Oljeinblandning i %

VRM Roffe skrev:
2521185 Hej Rolle !
Hörde av Kalle Strandman att ni satt och surrade i depån igår.
Själv var jag och lekte med Kåre Minnbergs gamla sidovgagn just då.
Nåväl det skulle vara kul och träffas nästa gång vi kör..:=)

När det gäller iblandningar och sånt så har jag skrivit ganska utförligt om detta i andra gamla trådar.
Om det är någon som orkar söka och lägga ut några länkar från det så kanske fler får svar på det dom frågar om
MVH
Roffe:tummenupp

Brukar ju vara på alla bandagar och race men med 2st 2cylindriga tvåtaktare så brukar tiden för att springa runt bland andra och prata bli begränsad :3freak men kom förbi. Prata brukar man hinna med i alla fall

En inte helt vetenskaplig undersökning men som ändå säger en del.
Har kört motorn med 2% inblandning först så som farsan har gjort i alla år med samma motor men numer dör lagren i förtid med detta. Men tog man bort cylindern för att kolla hur kolven ser ut, byta den eller vad som helst var kolven mer eller mindre torr.
Nu med 4% oljeinblandning så är det en oljehinna över hela kolven när man demonterar, spelar ingen roll om man gör det när motorn är 65 grader varm, när den svalnat eller när den stått över vintern.

Kan ju vara bensinen som blivit annorlunda och tar bort en del av oljans smörjegenskaper...

Så jag kommer inte minska oljeinblandningen, snarare prova med mer i bänk...

Rolle Rotax skrev:
2521243
Kan ju vara bensinen som blivit annorlunda och tar bort en del av oljans smörjegenskaper...

2-taktsolja är, hör och häpna ett vitt fält för mig inom oljesvängen!
Har aldrig brytt mig då som sagt inblandningarna kröp neråt hela tiden, och man knappt ens kunde stava till sotavlagringar längre när man tog isär en vass 2-taktare.
Askhalten blev lägre, och oljorna förbrändes mer fullständigt.

M.a.o livet var happy, osv
Men som du säger...nånting HAR hänt.
Helt klart.
Frågan är vad. Att oljorna skulle blivit sämre, det är tveksamt.
Däremot det du säger om bensinen är intressant, för då jag jobbade på Shell 1980 så var 99 oktan RÖD och DUNSTADE när man spillde den.
Fullständigt alltså.
Inte som dagens flygfotogenliknande högcrackade avfallsprodukt som lämnar en lukt av fotogen och diesel efter sig.

Å andra sidan har 2-taktsoljorna blivit mer miljövänliga. Vad som gör dem det vet jag inte, men såklart kan såna krav ha påverkat dem negativt i smörjhänseendet, då det ligger nära till hands att tro att en biologiskt nedbrytbar olja har..hur ska jag uttrycka det... molekyler av mera marängkaraktär än vad de var innan.

Last edited:
Rolle Rotax skrev:
2521243 Brukar ju vara på alla bandagar och race men med 2st 2cylindriga tvåtaktare så brukar tiden för att springa runt bland andra och prata bli begränsad :3freak men kom förbi. Prata brukar man hinna med i alla fall

En inte helt vetenskaplig undersökning men som ändå säger en del.
Har kört motorn med 2% inblandning först så som farsan har gjort i alla år med samma motor men numer dör lagren i förtid med detta. Men tog man bort cylindern för att kolla hur kolven ser ut, byta den eller vad som helst var kolven mer eller mindre torr.
Nu med 4% oljeinblandning så är det en oljehinna över hela kolven när man demonterar, spelar ingen roll om man gör det när motorn är 65 grader varm, när den svalnat eller när den stått över vintern.

Inte helt otroligt att det är pga bensinen, men jag skulle snarare tro att det är för att den är blyfri än att den tar bort oljans smörjegenskaper. Blyet hade även den en smörjande effekt.
Har inga direkt vetenskapliga belägg för att detta skulle vara den absoluta sanningen, det enda jag vet säkert var att blyet hade en smörjande effekt.

