Oljeinblandning i %

En mycket bra bok som jag rekommenderar alal som kör tvåtakt, eller bara är intresserade.

En nyfiken fråga bara: Är det nån som i racingsammanhang kör på Biltemas helsyntet 2T-olja? Funkar den bra för den typen av körning, eller är det bara dyra grejer som duger?

PacMan skrev:
En nyfiken fråga bara: Är det nån som i racingsammanhang kör på Biltemas helsyntet 2T-olja? Funkar den bra för den typen av körning, eller är det bara dyra grejer som duger?

Olja är väldigt mycket religon och många kör på de oljor som just de på mer eller mindre bra grunder tycker är bäst.
Själv kör jag med Motul, har testat de flesta värstingoljor på marknaden under 10 års eget åkande och 3 års skruvande åt andra( inte i rr men ändå). Jag tycker att Motul 800V eller Castrol A747 är det som ger bäst smörjning och därmed längst livslängd.

Just biltemas 2T olja är nog inte sämre än många andra "halvbra" oljor och duger till det mesta men jag hade själv inte använt den i en racemotor där ett ras pga dålig olja lätt kostar en livstidsförbrukning "fin" olja.

Är det ingen som har kört,kör med Agip competition 7100 serien ?

Extrem 2-taktsolja "only for racing"

Är det godkänt i 125r,250r racing att köra med oljor som har teflon inblandat från fabrik ?

UrbanTiger skrev:
Låter som förutfattade meningar utan egentliga belägg :3freak
Give me evidence, man :gnissla

Ja, den uppfyller i alla fall en massa grejer. Har för mig att jag jämförde den med nån svindyr Ester-baserad Motul-olja, och såg att de bägge oljorna hade samma märkningar, fast Biltemas hade några extra. OK, Motul-oljan är förhoppningsvis bättre, men frågan är hur mycket bättre i förhållande till det 3 ggr högre priset.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91166

Ursäkta att det blev lite OT nu. :rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Just det... om dom båda är uppbyggda på samma sätt och möter kraven enligt samma standarder, hur kan man då säga att den ena är bättre än den andra :va
Därför att standardkraven är relativt lågt satta och de flesta oljor möter samtliga, du kan därför aldrig veta hur mycket man överträffar standarden med. En medelmåttig olja kanske är precis på gränsen medan en bättre är långt över. Det är där erfarenheten kommer in, som Borsins som du just dissade. :rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Låter som förutfattade meningar utan egentliga belägg :3freak
Give me evidence, man :gnissla

Det finns mig veterligt inga oberoende tester på ledande tvåtaktsoljor så några hard evidence den vägen får du inte.

Däremot har jag 40-50 kolvar här hemma som är mina egna+att jag bytt säkert lika många jag åt andra och de slutsatser jag kan dra av det materialet är att inget slår Motul 800V Factory Line när det gäller att få kolvar att gå länge, bränna rent, inte klegga igen avgasporten eller kolvringspåren.
Jag har testat i princip alla high end 2-t oljor och en del billigare och den enda olja jag har testat med likvärdigt resultat är Castrols A747 samt en repsol olja (som kostade 3xx:- litern).

Vill du sen kalla det förutattade meningar och gissningar är det upp till dig....

Borsiin JR skrev:
Det finns mig veterligt inga oberoende tester på ledande tvåtaktsoljor så några hard evidence den vägen får du inte.
Jodå, Teddy har luskat fram tester som en snöskotertidning gör varje år. Jag minns inte detaljerna (Teddy kan fylla i här) men det var ett mkt ambitiöst test.

Ninjaboy skrev:
Därför att standardkraven är relativt lågt satta...
Jag fick motsatt intryck när jag talade med driv- och smörjmedelsexpertisen på OK/Q8 för ett år sedan. Man kör motorer under extremt tuffa förhållanden. Definitivt värre än man utsätter sin egen för.

Nyteknik skrev:
Jag fick motsatt intryck när jag talade med driv- och smörjmedelsexpertisen på OK/Q8 för ett år sedan. Man kör motorer under extremt tuffa förhållanden. Definitivt värre än man utsätter sin egen för.

