Oljelampan lyser...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Oljelampan lyser vid kraftig bromsning.
På min Honda så tänds ibland oljelampan när man stannar häftigt. Det gäller bara när man är på väg att stanna och har allså dragit in kopplingen. Såfort man stannat så släcks den igen.
Det är inte lite olja i motorn och den har inte låg tomgång (1200 varv/min). Det handlar allså om de fem sista metrarna vid hård inbromsning. Är detta nåt jag får leva med eller går det att kurera?
Jag tycker att det har varit så hela tiden jag haft hojen(Förra sommarn) och störs inte av det men nu har jag börjat fundera lite... ;/
 
kan det vara att lampan varnar vid långt oljetryck och att det trycker sjunker för att ögonblck vid kraftig inbormsning (många G krafter)

och då varnar den=?
 
Jovisst. Det kan man ju säga men hur kommer det sig att g-krafterna påverkar oljetrycket? Pumpen fungerar väl inte sämre då eller?
Lessen om jag verkar korkad men jag ser inte hur det hänger ihop... :(
 
När oljelampan lyser betyder det inte att det är lite för lågt oljetryck, det betyder att det inte finns något tryck alls, dvs att den suger luft. T.ex. gamla Kawa900/1000 fick man installera en "trap door" för att den inte skulle suga luft under hård accelleration. Det är även möjligt att din oljepickup i oljetråget har lossnat eller sitter lös.
 
standardfel på CB900-1100, dåligt "skvalpstopp" i tråget vid bromsning, mao mycket känslig för oljenivån.
Har för mig att stickan inte skall vara nedgängad (vid kontroll) och nivå aldrig under maxstrecket.
 
Om det inte hjälper att fylla olja så kan du kolla kabeln till
givaren så den inte är skavd och flyttar sig lite vid hård
inbromsning och jordar sig då

Anders
 
Är det verkligen tryckvakt på Honda alltså ? På Yamaha är det väl oftast nivå-vakt, och den kan ju tändas lite då och då, hård acc i brant uppför på min motor t.ex, men det har sagts mig att det inte är nåt att göra åt ... ?

Yamaha behagade dessutom byta logik på sensorn nån gång -90, så när jag satte i min andra motor första gången klia jag mig i huvet rätt länge, sensorerna ser EXAKT likadana ut, den ena bryter vid låg, den andra bryter vid rätt oljemängd :rolleyes:

/XJR
 
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top