Dr.Bike skrev:
2521266 2-taktsolja är, hör och häpna ett vitt fält för mig inom oljesvängen!
Har aldrig brytt mig då som sagt inblandningarna kröp neråt hela tiden, och man knappt ens kunde stava till sotavlagringar längre när man tog isär en vass 2-taktare.

Helt klart.
Frågan är vad. Att oljorna skulle blivit sämre, det är tveksamt.
Däremot det du säger om bensinen är intressant, för då jag jobbade på Shell 1980 så var 99 oktan RÖD och DUNSTADE när man spillde den.
Fullständigt alltså.
Inte som dagens flygfotogenliknande högcrackade avfallsprodukt som lämnar en lukt av fotogen och diesel efter sig.

Å andra sidan har 2-taktsoljorna blivit mer miljövänliga. Vad som gör dem det vet jag inte, men såklart kan såna krav ha påverkat dem negativt i smörjhänseendet, då det ligger nära till hands att tro att en biologiskt nedbrytbar olja har..hur ska jag uttrycka det... molekyler av mera marängkaraktär än vad de var innan.

Kan inte hålla fingrarna borta från den här diskutionen...*L*

Det blir ju väldigt intressant när vi börjar prata kvalitet..
Mina tankar kring det här är att soppan förr var bättre...
Det är ABSOLUT ingen överdrift...det är naturligtvis av flera kända faktorer.

Den stora boven i dramat stavas:MILJÖPOLITIK.......Det finns hör och häpna massa flummnissar som inte gör annat än skriker miljöavgifter,sura sjöar dåliga motorer mm...
Dom där högavlönade lobyisterna har tvingat hela petroliumindustin att ta bort en jäkla massa "Bra saker" i bensinen och ersatt den med massa"DÅLIGA" saker.
Det skiten vi tankar våra stackars fordon med har bara ca 80% energivärde mot vad vi hade för ca 25 år sen.
En stor sådan del stavas bly.. Ett synnerligen högkvalitativt tillskott i soppan som smörjde och pysslade om ALLA rörliga delar i motorn...

Det betyder i klartext att :Köp ALDRIG pumpsoppa till din klenod..
Köp racingsoppa så har du mycket friskare motor längre..

När det gäller 2 taktsoljan och desskvalitet och funktion så har den en jäkla massa skit den ska motverka.
En funktion är tillbaka till mijöpolitiken..
Om INTE tvåtaktsindustrin kan leverera en motor som uppfyller miljölagarna så är det gonatt med den.
I USA tex så ställer dom krav på en kedjesåg att om den är godkänd som miljöriktig vid affären så ska den kunna plockas in efter två år och leverera samma värden.....
Om INTE gonatt för den leverantören........
Man behöver inte vara raketingengör för att förstå att gubbarna på Husqvarna ibland har sömnlösa nätter.......

Det har medfört att för att minska dom mest toxida emmitionerna så har dom ökat karboniseringsfaktorn och sänkt livslängdscykeln........

Vi innom våran hobby får en släng av sleven här med........
Inte han från Kalmar, utan den i grytan................hehehehe
Puhhh blev mycket det här....

Hoppas ni hänger med..
MVH
Roffe:) :tummenupp

Tror starkt på dina teorier Roffe. Det är bl.a därför jag inte gett mig in i DET oljeträsket.
Ännu! :)
Nej jag är rädd att (precis som du säger) så kommer jag inte bli lycklig när jag läser om alla mishaps pg.a tokiga beslut som tagits för att tysta lobbyisterna, som om de inte får som de vill, häller detta smälta bly rätt i örat på politikerna...

Så jag började vända mitt intresse från just 2-taktsindustrin när jag insåg att det alltmera kom att handla om politik, än teknik.
Okej, teknik att göra miljön bättre ÄR bra, men jag känner på mig att det som sagt har gått baklänges rätt rejält sedan ffa Kaliforniska men även Schweiziska myndigheter helt vill förbjuda tvåtaktaren.

Ryser av välbehag och minns middagshöjden på 2-taktsutveklingen rent tekniskt med motorn nerifrån "Down under". Orbital tror jag den hette, och den skulle frälsa oss ifrån ondo.

