Oljelampa GSXR 1000-03

Robban_C skrev:
Funktionen hos övertrycksventilen är att begränsa hur mycket oljetryck motorn får. Om pumpen ger för mycket tryck så kan packningar tryckas sönder och drivningen till pumpen tar stryk. Om nu mot förmodan allt håller ihop så tar pumpen onödigt hög effekt från motorn och det går ju inte för sig. :)

Men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att Suz konstruerar så att ventilen kan hänga sig om man kultar. Normalt sett är det bara en fjäderbelastad plunsch eller kula mot ett säte. Så brukar de flesta övertrycksventiler vara konstruerade och de kan omöjligt hänga sig.
Låter som om Suz har gjort en miss här.

Det är en kula med en fjäder bakom. kan tydligen hänga sig ändå.

PeterM skrev:
Måste åka nu men vi kan väl höras senare är väldigt intresserad vilken skruv som ska släppas.

Tack så länge.

Hittade en bild jag tagit strax efter en vurpa :gnissla
Näst intill säker på att det är bakom du ska blåsa.

Bifogat

• BILD 085.JPG
    BILD 085.JPG
    56.7 KB · Visningar: 100
Jag har lossat den och tittat in där.
Det är en kanal som går rakt igenom motorn med en likadan plugg på andra sidan.
Tittar man in i hålet som du märkt upp så ser man var oljetryckskontakten sitter det är ca 10 mm in i den kanalen.

Hur mycket behöver man trycka där då så man inte skadar något.

PeterM skrev:
Jag har lossat den och tittat in där.
Det är en kanal som går rakt igenom motorn med en likadan plugg på andra sidan.
Tittar man in i hålet som du märkt upp så ser man var oljetryckskontakten sitter det är ca 10 mm in i den kanalen.

Hur mycket behöver man trycka där då så man inte skadar något.

Jag fick bara detta med tryckluft förklarat av Kim Jensen, han sa inget om hur mkt men jag kan tänka mig att det borde räcka med något Bar för att få kulan att släppa.

Ja det är ju enkelt att prova iallafall, men räcker det att man drar den på startmotorn sen för att se om det kommer olja ur hålet annars måste man ju starta igen.

PeterM skrev:
Ja det är ju enkelt att prova iallafall, men räcker det att man drar den på startmotorn sen för att se om det kommer olja ur hålet annars måste man ju starta igen.

Vet inte.

Det var ju inte ventilen som var vårt problem.

Läge att testa engineflush kanske? :)

Nej det känns lite onödigt hojen har bara gått 600 mil.
Ska testa med lite tryckluft istället. Hoppas det funkar nu så man slipper börja riva ner grejerna.

Fungerade klockrent med lite tryckluft i hålet.
Blåste lite i hålet och provstartade sen och oljetryckslampan slocknade efter nån sekund. Kanonbra tips tack så mycket.

Lite anmärkningsvärt är det ju att jag ringde till 5 st olika serviceverkstäder och ingen kom med detta tips!!!
Men men det här sparade mycket tid för mig TACK, TACK!!!!!

Ja vad kan vekstäder....

PeterM skrev:
Blåste lite i hålet och provstartade sen och oljetryckslampan slocknade efter nån sekund. Kanonbra tips tack så mycket.

Lite anmärkningsvärt är det ju att jag ringde till 5 st olika serviceverkstäder och ingen kom med detta tips!!!

PeterM skrev:

Gött!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...