Oljekylning

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hej hej!

Jag har suttit och letat men inte funnit några svar på endel frågor...

Oljekylningen till turbon behöver en egen oljepump, det vet jag efter att ha läst endel, men min egentliga fråga är om man ska använda den "vanlia" motoroljan och köra den från tråget på nåt vänster eller om det krävs en separat "turbooljetank" och en egen kylare till den.

Jag har en Daytona t595, som redan har en oljekylare...
kan man inte bara "skarva på" oljan som går från kylaren genom turbon och sen till motorn eller blir oljan för varm in till motorn då?

Hur löser man det här med olja kort sagt...

En annan fråga är vevhusventilationen.
Går den upp i den nya "luftburken" som vanligt eller måste man lösa det på nåt annat sätt...

Sista frågan; Luft...
Löser man det så att man får sätta ett luftfilter direkt på turbon, eller drar man upp insugsluften till där den gamla luftburken satt?

jaja, många frågor...
Tacksam för seriösa svar, inget spammande tack =)
 
På sidan av motorn finns en plugg att skruva ur där du har fullt oljetryck (ganska stor plugg någonstans under veven) där tar du olja till turbon, låt bli oljekylarens ledning. Får du turbon tillräckligt högt kan du släppa tillbaka oljan i tråget så högt som möjligt, annars får du använda en returpump. Luftfiltret sätter du rakt på turbon, vevhusventen kan du släppa i en flaska eller sätta på ett litet filter på.
 
Renoldade dragracehojar som får draghjälp tillbaka till depån brukar inte ha någon oljekylare alls.

Några av de våldsammare turbohojarna har en stor insugstratt längst fram utan luftfilter alls.

Vevhusventilationen för kunna rymma 1 liter olja. Om du tömmer bort den efter varje race eller utvecklar en egen automagisk avrinning tillbaks in i motorn är upp till dig. Är motorn riktigt fräsch och tät får du ingen olja alls i behållaren.
 
Last edited:
heliac skrev:
På sidan av motorn finns en plugg att skruva ur där du har fullt oljetryck (ganska stor plugg någonstans under veven) där tar du olja till turbon, låt bli oljekylarens ledning. Får du turbon tillräckligt högt kan du släppa tillbaka oljan i tråget så högt som möjligt, annars får du använda en returpump. Luftfiltret sätter du rakt på turbon, vevhusventen kan du släppa i en flaska eller sätta på ett litet filter på.


hehe... veven?
om jag sitter på hojen, vilken sida menar du?
vart bör jag skicka tillbaks oljan till motorn nånstans?
Hur vet jag om jag behöver en pump?

Tror ni jag behöver skicka på andra stakar och annan vevstake?

tack på förhand för fler svar!
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top