Men så blev det ju inte... så 2-taktsvänner: (Kör en äkta Friggebodare!) Sjung nu efter mig! "We shall åvercååååå-å-åååm"

Jag har också hört att en blårykare lämnar mer effekt vid mer % olja. Tror tom att Skalman i Team HET har testat det där i bänk och kommit fram till samma sak.
Jag tror däremot inte att det beror på att den tätar bättre mellan kolv/cylinder utan att den stora vinsten är friktionsminskningen! Sen kan man ju även fråga sig var gränsen går för när det sotar för mycket eller när energivärdet i det som åker in i motorn bli för lågt?! Vad tror ni, och varför har Anders Lundin inte hittat denna tråden? (kanske för att han är dieselgru)

Okej.

Vilken är den bästa racingbensinen då ?

Elf Agip Sunoco ??
Högst effektinnehåll ?

Tvåtaktsolja med telfontillsatser ?

Dr.Bike skrev:
2521266 2-taktsolja är, hör och häpna ett vitt fält för mig inom oljesvängen!

Allting skrivet tappar ju samtalstonen etc, men det lät lite messerschmitaktigt ditt förra inlägg men en förklaring löser ju mycket.
Det lustiga är att efter att gått från 2% till 4% har sjutton avlagringar på kolv och topp blivit mindre, definitivt mindre på toppen.
Under tiden har det även filats på bestyckning i största allmänhet men även om den är gravt fel nu blir det mindre sot än vid 2%
Slump eller samband? Vet inte.

Själv tycker jag mackbensinen mest luktar som en halvtaskig grogg :gnissla

Större delen av bränslet köps inte på ok eller statoil

VRM Roffe skrev:
2521324 Kan inte hålla fingrarna borta från den här diskutionen...*L*

Hoppas ni hänger med..
MVH

Sittandes i en kanske ganska unik situation, jag kör en hoj/motor som var het -87 och kördes en hel hög med säsonger då och nu körs igen kan jag ju jämföra gamla bestyckningar, drevningar etc mellan banor.
En del banor har gjorts om, gammal dollingsoppa finns inte mer etc.
Men när sakerna stämmer ganska bra så är det gamla drevningarna som gäller, i stort. Mindre skillnader men vi pratar halvkugg på bakhjulet i skillnad.
Gamla nedskrivna bra bestyckningar stämmer perfekt numer också. Avgastemperatur perfekt, sotmärken i kolv etc finfint.
Så var soppan så mycket bättre förr? Jag kan med modern soppa åka högre kompression utan spikningar än med gammal blyad dollingsoppa. Eller var det för feg kompression för 20 år sedan?

Ja, även en sjuttionia körs men till den finns det inte lika bra anteckningar.

(För ovetande, dollingsoppa var the SHIT på åttiotalet, tror även slutet av sjuttiotalet. Hemblandat ute vid Bromma flygfält och hade troligen dödat en miljöpartist vid en snabbsniff!)

Racingsoppa är väl en självklarhet? Blir alltid ledsen om någon kommer in med en sönderspikad cylinder och undrar varför den spikat sönder. Loppet ser perfekt ut, man undrar lite om den bara börjat spika eller vad som hänt. Höstträning med samma bestyckning som högsommar?
-Vad kör du för bensin?
-95 blyfri, något proffs sa det var bästa.
-Ursäkta, jag blev just illamående och måste uppsöka en toalett.

Även som en hårdkörande kille eller tjej ,hur många liter bensin går åt på ett år? Motsvarar merkostnaden för riktig bensin kostnaden för omnikasiling av cylinder, ny kolv, ny topp?

Om någon vet hur man snyggt och smidigt citerar en hel bunt inlägg och svarar på de i ett inlägg får de gärna berätta!

Jösse skrev:
2522646 Vilken är den bästa racingbensinen då ?

