Oljefilterbyte 1,9 TDI

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
97 kom WV och Audi med diverse nyheter som:

Framvagn som gick helt slut på 4000-5000 mil.
Dörrlås som levde ett eget liv.
Kamremar som gick som smör. TDI motorerna.
Elhissar som inte funkade.
Bromsar som inte funkade.

1997 var det inte mycket som funkade på WV och Audi.

Skött reklamationer 96 - 00 dåvarande Sörmlandsbil AB

Då hade väl du en del att göra då kan jag tänka mig........

Tja jag har väl bytat en o annan strylänk o tvärlänk ..................milt uttryckt
Fy fan vad endel eller 110 % av dom satt fast..................
Skottpengar på idioten som kom på multilänk-idiotin som numer sitter påa dom flesta märken
tack gode gud att vw skippat skiten sen -05

Lås-kistorna .....är en annan historia..........

Att lågvarviga motorer med lågt effektuttag håller bra är en naturlag som bara Harley Davidson har lyckats åsidosätta.

Fast HD har ju legat ganska bra till i konsument-undersökningar från JD Power och MCN (Motorcycle Consumer News), inte i topp som Honda. Men över medel iaf. Sedan evomotor kom i början på 80-talet så funkar ju HD rätt bra. Annars skulle inte den stora gruppen av köpare av nya HD:s, slipsnissar och söndagsbikers, kunna äga dom.

Det är ju mer när optimister som jag, som prompt ska in och peta och trimma, som det kan bli lite tokigt om man förbiser ngt.
Typ när ngn dänger på big-bore-burkar, högkompkolvar och dräparkam ovanpå en obalanserad sliten originalvev.

Sedan är det också många hemmamekare som tror att man kan skruva HD med yxa och skiftnyckel. En HD-motor är rätt komplex att sätta upp tycker jag. Mycket som kan sättas fel. Den är ju byggd på gammalt vis.

On topic så ska det bli roligt att se hur slitstyrkan blir på all nya TDI-dieslar som kommit de sista 5-10 åren. Vore nice om de höll lika bra som äldre dieslar. Men jag kan ju inte undgå att vara nyfiken med tanke på litereffekten i många moderna dieslar.

Men hursom så är ju cylindersmörjningen mer gynnsam på en diesel.

Last edited:
On topic så ska det bli roligt att se hur slitstyrkan blir på all nya TDI-dieslar som kommit de sista 5-10 åren. Vore nice om de höll lika bra som äldre dieslar. Men jag kan ju inte undgå att vara nyfiken med tanke på litereffekten i många moderna dieslar.

Men hursom så är ju cylindersmörjningen mer gynnsam på en diesel.

Det kan du glömma, hållbarheten på dieslar lär visa en kurva likt Saab-aktiens i framtiden.

Högre cylindertryck och smalare lagerbanor med mindre material lär göra att dieslarna i framtiden blir slit och slängvara.

Jag läste senast om någon japanpickis som var inne på tredje motorn på 30 000 mil, någon felkonstruktion på lagringen av veven från fabrik, så nu såldes det shortblocks med ombearbetad veaxellagring.

Det kan du glömma, hållbarheten på dieslar lär visa en kurva likt Saab-aktiens i framtiden.

Högre cylindertryck och smalare lagerbanor med mindre material lär göra att dieslarna i framtiden blir slit och slängvara.

Jag läste senast om någon japanpickis som var inne på tredje motorn på 30 000 mil, någon felkonstruktion på lagringen av veven från fabrik, så nu såldes det shortblocks med ombearbetad veaxellagring.

Ja en kompis har just en sådan japansk 4X4 dieselpickis. Men nu minns jag inte vad det är för japanskt märke :va Det är iaf ngt fel på materialet i vev- och ramlagerskålarna på den motorn. Min kompis läste om det och bytte till de nya förbättrade skålarna. Han bytte i tid, jag såg de urtagna lagerskålarna. Lagermetallen hade fullt med pittingliknande kaviteter. Och den bilen var bara ngt år.