NJA
Kraven för att klara API och JASO klassningen kräver inte särskilt stor bärighet hos filmen (vilket får sägas vara det enskilt intressantaste). Fast det är säkert så att oljetillverkarna plågar motorer betydligt värre än många av oss. Mina egna tester visar dock att OKQ8 tillverkar en bra olja dock inte den (i mina ögon) bästa.

Teddy skrev:
I fjol anväde jag Q8's "RS Extreme" men har i år allvarliga funderingar på att gå över till OK's "Speed Bio TT" av miljö-, kvalitets- och ekonomiskäl. Miljöskäl därför att den är miljövänlig vilket är det stora argumentet för att välja den framför andra oljor, ekonomiskäl därför att den är billigare och kvalitetsskäl därför den i test givit bättre resultat än RS extreme och därför att jag provade den förra året och den fungerade vid det tillfället lika bra som RS Extreme, även när jag lyfte på topparna och tittade in.

Bio-oljan från OK kanske har blivit bättre under senare år. Jag körde på den ett tag för ca 10 år sedan och fick ett par härliga värmenyp som tack - bärigheten hos oljan var inte i toppklass.

Någon procent mer olja i soppan ger bättre kylning och tätning, så visst finns det fördelar med att blanda i "lite extra".

Tvåtaksoljor

Kortfattat kan man skriva så här:
Oljefilmen skall ge en skyddande hinna mellan metallerna.
Dvs.mellan lager och lagerring eller kolv/kolvringar och cylinderväggen.
Det mest kritiska stället är cylinderväggen kring avgasporten då det är varmast där.
Största fienden för oljefilmen är värme.
Vad som händer med oljefilmen vid för hög värme är att den carboniserar.
Dvs oljefilmen torkar upp och upphör att smörja.
Problemen som uppkommer i den regionen är:
För tät stingerpipa
För varmt lindat avgasrör.
Tändningen för mycket retarderad
För mager bränsleblandning
För lite olja tillsatt
Felaktig olja tillsatt
Överhettad motor.

Vad göra då?
Jo mina erfarenheter med dessa moter ger att om du adderar en eller två procent till dvs 4-5 % så får du en motor som:
Slits mindre
Går tätare =ger mer effekt
Kolven går kallare
Chansen att du kommer i mål är väsentligt större.

Men framför allt Det blir MYCKE billigare att köra på bra, dyr olja med ett par extra procent än ett redigt haveri.

Lycka till med all välmening
Roffe

(Själv kör jag med Motuloljor)

Årets trådlyft!

Jag googlade efter ett enkelt diagram för hur mycket olja man ska blanda i en given mängd soppa, jag hade ett sådant redan på min egen moppefuckotid, trots att det på den tiden fortfarande fanns blandpumpar :skrämd
(det är säkert, macken jag bodde vid hade kvar blandpumpen 1984)

Ingen vågade dock lita på att den blandade rätt, så någon av oss gjorde ett enkelt diagram med papper, penna och linjal.

Röd linje för 1% Grön linje för 2% och svart linje för 3%.

Denna fantastiska uppfinning smygkopierades i hundratal i lärarrummet på högstadieskolan (man fick fylla i färgerna själv sen, färgkopiatorn var inte uppfunnen då)
Alla hade varsitt exemplar i en plastficka, och oljeflaskan under sadeln, så att man snabbt och enkelt kunde blanda rätt direkt på macken.

Nu är det inte så lyckligt att jag har köpt mig en 250 räcer....
Grabben min fyller moppe i morgon, och vi har redan haft en diskution om hur mycket olja man ska ha i en femlitersdunk (eller en MT5 tank, vilket är samma sak)

Kan någon händig datanerd göra ett sådant diagram åt mig/oss och dela med sig?

GuW skrev:
2514199 Årets trådlyft!

Jag googlade efter ett enkelt diagram för hur mycket olja man ska blanda i en given mängd soppa, jag hade ett sådant redan på min egen moppefuckotid, trots att det på den tiden fortfarande fanns blandpumpar :skrämd

Ingen vågade dock lita på att den blandade rätt, så någon av oss gjorde ett enkelt diagram med papper, penna och linjal.