Elf Agip Sunoco ??
Högst effektinnehåll ?
Jag skulle gärna köra på den som Audi-teamet i STCC använder. ;)

Rolle Rotax skrev:
2522944 Om någon vet hur man snyggt och smidigt citerar en hel bunt inlägg och svarar på de i ett inlägg får de gärna berätta!
Forumet slår själv ihop inläggen om de kommer tätt inpå varandra, 5-10 minuter tror jag det är och naturligtvis inte om någon annan hinner med ett inlägg mellan. Det här nya inlägget blev alltså hopslaget med mitt förra utan att jag gjorde något speciellt.

Last edited:
Jösse skrev:
2522646 Okej.

Vilken är den bästa racingbensinen då ?

Elf Agip Sunoco ??
Högst effektinnehåll ?

Tvåtaktsolja med telfontillsatser ?

Kolla vilka som är godkända att användas i FIMs vm 125/250 och kolla sedan vilka team som använder vad. Det är nog ingen exakt sanning men kommer ge lite humm. Ingen av vw teamen använder bensin från ok, statoil....

När du hittat vad du tror är lämplig bensin börja jämför oktantal (både ron och mon) mot andra och titta även på bensinens vikt per volymenhet.

Energiinnehåll är enligt mig inte så superintressant då bensinen inte tar så stor plats i den gasmassa som åker in i cylindern, intressantare är knackningsmotstånd och hur förbränningen sker. Ett 190 eller ett 192 munstycke i förgasare spelar mindre roll.

Tefloninsatser är väl bra om de funkar i praktiken, en demonstration på tv-shop hur man kan tappa ur oljan ur en lastbilsdiesel och sedan spruta vatten på motorn med en brandspruta säger ingenting hur oljan fungerar i en räjsmotor vid belastning.

Välj valfri stor hojträff, säkert har de antingen döda bilmotor eller döda valfri japsmotor. Grenen brukar i korthet gå ut på att olja och eventuellt kylarvatten tappas ur, sedan ska motorn gå på varvstoppet med öppen trottel så länge den kan. Den motor som klarar längst tid vinner. Teflonoljeförsäljarna brukar inte sponsra de som tävlar i denna gren, om deras teflonoljor är så perfekta varför inte? Måste bli solklar vinst tycker jag :va :

Neutral skrev:
2522945 Jag skulle gärna köra på den som Audi-teamet i STCC använder. ;)

Forumet slår själv ihop inläggen om de kommer tätt inpå varandra, 5-10 minuter tror jag det är och naturligtvis inte om någon annan hinner med ett inlägg mellan. Det här nya inlägget blev alltså hopslaget med mitt förra utan att jag gjorde något speciellt.

För en standard kantarellharv på 150-180 literhästar funkar säkert audis 'räjsbensin' men för en fullfjädrad räjsmotor på 350-400 literhästar är det som vatten till en bodybuilder istället för mjölk med proteintillskott

Jag som är för långsam och slö med att skriva för att få ihop inlägg med andra ord. Tur att man inte tävlar i det

Rolle Rotax skrev:
2522987 För en standard kantarellharv på 150-180 literhästar funkar säkert audis 'räjsbensin' men för en fullfjädrad räjsmotor på 350-400 literhästar är det som vatten till en bodybuilder istället för mjölk med proteintillskott
Känner du till vad de använder då? Jag gör det inte och verkar inte vara så många andra som gör det heller. Den har en markant fränare doft än andra STCC-bilar vilket man tydligt kunde känna i parc fermé på Mantorp senast. G:sson har provat många soppor men ingen annan har gett 3 hk på dynon utan modifieringar, visserligen på en 600 "kantarellharv" men det borde väl vara applicerbart på 2-taktare likväl. Tror knappast att min Aspen Racing är bättre i alla fall och skulle gärna prova deras.

Stæll dig och lukta nær de varmkør 250 på en EM tævling, det luktar frænt och rinner tom i øgonen hos vissa team. Aspen racing luktar i jæmførelse hallon något som troligen beror på att man har prioriterat miljøn føre absolut høgsta knackmotstånd man kan få genom att hælla i så mycket aromater reglerna tillåter.
Tyværr ær inte brænsletillverkarna særsklit hjælpsamma nær det gæller att slæppa kompletta specar nær det gæller brinnhastighet och specifik densitet/energiinehåll så de flesta av oss får hålla tillgodo med troende.

