Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

Tjenare, har precis köpt mig en GSXR 750 '88, i hyffsat skick. Har knappt kört något alls med den, men det lilla jag kört har den gått som förväntat :tummenupp

Nu till det tråkiga... Dagen efter köp märkte jag att oljekylen läcker, inga mängder, men detta måste åtgärdas... Hur lagar man detta? Och var kan man få tag på billiga begagnade?

Sedan letar jag också efter ett par bromsskivor... Några tips?
 
Vart köper man crashkåpor?? Och passar nyare modellers crashkåpor på min '88?

Oljekylare hittar du nog enklast på ebay.de men blocket funkar nog eller vifta lite med armarna här (tråd + forum).

Kraschkåporna såg jag på en amerikansk hemsida som jag lyckades leta upp med google nu igen. Den finns här där jag letat upp kåporna som passar till din hoj. Tull, moms och frakt tillkommer ju dock såvida du inte lyckas mygla dig undan det på något sätt.
 
Vart köper man crashkåpor?? Och passar nyare modellers crashkåpor på min '88?


Min kylare läckte olja och jag lämnade in min till en kylarreparatör som fixade till den. Kostade en tusing. Jag hittade ingen beggad när jag letade.
 
hej jag har en 750r-88 som jag skaffade i våras .jag är mycke nöjd med maskinen men nu till de tråkiga föra ägaren har bytt motor till 97ans f motor i samma veva så drällde han bort luftburken så jag har inge filter. var får man tag på separata filter till en 88 de är ju så konstig dimension på fuggarna :)
mvh G:son
 
Nu fann jag lite tid och lyckades skruva ihop gixxer-88:an.
Den gick igenom besiktningen idag utan problem.

Det är en 88:a som har 90 års kåpdetaljer, och det är ingen nackdel.
Jag har lagt ner mkt jobb på att få till en fräsch gixxer-känsla med nya reglage och mkt detalj-fixande. Underkåpan är inte monterad på bilden nedan.

Med besiktningsdämparen går den civiliserat med bra bottendrag.
Jag har även en BSM Vampire-dämpare (där man ser rakt igenom) som man kan skruva dit och då blir det verkligt vildsint över 10000 varv. Men det breda varvtalsregistret på gixxrarna gör det till en väldigt mångsidig hoj som kan användas till lugnt söndagsåkande också :) det tycks tilltalat tidigare ägare; kanske därför mätaren passerat 6500 mil.

1-s.jpg


Det finns en forum-tråd om projektet som är en riktig långbänk, men det finns en del bra bilder där :
http://www.classicsuzuki.com/phpBB3/viewtopic.php?p=27637#p27637

Update 7 Augusti: Jag sålde 91:an idag, men 88:an behåller jag så nu kommer inte fordonsbeståndet minskas mer.
 
Last edited:
gsx-r 750 1986 A

Hej Jag Hakar Också På Denna Tråden , Jag Har Lite Frågor Min Ena Bromsskiva är Skev , Nån Som Har En över ? Eller Vet Ni Nån Billig Butik Som Har ....jag Har Letat På Dom Butiker Ja Kan Tänka Mig Men Inget Napp O Beg Verkar Vara 'ännu Svårare
 
Hallo! Har ju satt på 4-1 system på min gixxer -88. Funderar på att byta till större munstycken. har nån erfarenhet eller koll på vilken storlek som blir bäst. Funderar även på större förgasare. Hur skulle det funka tro ? Vilken storlek isåfall. Mina originalförgasare skulle nog behöva sig en översyn. Undrar vad som är billigast. Köpa beggade eller lämna in mina för genomgång.

Mycket funderingar här va!!!
 
Nu har hojen fått ny färg på kåporna men det blev enklast möjliga efter att jag fått slut på orken att lägga ner massvis med tid för att fixa maskering och så vidare. Och tur var väl det för på de två nedersta kåporna reste sig lacken helt oförståeligt. Det blir omlackering senare i vinter men just nu vill jag bara få rulla några mil denna säsongen. Nu har jag fått lite rutin och se hur mycket som behövs, dessutom hoppas jag få slippa problem med lack som reser sig nästa gång det ska lackas. Bilder på allt kommer senare, nu ligger kåporna i bastun och härdar någon vecka i väntan på lite grejer som jag beställt.
 
Någon som är jäklig på hur kopplingen fungerar? Har problem med min... Ryckigt som f-n vid start från stillastående. Går inte att smyga iväg. Någon som vet? Dax för nya lameller? Ryckutjämnare?
 
Nu är hojen nästa en hoj igen, ett saknat kåpfäste hindrar mig från att sätta på de mittre och nedre kåporna. Var ute och körde igår, det var riktigt skönt. Dock blev det något fel när jag var ute och körde på natten, efter en omkörning då jag skulle slänga igång helljuset dog både hel- och halvljus. Blev tvungen att köra in till sidan tills jag blev omkörd så att jag kunde få ljus av bilen.

Någon som har en aning om vad felet kan vara? När jag först satte igång tändningen ville inga lampor lysa men sen gick åtminstone hel/halvljuslampan igång. Nu är båda stendöda tillsammans med tutan. Halvljuslampan är hel, tror inte den andra är trasig heller så ett elfel är ju uppenbart. Sitter det i omkopplaren eller någon annan stans?

Edit: Efter kontroll av säkring visade sig lampan fungera efter ett byte av 20A-säkring. Tutan har samtidigt gått och dött så nu ska jag till Biltema för att köpa helljuslampa, tuta och hastighetsmätarupplysningslampa.
 
Last edited:
Efter några varv på en parkeringsplats togs idag knäpucksoskulden och lite senare även mosa-benet-under-hojen-oskulden. Har alltså nu ont i benet och en ytterst lite slipad knäpuck.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top