Oljeläckage KX450F 2008

FilipVeen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2025
Hoj
Kawasaki Kx450F 2008
Hej,
Jag har en KX450F 2008. Jag tog bort cylindern eftersom kamkedjetimingen var fel, men nu är allt ihopmonterat igen och den startar och går som den ska. Dock läcker det olja vid ventilkåpa packningen och kylarvätska längre ner vid toplocks packningen. Alla packningar är i bra skick och jag använder samma olja som alltid (10W-40).
Någon sa att sånna packningen är engångs användning men det är lite konstigt tycker jag.

Tack!

Japp den är gjord av gummi. Så jag måste byta den metall packningen?

Det tråkiga svaret är väl ja.

Ventilkåpspackningar av gummi brukar gå att återanvända men har för mig att tex i manualen till Triumph står det att även den ska bytas vid ventilkoll. Övriga packningar ska man byta och se som engångspackningar. Topplockspackningen väl den packningen som verkligen är en "engångs packning" och ska bytas vajer gång.

Man kan ju fuska med packningar och och nog har jag gjort det speciellt under moppeåldern men även i moderntid och då oftast för att man haft isär grejer och ska ha ihop för att testa. Ventilkåpan är ju en sån packningen som också är hyfsat enkel att byta om den skulle läcka, samma tex kåpan till stator och kopplingskåpor och visst kan det funka med gamla packningar men en packningssats är ju billig för att slippa strul och få göra om arbetet.

Det finns alla möjliga tattar- och raggartricks med att t.ex. glödga topplockspackningar som är gjorda av kopparplåt, men detta är att betrakta som nödlösningar.

Om det redan läcker så finns ingen annan lösning än att ta isär och kolla varför det läcker. Är topplocket och cylinderns deckyta plana och fria från uppenbara repor...? Fixa med planskiva och våtslippapper och återmontera med ny packning och korrekt åtdragningsprocedur / moment.

Det tråkiga svaret är väl ja.

Ventilkåpspackningar av gummi brukar gå att återanvända men har för mig att tex i manualen till Triumph står det att även den ska bytas vid ventilkoll. Övriga packningar ska man byta och se som engångspackningar. Topplockspackningen väl den packningen som verkligen är en "engångs packning" och ska bytas vajer gång.

Man kan ju fuska med packningar och och nog har jag gjort det speciellt under moppeåldern men även i moderntid och då oftast för att man haft isär grejer och ska ha ihop för att testa. Ventilkåpan är ju en sån packningen som också är hyfsat enkel att byta om den skulle läcka, samma tex kåpan till stator och kopplingskåpor och visst kan det funka med gamla packningar men en packningssats är ju billig för att slippa strul och få göra om arbetet.
Okej tack så mycket. Finns det ett sätt att ya topplockspackningen utan att ta bort kamaxlarna från kamkedjan? Och vet någon vart man köper billiga packningar då jag kan bara hitta de för typ 800kr

Har Kawasakin sträckbult till toppen?
1 gång vet jag att en del återanvänder sina bultar, men 2 är nog ingen bra idé.

Vad är en sträckbult?
En bult som du drar med ett moment som gör att bulten blir längre. Den deformeras.
Dvs den blir obrukbar efter att du dragit den visst hårt/långt.

Det blandas lite friskt här i tråden nu.
Den tjocka gummipackningen till ventilkåpan kan man återanvända väldigt många gånger, jag minns inte att jag sett en trasig sådan. Det finns ju även en tätning vid tändstiftet så om det läcker olja där rinner det ut i det lilla skvallerhålet på sidan om toppen.

För toppackningen däremot är rekommendationen att man byter den varje gång man har isär. Men jag har lyckats montera ihop med beg toppackningar också utan att det har blivit nåt läckage.
Det handlar ju om tävlingsmaskiner och ingen tävlingsförare vill missa en tävling så ibland kan man vara tvungen att forcera jobben och chansa lite.

Om toppackningen inte håller tätt så bör den definitivt bytas. Skulle det handla om en förare som har tävling till helgen så kanske man kan testa att glödga packningen men för min egen del så är det ett sånt jobb jag låter kunden utföra själv för annars landar ju skiten på mig om/när det blir problem.

En packningssats kostar 500 kr och det kostar ett par tusingar att byta den. Det är ju marginellt mindre jobb än att byta kolven.
Jag skulle starkt överväga att byta kolv och kamkedja när den ändå ska isär.

Det blandas lite friskt här i tråden nu.
Den tjocka gummipackningen till ventilkåpan kan man återanvända väldigt många gånger, jag minns inte att jag sett en trasig sådan. Det finns ju även en tätning vid tändstiftet så om det läcker olja där rinner det ut i det lilla skvallerhålet på sidan om toppen.

För toppackningen däremot är rekommendationen att man byter den varje gång man har isär. Men jag har lyckats montera ihop med beg toppackningar också utan att det har blivit nåt läckage.
Det handlar ju om tävlingsmaskiner och ingen tävlingsförare vill missa en tävling så ibland kan man vara tvungen att forcera jobben och chansa lite.

Om toppackningen inte håller tätt så bör den definitivt bytas. Skulle det handla om en förare som har tävling till helgen så kanske man kan testa att glödga packningen men för min egen del så är det ett sånt jobb jag låter kunden utföra själv för annars landar ju skiten på mig om/när det blir problem.

En packningssats kostar 500 kr och det kostar ett par tusingar att byta den. Det är ju marginellt mindre jobb än att byta kolven.
Jag skulle starkt överväga att byta kolv och kamkedja när den ändå ska
Hela top end är renoverad för typ 10 timmar sen så det borde inte va nödvändigt att byta kolven och kedjan men jag har ingen moments nyckel behöver man en sånt för att byta den där packningen?

Hela top end är renoverad för typ 10 timmar sen så det borde inte va nödvändigt att byta kolven och kedjan men jag har ingen moments nyckel behöver man en sånt för att byta den där packningen?

Vet du det eller är det vad förra ägaren sa åt dig? Det är ju ovanligt att någon byter kolv för att sedan sälja hojen direkt. Hur ser kolven ut?
Du ser ju hur det gick utan momentnyckel?

Någon sa att jag kunde använda lim sånt specielt packningslim för ventilkåpan då det också fanns lite när jag tog av den. Vet ni vad det heter och vart man köper det

Kladda inte ner gummitätningen i onödan, det tillför inget och du kommer ångra dig nästa gång den ska isär och dessutom är det risk för att tätningsmassa hamnar någonstans där man verkligen inte vill ha den, tex i en oljekanal.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla