Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
PacMan skrev:En nyfiken fråga bara: Är det nån som i racingsammanhang kör på Biltemas helsyntet 2T-olja? Funkar den bra för den typen av körning, eller är det bara dyra grejer som duger?
UrbanTiger skrev:Låter som förutfattade meningar utan egentliga belägg![]()
Give me evidence, man![]()
Därför att standardkraven är relativt lågt satta och de flesta oljor möter samtliga, du kan därför aldrig veta hur mycket man överträffar standarden med. En medelmåttig olja kanske är precis på gränsen medan en bättre är långt över. Det är där erfarenheten kommer in, som Borsins som du just dissade.UrbanTiger skrev:Just det... om dom båda är uppbyggda på samma sätt och möter kraven enligt samma standarder, hur kan man då säga att den ena är bättre än den andra![]()
UrbanTiger skrev:Låter som förutfattade meningar utan egentliga belägg![]()
Give me evidence, man![]()
Jodå, Teddy har luskat fram tester som en snöskotertidning gör varje år. Jag minns inte detaljerna (Teddy kan fylla i här) men det var ett mkt ambitiöst test.Borsiin JR skrev:Det finns mig veterligt inga oberoende tester på ledande tvåtaktsoljor så några hard evidence den vägen får du inte.
Jag fick motsatt intryck när jag talade med driv- och smörjmedelsexpertisen på OK/Q8 för ett år sedan. Man kör motorer under extremt tuffa förhållanden. Definitivt värre än man utsätter sin egen för.Ninjaboy skrev:Därför att standardkraven är relativt lågt satta...
Nyteknik skrev:Jag fick motsatt intryck när jag talade med driv- och smörjmedelsexpertisen på OK/Q8 för ett år sedan. Man kör motorer under extremt tuffa förhållanden. Definitivt värre än man utsätter sin egen för.
Teddy skrev:I fjol anväde jag Q8's "RS Extreme" men har i år allvarliga funderingar på att gå över till OK's "Speed Bio TT" av miljö-, kvalitets- och ekonomiskäl. Miljöskäl därför att den är miljövänlig vilket är det stora argumentet för att välja den framför andra oljor, ekonomiskäl därför att den är billigare och kvalitetsskäl därför den i test givit bättre resultat än RS extreme och därför att jag provade den förra året och den fungerade vid det tillfället lika bra som RS Extreme, även när jag lyfte på topparna och tittade in.
GuW skrev:2514199Årets trådlyft!
Jag googlade efter ett enkelt diagram för hur mycket olja man ska blanda i en given mängd soppa, jag hade ett sådant redan på min egen moppefuckotid, trots att det på den tiden fortfarande fanns blandpumpar![]()
(det är säkert, macken jag bodde vid hade kvar blandpumpen 1984)
Ingen vågade dock lita på att den blandade rätt, så någon av oss gjorde ett enkelt diagram med papper, penna och linjal.
Röd linje för 1% Grön linje för 2% och svart linje för 3%.
Denna fantastiska uppfinning smygkopierades i hundratal i lärarrummet på högstadieskolan (man fick fylla i färgerna själv sen, färgkopiatorn var inte uppfunnen då)
Alla hade varsitt exemplar i en plastficka, och oljeflaskan under sadeln, så att man snabbt och enkelt kunde blanda rätt direkt på macken.
Nu är det inte så lyckligt att jag har köpt mig en 250 räcer....
Grabben min fyller moppe i morgon, och vi har redan haft en diskution om hur mycket olja man ska ha i en femlitersdunk (eller en MT5 tank, vilket är samma sak)
Kan någon händig datanerd göra ett sådant diagram åt mig/oss och dela med sig?
GuW skrev:2514199Årets trådlyft!
Jag googlade efter ett enkelt diagram för hur mycket olja man ska blanda i en given mängd soppa, jag hade ett sådant redan på min egen moppefuckotid, trots att det på den tiden fortfarande fanns blandpumpar![]()
(det är säkert, macken jag bodde vid hade kvar blandpumpen 1984)
Ingen vågade dock lita på att den blandade rätt, så någon av oss gjorde ett enkelt diagram med papper, penna och linjal.
Röd linje för 1% Grön linje för 2% och svart linje för 3%.
Denna fantastiska uppfinning smygkopierades i hundratal i lärarrummet på högstadieskolan (man fick fylla i färgerna själv sen, färgkopiatorn var inte uppfunnen då)
Alla hade varsitt exemplar i en plastficka, och oljeflaskan under sadeln, så att man snabbt och enkelt kunde blanda rätt direkt på macken.
Nu är det inte så lyckligt att jag har köpt mig en 250 räcer....
Grabben min fyller moppe i morgon, och vi har redan haft en diskution om hur mycket olja man ska ha i en femlitersdunk (eller en MT5 tank, vilket är samma sak)
Kan någon händig datanerd göra ett sådant diagram åt mig/oss och dela med sig?
Two stroke man skrev:
VRM Roffe skrev:2514278Vad fanken ska du med ett diagram med????????
Spill i 2 dl per dunk så kör grabben på 4%
Eller 1,5 dl så åker han på 3 %.
Ge han dessutom bättre veckopeng så att han har råd att köpa sig en bra olja.....![]()
GuW skrev:2514355Se på fan, en riktig trim guru svarar på mitt inlägg![]()
Nja, diagrammet är mer användbart när man har halvtank och ska tanka vid pump, om det går i 3.2 liter osv..
Dunken har vi redan rett ut![]()
Du som vet, du kan väl tala om vad som är "the shit" när man sen ska trimma sönder moppen, vilken köpesanabola som är att föredra.
Inte åt pojken givetvis, utan sen när jag ska spöa skiten ur den på den lokala moppeklubbens isracing.
Den gick 80 med mig på vid köpet, men dom prylarna är bortplockade sedan länge.
Vilken cylinder är bäst, Eurokit, Athena eller vad?
Vilka har bra mellanregister och vilka ger bra toppeffekt?
Vilka köpespipor funkar bra?
Vad ska man ha för förgasare/ bestyckning?
Blir det för låg gashastighet genom en Mikuni24?
Håller dom fem och sexväxlade lådorna bra?
Jag har hört talas om en cylinder man kan köpa i Holland som man ska kunna få enorm slagvolym med (över 90cc var det IAF)
Du kan ta det i ett PM om du vill och har tid.
Gustav O skrev:1271708Om du tar 1 del olja och 24 delar soppa får du väl en bränsleblandning på lite drygt 4%...
GuW skrev:2514355
Nja, diagrammet är mer användbart när man har halvtank och ska tanka vid pump, om det går i 3.2 liter osv..
oscar skrev:2515767Det är redan avklarat att det blir 4%, men det hade varit kul att höra hur du kom fram till "drygt" 4%...![]()
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |