Oljelampa GSXR 1000-03

PeterM

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Triumph Daytona 675
Hjälp med oljelampa GSXR 1000-03 önskas.

Nån som kan hjälpa mig varför min oljelampa lyser.

Har lagt min hoj på högersidan i låg fart i sand. Endast synliga skador på bottenkåpan. Har därefter tvättat rent hela hojen inspekterat allt och gjort rent luftfilter. Därefter startade jag den och den låter som vanligt men oljelampan lyser!!!

Har tagit ut oljetryckskontakten och ohm mätt den samtidigt som jag trycker med lite tryckluft och den verkar fungera. Har också bytt olja och oljefilter och låtit den gå ett par minuter utan att lampan slocknar.
Har också provat att köra starta motorn utan att ha oljetryckskontakten i men ingen olja sprutar ur hålet, ska det göra det???

Nån som har något tips vore jag tacksam!!!!!

Last edited:
PeterM skrev:
... Har också provat att köra starta motorn utan att ha oljetryckskontakten i men ingen olja sprutar ur hålet, ska det göra det???...
Förutsatt att givaren är för tryck och inte för nivå:
Nåt är definitivt fel. Om det inte kommer olja ur hålet för oljetryckskontakten så är nåt fel.
En gissning är att det är samma problem som med de gamla Opel CIH-puffrorna: När man satte ihop en sån puffra var man alltid tvungen att fylla pumpen med lite fett eftersom den hade för dålig sugförmåga när det var luft i pumpen. Men fettet tätade så pass att den orkade dra upp olja i pumpen och sen var allt frid och fröjd.
Men: Din hoj är så ny att den borde klara sig alldeles utmärkt utan några såna tricks. Fattar inte vad som är fel. :va

Du vill ju självklart inte köra motorn utan oljetryck men du kan ju alltid riva ur tändstiften och sen köra startmotor länge (startmotorn blir så lite belastad att den inte blir särskilt varm). På så sätt drar du ju runt pumpen utan att belasta lagren lika hårt som när motorn går.

Säg till när du ledsnar så köper jag liket för en billig peng. :D

Tala om vad det är för fabrikat på filtret som är feltillverkat ist f att hänga ut säljaren! Samma filter kanske finns på fler ställen. Är det säljaren eller filterfabrikatet som ska hängas?

Btw, vem pröjsar er motorrenovering?

Last edited:
Jag har provat med både det gammla och ett nytt filter, båda var Mann filter.
Så det kan vi nog avfärda.

Men visst borde det spruta ut olja ur hålet för oljetryckskontakten om oljepumpen fungerar!!!

PeterM skrev:
... Men visst borde det spruta ut olja ur hålet för oljetryckskontakten om oljepumpen fungerar!!!
Inte om det är stopp i filtret.
Och att det gamla filtret fungerade betyder ju inte med automatik att det nya är felfritt.

Palte:
Jag är ganska säker på att konsumentköplagen ger dig rätt att kräva ersättning "för liden skada" som jag vill minnas att det heter. Men jag tror också att säljaren kommer att protestera in i det längsta eftersom det rör sig om så stora belopp. Kkl finns på konsumentverket.se, läs på! Inget slår kunskap! :tummenupp

PeterM skrev:
Jag har provat med både det gammla och ett nytt filter, båda var Mann filter.
Så det kan vi nog avfärda.

Men visst borde det spruta ut olja ur hålet för oljetryckskontakten om oljepumpen fungerar!!!

Det finns en ventil (håller koll påoljetrycket) som kan fastna vid vurpor. Har inte verkstadsboken här men det ska gå att lossa en skruv på kopplingssidan och blåsa i ett hål med tryckluft så kan kulan lossa. Annars får du skruva loss sumpen för att komma åt ventilen.

Övertrycksventilen? Ja, står den öppen så får man inte mycket till oljetryck men det låter ju vanvettigt att den ska kunna fastna i öppet läge bara för att man vurpar. Hur har dom tänkt egentligen?

Robban_C skrev:
Inte om det är stopp i filtret.
Och att det gamla filtret fungerade betyder ju inte med automatik att det nya är felfritt.