Det där rinnet i ögonen känner man igen...
KOmmer ihåg då jag stod på strippen i Mantorp ett år då min farbror körde Competition BIke...
Han och en annan var sist ut i stegen, och sedan kom TF.
Top Fuel alltså...
Det var Monica Öberg och Tony Dönges...
Dra åt helvete vad fränt det var att stå där mitt emellan en 30 meter bakom dem när de drog iväg!

En totalupplevelse som etsat sig fast.

Liksom nitronetandoften i kläderna och svedan i ögonen... ;)

Så jag tror at en del team fubbar lite och häller i nån eller några deciliter nitro i bensinen, då nitro är syrebärande, och om jag inte minns fel, släpper sju syreatomer från sina lösa kovalenta bindningar på nitromolekylen.
Detta att jämföra med metanolen som bara släpper en.

Dr.Bike skrev:
2530351 Det där rinnet i ögonen känner man igen...
KOmmer ihåg då jag stod på strippen i Mantorp ett år då min farbror körde Competition BIke...
Han och en annan var sist ut i stegen, och sedan kom TF.
Top Fuel alltså...
Det var Monica Öberg och Tony Dönges...
Dra åt helvete vad fränt det var att stå där mitt emellan en 30 meter bakom dem när de drog iväg!

En totalupplevelse som etsat sig fast.

Liksom nitronetandoften i kläderna och svedan i ögonen... ;)

Så jag tror at en del team fubbar lite och häller i nån eller några deciliter nitro i bensinen, då nitro är syrebärande, och om jag inte minns fel, släpper sju syreatomer från sina lösa kovalenta bindningar på nitromolekylen.
Detta att jämföra med metanolen som bara släpper en.

Vem va ?

Nitrometan i toppfuel..
Vad är gränsen nu 88-91% max ?
Sen går det ju åt 25liter soppa så det blir ju lite nitro.

Neutral skrev:
2523282 Känner du till vad de använder då? Jag gör det inte och verkar inte vara så många andra som gör det heller. Den har en markant fränare doft än andra STCC-bilar vilket man tydligt kunde känna i parc fermé på Mantorp senast. G:sson har provat många soppor men ingen annan har gett 3 hk på dynon utan modifieringar, visserligen på en 600 "kantarellharv" men det borde väl vara applicerbart på 2-taktare likväl. Tror knappast att min Aspen Racing är bättre i alla fall och skulle gärna prova deras.

Vet inte fakta men en del kan man ta reda på. De har vanligtvis bränslet specat i reglementet vilket begränsar antalet tillgängliga bränslen.

De har SHELL som sponsor, Shell har sist jag kollade 2 racebränslen och det var bränsle för kantarellharvar i rally och racing. Ligger ju väldigt nära till hands då att det är Shell.

Det verkar hända att restbränsle säljs från Audi, och då till priser runt 15-20:- litern. VP kostar betydligt mer...

Aspen racing är väl ungefär som mellanmjölk, gör varken bantaren glad eller den som vill ha riktig mjölksmak.

Även på en helt vanlig standard bilmotor kan du tjäna kanske 10 hästar om du kör den på rätt bränsle, det beror på att den reglerar tändtidpunkt själv mot spikningar.
En 2t racer reglerar inte tändtidpunkten själv så ska du vinna något där måste du själv justera förgasare (insprutning) och tändning, kompförhållande efter bana och bränsle (förare).

VRM Roffe skrev:
2521324 Kan inte hålla fingrarna borta från den här diskutionen...*L*

Den stora boven i dramat stavas:MILJÖPOLITIK.......Det finns hör och häpna massa flummnissar som inte gör annat än skriker miljöavgifter,sura sjöar dåliga motorer mm...
Dom där högavlönade lobyisterna har tvingat hela petroliumindustin att ta bort en jäkla massa "Bra saker" i bensinen och ersatt den med massa"DÅLIGA" saker.
Det skiten vi tankar våra stackars fordon med har bara ca 80% energivärde mot vad vi hade för ca 25 år sen.
En stor sådan del stavas bly.. Ett synnerligen högkvalitativt tillskott i soppan som smörjde och pysslade om ALLA rörliga delar i motorn...