Denna fantastiska uppfinning smygkopierades i hundratal i lärarrummet på högstadieskolan (man fick fylla i färgerna själv sen, färgkopiatorn var inte uppfunnen då)
Alla hade varsitt exemplar i en plastficka, och oljeflaskan under sadeln, så att man snabbt och enkelt kunde blanda rätt direkt på macken.

Grabben min fyller moppe i morgon, och vi har redan haft en diskution om hur mycket olja man ska ha i en femlitersdunk (eller en MT5 tank, vilket är samma sak)

http://www.clasohlson.se/shop/store...gn=N&WAGID=27233&NoCache=10/5/2006+8:19:03+PM

GuW skrev:
2514199 Årets trådlyft!

Vad fanken ska du med ett diagram med????????
Spill i 2 dl per dunk så kör grabben på 4%
Eller 1,5 dl så åker han på 3 %.
Ge han dessutom bättre veckopeng så att han har råd att köpa sig en bra olja.....:tummenupp

VRM Roffe skrev:
2514278 Vad fanken ska du med ett diagram med????????
Spill i 2 dl per dunk så kör grabben på 4%
Eller 1,5 dl så åker han på 3 %.
Ge han dessutom bättre veckopeng så att han har råd att köpa sig en bra olja.....:tummenupp

Se på fan, en riktig trim guru svarar på mitt inlägg :tummenupp
Nja, diagrammet är mer användbart när man har halvtank och ska tanka vid pump, om det går i 3.2 liter osv..

Dunken har vi redan rett ut :)

Du som vet, du kan väl tala om vad som är "the shit" när man sen ska trimma sönder moppen, vilken köpesanabola som är att föredra.
Inte åt pojken givetvis, utan sen när jag ska spöa skiten ur den på den lokala moppeklubbens isracing.
Den gick 80 med mig på vid köpet, men dom prylarna är bortplockade sedan länge.

Vilken cylinder är bäst, Eurokit, Athena eller vad?
Vilka har bra mellanregister och vilka ger bra toppeffekt?
Vilka köpespipor funkar bra?
Vad ska man ha för förgasare/ bestyckning?
Blir det för låg gashastighet genom en Mikuni24?
Håller dom fem och sexväxlade lådorna bra?
Jag har hört talas om en cylinder man kan köpa i Holland som man ska kunna få enorm slagvolym med (över 90cc var det IAF)

Du kan ta det i ett PM om du vill och har tid.

GuW skrev:
2514355 Se på fan, en riktig trim guru svarar på mitt inlägg :tummenupp
Nja, diagrammet är mer användbart när man har halvtank och ska tanka vid pump, om det går i 3.2 liter osv..

Dunken har vi redan rett ut :)

Du som vet, du kan väl tala om vad som är "the shit" när man sen ska trimma sönder moppen, vilken köpesanabola som är att föredra.
Inte åt pojken givetvis, utan sen när jag ska spöa skiten ur den på den lokala moppeklubbens isracing.
Den gick 80 med mig på vid köpet, men dom prylarna är bortplockade sedan länge.

Vilken cylinder är bäst, Eurokit, Athena eller vad?
Vilka har bra mellanregister och vilka ger bra toppeffekt?
Vilka köpespipor funkar bra?
Vad ska man ha för förgasare/ bestyckning?
Blir det för låg gashastighet genom en Mikuni24?
Håller dom fem och sexväxlade lådorna bra?
Jag har hört talas om en cylinder man kan köpa i Holland som man ska kunna få enorm slagvolym med (över 90cc var det IAF)

Du kan ta det i ett PM om du vill och har tid.

Ring mig imorgon istället så ska jag berätta hur du ska göra.
Jag har inte tid att skriva, om allt du vill veta.
MVH
Roffe:tummenupp

Gustav O skrev:
1271708 Om du tar 1 del olja och 24 delar soppa får du väl en bränsleblandning på lite drygt 4%...

Det är redan avklarat att det blir 4%, men det hade varit kul att höra hur du kom fram till "drygt" 4%... :D

GuW skrev:
2514355

Huvudet är också en användbar pryl! :) 3-4cl per tankad liter! Plutifikationstabellen (om han tankar mer än en liter) är jag övertygad om att din grabb kan... :tummenupp

Last edited:
Back