Palte:
Jag är ganska säker på att konsumentköplagen ger dig rätt att kräva ersättning "för liden skada" som jag vill minnas att det heter. Men jag tror också att säljaren kommer att protestera in i det längsta eftersom det rör sig om så stora belopp. Kkl finns på konsumentverket.se, läs på! Inget slår kunskap! :tummenupp

Just nu så tänker jag ta bort mina tidigare inlägg tills vi vet hur säljaren av filtret gör med fakturan (ca 12000kr).Det är ju ganska svår att bevisa att det var därför motorn tog skada, men reparatören har sett felet och vi har ju 2 likadana filter...

Det låter som ett tänkbart fel, det studsade ju en del innan jag la den. Den kanske har hängt sig.

Oljetryckskontakten är med största sannolikhet gjord för tryck och inte nivå. Med tanke på att den sitter lite ovanför oljeglaset.

Vore kanon om du kunde ge lite mer info ang den ventilen!!!!

Robban_C skrev:
Övertrycksventilen? Ja, står den öppen så får man inte mycket till oljetryck men det låter ju vanvettigt att den ska kunna fastna i öppet läge bara för att man vurpar. Hur har dom tänkt egentligen?

Ganska vanligt att den "hänger sig" vid vurpor enligt race åkare (vi han fråga ganska många om varför vi inte hade oljetryck)

PeterM skrev:
Det låter som ett tänkbart fel, det studsade ju en del innan jag la den. Den kanske har hängt sig.

Oljetryckskontakten är med största sannolikhet gjord för tryck och inte nivå. Med tanke på att den sitter lite ovanför oljeglaset.

Jag har 1,5mil till verkstaden där den verkstadsboken och en av våra hojar står. Jag kommer inte ihåg vilken skruv det var du ska öppna och blåsa bakom. Annars är det ganska enkelt att ta ner tråget så sitter ventilen i framkant innanför filtret.

Palte skrev:
Just nu så tänker jag ta bort mina tidigare inlägg tills vi vet hur säljaren av filtret gör med fakturan (ca 12000kr).Det är ju ganska svår att bevisa att det var därför motorn tog skada, men reparatören har sett felet och vi har ju 2 likadana filter...
Inte så svårt att bevisa. Är det stopp i ett filter så fattar vem som helst att motorn kommer att ta stryk. Jag tycker definitivt att du ska ta tag i det. Konsumentverket hjälper dig om du inte får stil på´t själv.

För övrigt har jag ändrat mina inlägg ovan och tagit bort namnet på säljaren. Om dom tar på sig renoveringen så är det ju ingen idé att hänga dom så att säga.
Lycka till i alla fall.

Kör ni också med en Gsxr 1000 03/04 modell.

Då kanske du kan säga hur jag får ventilen till att släppa!!!

Vad har den för funktion igentligen???

PeterM skrev:

Japp det är tryck och inte nivå.

Starta inte i onödan bara... det kan bli dyrt.

PeterM skrev:
Kör ni också med en Gsxr 1000 03/04 modell.

Då kanske du kan säga hur jag får ventilen till att släppa!!!

Vad har den för funktion igentligen???

Nej vi har en 01a och en 02a som räcers och min ena teamkamrat har en 04 som gathoj. Men det är samma konstruktion på alla hojarna.

Behöver man byta packningen till oljetråget eller kan den klara sig.
Jag har ju garanti på hojen och vill inte riva hela motorn själv men är det hyfsat enkelt gör jag det själv för det var lång väntan på verkstan.

PeterM skrev:
... Vad har den för funktion igentligen???
Funktionen hos övertrycksventilen är att begränsa hur mycket oljetryck motorn får. Om pumpen ger för mycket tryck så kan packningar tryckas sönder och drivningen till pumpen tar stryk. Om nu mot förmodan allt håller ihop så tar pumpen onödigt hög effekt från motorn och det går ju inte för sig. :)

Men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att Suz konstruerar så att ventilen kan hänga sig om man kultar. Normalt sett är det bara en fjäderbelastad plunsch eller kula mot ett säte. Så brukar de flesta övertrycksventiler vara konstruerade och de kan omöjligt hänga sig.
Låter som om Suz har gjort en miss här.

Måste åka nu men vi kan väl höras senare är väldigt intresserad vilken skruv som ska släppas.

Tack så länge.

PeterM skrev:
Behöver man byta packningen till oljetråget eller kan den klara sig.
Jag har ju garanti på hojen och vill inte riva hela motorn själv men är det hyfsat enkelt gör jag det själv för det var lång väntan på verkstan.

Försök att komma på var du kan sätta tryckluft först!

Om du är försiktig med packningen så klarar den sig.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda