Hehe, jo, när man körde en såndär gammal A4 så var det ju nästan alltid någon del i framvagnen som var i behov av byte. Väldigt synd på en i övrigt trevlig och driftsäker bil. Den hade gått 27000mil eller något utan övriga nämnvärda problem.
Har varit tvungen att byta låskista på förarsidan på både förra golfen och den jag kör nu (en Golf IV och en Golf V). Sätesvärmen verkar vara en annan punkt som är lite tvivelaktig, det är bytt på förarsidan på golfen jag kör nu och en Audi som farsan hade som var av ungefär samma årsmodell.
Över lag så tycker jag att Golf V med 2.0 TDI 140hk motorn verkar vara en driftsäker bil. Den jag har nu har snart gått 15000mil utan maskinella problem. Däremot så känner jag ett djupt hat mot hur dåligt anpassad den är för den svenska vintern. Mellan framdörrar och framskärm samlas det gärna snö, som sedan blir isknölar, som när man minst anar det böjer ut underkanten på dörren så att den tar i framskärmen. Vid bakluckans underkant samlas det gärna is som gör den svår att öppna, och i överkant i skarven samlas det också gärna snö och is.
Dessutom att nu för andra vintern i rad en såndär idiotisk golvmonterad gaspedal gått åt hellsike för mig. 1200kr materialkostnad plus ca 300kr i arbetskostnad blir det för att byta en sån. Det är inte svårt att byta de själv, de sitter bara med en skruv och en kontakt eller något sånt. Men här uppe står det just nu -27 grader (och termometern visar antagligen ett par grader varmare än vad det verkligen är) och plasten i kontakten kan säkert vara så spröd att den riskerar att gå sönder om man behöver brukar lite kraft för att få av den. Onödiga och tråkiga utgifter.
1.9 TDI 130hk motorn som satt i A4 kring 01-02 eller något sånt har jag inte mycket till övers för. Var tvungen att byta insprutningspumpar (eller vad det nu heter) två gånger på 21000mil. Och de var inte billiga.
Ett problem som jag hört om på en del Golf V med 140 och 105hk TDI motorer har varit problem med svänghjulet.