Åker man gammel Kawa eller suzuki eller någon annan motor med rullager med turbo så måste man lösa smörjningen: läs oljetrycket till turbon på nåt sätt. De var de ja tänkte på när ja skrev kringsystem. Men de intessanta är ju att om de är så som det skrivs tidigare i tråden,så skulle man inte behöva högre tryck till turbon... ?????Ozzian skrev:Vilka kringsystem som boostar trycket tänker du på?
Man gör ju ingen skillnad på oljetrycket i en turbomotor jämfört med en NA.
Har man rulllager i turboaggregat?
De jag känner till använder oftast dubbelroterande glidlager eller keramiska kullager.
Fö är smörjsystemet i ett turboaggregat designat för att det ska bli rätt tryck utan att för den skull dumpa motorns oljetryck (vilket ju skulle vara förödande).
Edit: Formeln 10 PSI/1000..... Ahh, "You are pulling my legg, Ehh?" Hehe![]()
Ja det finns rull/kulagrade turbo aggregat, har bara hört talas om dem Aerocharger tror ja de heter,dyra. Kermaiska kulager torde inte kräva så mycket olja?