Oljelampan lyser...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Oljelampan lyser vid kraftig bromsning.
På min Honda så tänds ibland oljelampan när man stannar häftigt. Det gäller bara när man är på väg att stanna och har allså dragit in kopplingen. Såfort man stannat så släcks den igen.
Det är inte lite olja i motorn och den har inte låg tomgång (1200 varv/min). Det handlar allså om de fem sista metrarna vid hård inbromsning. Är detta nåt jag får leva med eller går det att kurera?
Jag tycker att det har varit så hela tiden jag haft hojen(Förra sommarn) och störs inte av det men nu har jag börjat fundera lite... ;/

kan det vara att lampan varnar vid långt oljetryck och att det trycker sjunker för att ögonblck vid kraftig inbormsning (många G krafter)

och då varnar den=?

Jovisst. Det kan man ju säga men hur kommer det sig att g-krafterna påverkar oljetrycket? Pumpen fungerar väl inte sämre då eller?
Lessen om jag verkar korkad men jag ser inte hur det hänger ihop... :(

När oljelampan lyser betyder det inte att det är lite för lågt oljetryck, det betyder att det inte finns något tryck alls, dvs att den suger luft. T.ex. gamla Kawa900/1000 fick man installera en "trap door" för att den inte skulle suga luft under hård accelleration. Det är även möjligt att din oljepickup i oljetråget har lossnat eller sitter lös.

standardfel på CB900-1100, dåligt "skvalpstopp" i tråget vid bromsning, mao mycket känslig för oljenivån.
Har för mig att stickan inte skall vara nedgängad (vid kontroll) och nivå aldrig under maxstrecket.

Om det inte hjälper att fylla olja så kan du kolla kabeln till
givaren så den inte är skavd och flyttar sig lite vid hård
inbromsning och jordar sig då

Anders

Är det verkligen tryckvakt på Honda alltså ? På Yamaha är det väl oftast nivå-vakt, och den kan ju tändas lite då och då, hård acc i brant uppför på min motor t.ex, men det har sagts mig att det inte är nåt att göra åt ... ?

Yamaha behagade dessutom byta logik på sensorn nån gång -90, så när jag satte i min andra motor första gången klia jag mig i huvet rätt länge, sensorerna ser EXAKT likadana ut, den ena bryter vid låg, den andra bryter vid rätt oljemängd :rolleyes:

/XJR

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...