Rolle Rotax
Ny medlem
VRM Roffe skrev:2521185Hej Rolle !
Hörde av Kalle Strandman att ni satt och surrade i depån igår.
Själv var jag och lekte med Kåre Minnbergs gamla sidovgagn just då.
Nåväl det skulle vara kul och träffas nästa gång vi kör..:=)
När det gäller iblandningar och sånt så har jag skrivit ganska utförligt om detta i andra gamla trådar.
Om det är någon som orkar söka och lägga ut några länkar från det så kanske fler får svar på det dom frågar om
MVH
Roffe![]()
Brukar ju vara på alla bandagar och race men med 2st 2cylindriga tvåtaktare så brukar tiden för att springa runt bland andra och prata bli begränsad

En inte helt vetenskaplig undersökning men som ändå säger en del.
Har kört motorn med 2% inblandning först så som farsan har gjort i alla år med samma motor men numer dör lagren i förtid med detta. Men tog man bort cylindern för att kolla hur kolven ser ut, byta den eller vad som helst var kolven mer eller mindre torr.
Nu med 4% oljeinblandning så är det en oljehinna över hela kolven när man demonterar, spelar ingen roll om man gör det när motorn är 65 grader varm, när den svalnat eller när den stått över vintern.
Kan ju vara bensinen som blivit annorlunda och tar bort en del av oljans smörjegenskaper...
Så jag kommer inte minska oljeinblandningen, snarare prova med mer i bänk...