Oljemängd xr600 -98???

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
KTM 500 SMR
nån som vet hur mycket olja de ska va i en xr600 -98??
hittar bara spec på 90-91 (1,9 L)
e de samma???

bredhyvlaren skrev:
nån som vet hur mycket olja de ska va i en xr600 -98??
hittar bara spec på 90-91 (1,9 L)
e de samma???
Verkar lite med 2lit. Då har man inte fått ur allt! Motorn ska va varm när man sopar ur oljan, och sedan ska man luta den kraftigt ett flertal gånger med kikningar i mellan!! Då får man i 2,5liter. Tipps häll i fulla ramen starta, när motorn gått nån min kan man hälla i resten.

Tömmer du bara ur vid pluggen i ramen är det ca 2liter som ska i. Jag kollar bara på stickan efter vilken oljemängd det ska vara, men hela motorn ca 3-4liter.

Jag brukar skruva loss två olika skruvar för att få ut olja.. en vid ramen och en vid motorn.. Jag fyller på ca 2,2 - 2,4 liter olja..

-PLM- skrev:
Tömmer du bara ur vid pluggen i ramen är det ca 2liter som ska i. Jag kollar bara på stickan efter vilken oljemängd det ska vara, men hela motorn ca 3-4liter.
Möjligtvis på en motogussi 72a!! :D

olja

I instr.bok står det efter avtappning o byte av filter 1,95liter. 1,9liter om filtret inte byts.Detta enligt Hondas instr.bok. :yoparty

tack för tipsen...
tömde ur lutade å kickade
gick i 2 L :tummenupp

bredhyvlaren skrev:
tack för tipsen...
tömde ur lutade å kickade
gick i 2 L :tummenupp
Vet inte hur bra koll ,du har på de här med ojemängd på en stonka med olja i ramen? Men oljemängden på stickan visar bara rätt när motorn har uppnått full arbetstemp! Kör minst i 15 min och låt den gå på tomgång i 30sec då endast visar stickan rätt!!

Boost 2 skrev:
Vet inte hur bra koll ,du har på de här med ojemängd på en stonka med olja i ramen? Men oljemängden på stickan visar bara rätt när motorn har uppnått full arbetstemp! Kör minst i 15 min och låt den gå på tomgång i 30sec då endast visar stickan rätt!!

om den ens visar riktigt rätt då.. min dr350 visade aldrig riktigt rätt.... hur jag än gjorde.. första gången jag bytte olja.. dvs alldeles när jag köpt den var det 0.5L för mycke i den :kocko ... den till och med gick bättre med rrätt oljemängd..

McGee skrev:
om den ens visar riktigt rätt då.. min dr350 visade aldrig riktigt rätt.... hur jag än gjorde.. första gången jag bytte olja.. dvs alldeles när jag köpt den var det 0.5L för mycke i den :kocko ... den till och med gick bättre med rrätt oljemängd..
Hur det funkar på en suka vet jag inte? Kan bara tala för honda xl,xr från 83-2005.. Står i manualen eller verkstashandboken hur man kollar oljan. DEt är facktiskt svårt detta här:D många överfyller och skuter lös packboxar :4skrika

Boost 2 skrev:
Hur det funkar på en suka vet jag inte? Kan bara tala för honda xl,xr från 83-2005.. Står i manualen eller verkstashandboken hur man kollar oljan. DEt är facktiskt svårt detta här:D många överfyller och skuter lös packboxar :4skrika

det funkar exakt likadant :tummenupp varm motor å 30 sek tomgång.. purjolöken som hadde den innan spillde väl i med kall motor då all olja var nere i motorn :3freak

den va duktikt varm när ja
tappade ur oljan.....

varmkörde givetvis efter oljebytet
nivån ligger helt perfekt....

Boost 2 skrev:
Möjligtvis på en motogussi 72a!! :D

:confused: :confused:
Menar du oljemängden får du väl förklara för min hoj att den inte ska svälja 3-4liter när den är torr. Om du får den att förstå det så blir jag glad!

Det enda sättet att få i 3-4 liter olja i
en xr 600 är väl om man har en gigantisk
oljekylare på hojen annars vete fan hur det
ska gå till.
Ca 2 liter har jag fått i mina XR hojar+Dominator.

.

i min 92 utan oljekylare står det 1,9 utan filter o tro de va strax över 2 liter med filterbyte.

-PLM- skrev:
:confused: :confused:
Menar du oljemängden får du väl förklara för min hoj att den inte ska svälja 3-4liter när den är torr. Om du får den att förstå det så blir jag glad!
Du glömde nog skruva tillbaka oljepluggen :D Funkar den motorn än??

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back