åker man gammel Kawa eller suzuki eller någon annan motor med rullager med turbo så måste man lösa smörjningen: läs oljetrycket till turbon på nåt sätt. De var de ja tänkte på när ja skrev kringsystem. Men de intessanta är ju att om de är så som det skrivs tidigare i tråden,så skulle man inte behöva högre tryck till turbon... ?????

Ja det finns rull/kulagrade turbo aggregat, har bara hört talas om dem Aerocharger tror ja de heter,dyra. Kermaiska kulager torde inte kräva så mycket olja?

Ahh, okej, så gammel Kawa och Suka har rullager istf glidlager i motorn och har därför lågt oljetryck?

Tog just fram min gamla "turbobibel" och du har ju helt rätt, visst finns det rullagrade turboaggregat också :tummenupp

Du har även rätt när det gäller smörjningen:
Ett glidlagrat aggregat kräver relativt högt oljeflöde, det står inte så mycket om trycket utan att det krävs oljeflöde (precis som Dr Bike berättade).
Rull och kullagrade aggregat kräver mindre oljemängd (också precis som Dr Bike berättade).

Då boken är ganska gammal så står det att rull och kullagrade aggregat har kort livslängd........ Det stämmer väl inte riktigt idag, hehe?

Jag antar att det som är så bra med keramiska kullager är väl bl,a att kulorna blir lättare än stål d,o, vilket är av stor betydelse med tanke på de varvtal de utsätts för.

Back