Oljenivå gaffelben

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Scrambler
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?

showa.PNG
 
Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
 
J_Park skrev:
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.*
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?
Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
Samma oljevolym som original men ska man vara petig ska du dra bort volymen distanserna bygger.
Däremot kan du fylla lite mer olja för mer progressivitet om du kortat fjädringsvägen mycket och gaffeln vill bottna.
 
Ja, skjut ner det i botten.

Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Tack för input. Fyller på volym enligt manual, kollar nivå med benet helt komprimerat, stämmer det hyfsat ska det nog vara så.
 
Lånar denna tråd kort.
Ja bygger på en Suzuki gs 500 från 1978. Tänkte byta packboxar och gaffelolja. Någon som vet hur jag kan ta reda på hur mkt olja jag ska i med? Mailade lelles som inte kunde hjälpa mig.
Har såklart ingen manual till cykeln..
Med vänlig hälsning, Anders
 
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?
 
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?

Det blir styvare i slutet av slaget med mer olja tills du fyllt på så mycket att du får vätskeslag i slutet av slaget och gaffeln blir totalt stum när luften komprimerats till ~0.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top