Oljenivå gaffelben

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?

showa.PNG
 
Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
 
J_Park skrev:
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.*
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?
Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
Samma oljevolym som original men ska man vara petig ska du dra bort volymen distanserna bygger.
Däremot kan du fylla lite mer olja för mer progressivitet om du kortat fjädringsvägen mycket och gaffeln vill bottna.
 
Ja, skjut ner det i botten.

Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Tack för input. Fyller på volym enligt manual, kollar nivå med benet helt komprimerat, stämmer det hyfsat ska det nog vara så.
 
Lånar denna tråd kort.
Ja bygger på en Suzuki gs 500 från 1978. Tänkte byta packboxar och gaffelolja. Någon som vet hur jag kan ta reda på hur mkt olja jag ska i med? Mailade lelles som inte kunde hjälpa mig.
Har såklart ingen manual till cykeln..
Med vänlig hälsning, Anders
 
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?
 
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?

Det blir styvare i slutet av slaget med mer olja tills du fyllt på så mycket att du får vätskeslag i slutet av slaget och gaffeln blir totalt stum när luften komprimerats till ~0.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top