oljelampa lös efter service

Bjässen

Medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RMZ 250 och Yamaha YZF 426:a
Hade hojjen inlämnad för 2000 mils service här om dan,fick tillbaka den inga konstigheter.
Ska sen åka till jobbet dan efter kommer typ 5km och oljelampan börjar lysa:va
Konstigt tänker jag borde de inte fyllt på de vid servicen???
Ringer o härjar lite där jag hade den inlämnad o får till svar att,oljenivån skiljer sig mellan olika modeller o att de fyllt på med exakt rätt mängd olja.
Sen säger han att R1:or o R6:or drar mycket olja..men va fan borde ju räcka lite längre en typ 5km..
Men han försäkrar att de inte ska va konstigt utan säger häll i en skvätt då och då,kändes som ett ganska amatörmässigt svar för att vara en stor aoktoriserad Yamaha verkstad!
 
precis när mecken höll på att fylla olja så blev det dags för kaffe rast så han var tvungen att avbryta jobbet :rolleyes:
 
Min R6à drar då inte en droppe! Vet inte hur det är med rettorna, men det låter ju lite väl extremt!

//Jerry
 
Bjässen skrev:
2337511 Hade hojjen inlämnad för 2000 mils service här om dan,fick tillbaka den inga konstigheter.
Ska sen åka till jobbet dan efter kommer typ 5km och oljelampan börjar lysa:va
Konstigt tänker jag borde de inte fyllt på de vid servicen???
Ringer o härjar lite där jag hade den inlämnad o får till svar att,oljenivån skiljer sig mellan olika modeller o att de fyllt på med exakt rätt mängd olja.
Sen säger han att R1:or o R6:or drar mycket olja..men va fan borde ju räcka lite längre en typ 5km..
Men han försäkrar att de inte ska va konstigt utan säger häll i en skvätt då och då,kändes som ett ganska amatörmässigt svar för att vara en stor aoktoriserad Yamaha verkstad!

som jag känner det så drar de flesta R1 98-02 en del olja.
det innebär inte att ALLA gör det och framför allt inte efter 5 km.
jag tycker du skall ifrågesätta HELA servicen du fått. har de slarvat med oljan.
vem vet om de inte slarvat med resten oxå.
va aldrig rädd för att ifrågesätta.
 
De kunde ju iaf ha sagt "kom in med den nu på engång så fyller vi på en liten skvätt till".
 
Problem nr1 med R1ans oljelampa är att den indikerar på nivå och inte tryck, själva problemet är att man måste fylla ända upp till maxpricken (gärna toppen av fönstret) för att vara säker på att den inte "tjuvlarmar", vet inte varför Yamaha envisas med att ha så "tighta" givare?

Har firman vart lite snåla när de fyllde på så kan man ju säga att det straffade dem duktigt, hehe.

Kolla var nivån är först, det kan ju även vara en defekt givare men det är sällsynt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top