Oljenivå framgaffel

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
tja skulle behöva hjälp med att få fram hur mycke olja jag ska ha i framgaffeln på en susuki GS1000 80:a

Mät lutfspalten utan fjäder i. Dvs från oljenivån till överkanten på inneröret, om du inte kan få fram måttet exakt brukar ca 12 - 14 cm duga bara det blir lika i bägge benen. Kortare luftspalt kan ge lite "stummare" känsla. Suzuki brukar köra med SAE10 men kolla det om du har möjlighet. Räkna med ca 4 - 5 dl i varje ben.

Mät lutfspalten utan fjäder i. Dvs från oljenivån till överkanten på inneröret, om du inte kan få fram måttet exakt brukar ca 12 - 14 cm duga bara det blir lika i bägge benen. Kortare luftspalt kan ge lite "stummare" känsla. Suzuki brukar köra med SAE10 men kolla det om du har möjlighet. Räkna med ca 4 - 5 dl i varje ben.

Nja.. med hopskjuten gaffel utan fjäder är det lagomt med dom måtten du anger.

Över 4 dl går det knappast i en SÅ gammal hoj, 3-4dl mer troligt.

Mats

241 ml i varje gaffelben
10W/20 olja
140 mm ner till oljan från kanten mätt utan fjäder och helt ihoptryckt
0,8 kg lufttryck

Allt hämtat HÄR

Så det är bara mecka nu rmatte och göra tanten glad :)

Jag köpte nyss en sån här, och det står "single use only" på den, såg jag när jag kom hem.

Menas det på fullaste allvar att man alltså bara kan/ska använda den 1 gång? Och varför i så fall?

Då borde den kosta 14,90 tycker jag...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-82399/
Hehe, skulle gissa att själva sprutan även kan vara tänkt för medicinsk användning och då är det en engångsspruta.

Har själv en sån där till gaffeln och jag har då använt den flera gånger :)

Hehe, skulle gissa att själva sprutan även kan vara tänkt för medicinsk användning och då är det en engångsspruta.

Precis, det står på alla sprutor. Tror inte riktigt att de tänkte att man skulle justera oljan i gaffelben med den när den designades.

Ok, tack bröder! Ska ge mig på gaffelservice framöver, efter 10 års räddsla att göra det själv. Har alltid
lämnat iväg lösa ben till någon annan. Tillverkat en egen spring-kompressor nu och kollat på youtube.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...