När det gäller 2 taktsoljan och desskvalitet och funktion så har den en jäkla massa skit den ska motverka.
En funktion är tillbaka till mijöpolitiken..
Om INTE tvåtaktsindustrin kan leverera en motor som uppfyller miljölagarna så är det gonatt med den.
I USA tex så ställer dom krav på en kedjesåg att om den är godkänd som miljöriktig vid affären så ska den kunna plockas in efter två år och leverera samma värden.....
Om INTE gonatt för den leverantören........
Man behöver inte vara raketingengör för att förstå att gubbarna på Husqvarna ibland har sömnlösa nätter.......

Det har medfört att för att minska dom mest toxida emmitionerna så har dom ökat karboniseringsfaktorn och sänkt livslängdscykeln........

Håller med till en viss grad, miljömuppar kan vara just muppar ibland :mad: (speciellt att ljud räknas inom "miljöpåverkan" och allt vad gäller ljud skall vara så djävla känsligt) . Nu sysslar inte jag med efterbehandling men att ta bort blyet och svavlet i bensinen för att kunna använda katalysator på den stora massan av bilar ser jag som en bra ide (vi slapp ju kat på gathojarna i många år :D ).

Att energivärdet är 80% jämfört med 25 år sedan tror inte jag stämmer, att däremot flera egenskaper är annorlunda är säkert sant men energinnehållet:confused: . Så mycket svavel var det inte i den gamla soppan att det skulle påverka i den graden.

Det man glömmer när man gör jämförelser med något gammalt, tex farsan gjorde si och så, så hade nog inte farsan 45hk(eller mer)(och cylindern nästan saknar väggar för allt är portar, beror väl på hur ball farsa man har :D ) i sin 125:a eller 100hk i sin 250:i, vilket förmodligen påverkar en hel del på hållbarhet och krav på olja. Sen är det nog viktigt att man jämför samma typ av hoj, en 250 MX kan gå på riktigt låg andel 2tolja samma andel i en 250 racer skulle leda till haveri direkt förmodligen. Går nog inte jämföra 250sp och 250 racer heller. Jag följde (sålde hojen i helgen, snyft) oftast rekommendationerna enligt boken i variant av olja och mängd. Variant av olja stod tydligt angiven utan det vanliga "or equivalent". Och jag hade alltid en synlig oljefilm på kolv och cylindervägg när jag rev isär.

Så min rekommendation blir nog att följa boken.

Dr.Bike skrev:
2521354
Ryser av välbehag och minns middagshöjden på 2-taktsutveklingen rent tekniskt med motorn nerifrån "Down under". Orbital tror jag den hette, och den skulle frälsa oss ifrån ondo.
Att Orbital-injektorn inte slog (i vilken typ av motor som helst) beror till stor del politik från Orbitals sida, ingen taktisk marknadsförings avdelning (de ansåg att deras produkt var riktigt bra och ville ha ut lite väl mycket pengar för den :) ). Själva injektorn är ganska bra (även till 4t), men en stor begränsning var att "air-assist" trycket begränsas till 8 bar (man kan alltså inte spruta in efter att cylindertrycket har överstiget 8 bar). Men det dyker säkert upp en ny tillverkare av direktinjektorer som kan användas i 2t :confused: .

Last edited:
bean305 skrev:
2532980

Att Orbital-injektorn inte slog (i vilken typ av motor som helst) beror till stor del politik från Orbitals sida, ingen taktisk marknadsförings avdelning (de ansåg att deras produkt var riktigt bra och ville ha ut lite väl mycket pengar för den :) ). Själva injektorn är ganska bra (även till 4t), men en stor begränsning var att "air-assist" trycket begränsas till 8 bar (man kan alltså inte spruta in efter att cylindertrycket har överstiget 8 bar). Men det dyker säkert upp en ny tillverkare av direktinjektorer som kan användas i 2t :confused: .

Precis som på Aprilias Ditech tvåtaktare.
Laddar bränsletryck innan start.

Back