Tja jag har väl bytat en o annan strylänk o tvärlänk ..................milt uttryckt
Fy fan vad endel eller 110 % av dom satt fast..................
Skottpengar på idioten som kom på multilänk-idiotin som numer sitter påa dom flesta märken
tack gode gud att vw skippat skiten sen -05

Lås-kistorna .....är en annan historia..........
Hehe, jo, när man körde en såndär gammal A4 så var det ju nästan alltid någon del i framvagnen som var i behov av byte. Väldigt synd på en i övrigt trevlig och driftsäker bil. Den hade gått 27000mil eller något utan övriga nämnvärda problem.

Har varit tvungen att byta låskista på förarsidan på både förra golfen och den jag kör nu (en Golf IV och en Golf V). Sätesvärmen verkar vara en annan punkt som är lite tvivelaktig, det är bytt på förarsidan på golfen jag kör nu och en Audi som farsan hade som var av ungefär samma årsmodell.

Över lag så tycker jag att Golf V med 2.0 TDI 140hk motorn verkar vara en driftsäker bil. Den jag har nu har snart gått 15000mil utan maskinella problem. Däremot så känner jag ett djupt hat mot hur dåligt anpassad den är för den svenska vintern. Mellan framdörrar och framskärm samlas det gärna snö, som sedan blir isknölar, som när man minst anar det böjer ut underkanten på dörren så att den tar i framskärmen. Vid bakluckans underkant samlas det gärna is som gör den svår att öppna, och i överkant i skarven samlas det också gärna snö och is.

Dessutom att nu för andra vintern i rad en såndär idiotisk golvmonterad gaspedal gått åt hellsike för mig. 1200kr materialkostnad plus ca 300kr i arbetskostnad blir det för att byta en sån. Det är inte svårt att byta de själv, de sitter bara med en skruv och en kontakt eller något sånt. Men här uppe står det just nu -27 grader (och termometern visar antagligen ett par grader varmare än vad det verkligen är) och plasten i kontakten kan säkert vara så spröd att den riskerar att gå sönder om man behöver brukar lite kraft för att få av den. Onödiga och tråkiga utgifter. :mad:

1.9 TDI 130hk motorn som satt i A4 kring 01-02 eller något sånt har jag inte mycket till övers för. Var tvungen att byta insprutningspumpar (eller vad det nu heter) två gånger på 21000mil. Och de var inte billiga.

Ett problem som jag hört om på en del Golf V med 140 och 105hk TDI motorer har varit problem med svänghjulet.

Över lag så tycker jag att Golf V med 2.0 TDI 140hk motorn verkar vara en driftsäker bil. Den jag har nu har snart gått 15000mil utan maskinella problem.

15 tusen mil utan maskinella problem?

Allt annat vore väl för f-n skamligt?

Jag trodde att det bara var Golftrean som var kass, i ditt inlägg framgår att dom efterkommande inte heller är några under av tillförlitlighet.

Fördelen med att ha ägt denna Golf är att jag inte längre räds bilar från frankrike, Alfa, eller udda bilar som Dacia...

Från Golfen kan det bara bli bättre!

Apropå ingenting...
Om den däringa Red-Line såsen till dieseltillsats är hälften så bra som reklamen i detta reklam/faktablad de ger ut, så är det bra nära hallelujavarning! :D

Läs själva - det finns ingen hejd på hur bra det är!

Red Lines egna dokument

Som vanligt, är jag skeptisk.
Jag tror bara att det (i absolut huvudsak) är vanlig lysfotogen jag.

Anyone emot? Eller nån som vet bättre/annat?

Där kom DEN* igen! :D

Snart en SH-klassiker!

*GuW's Golfhat är ett trademark :fakta

För många år sedan var det någon på forumet som hade en Alfa, han använde fjolårets julgran till att hålla dörren stängd när han parkerade den hemma på gården.

Sånt skulle jag bara uppfatta som charmigt nu.

För många år sedan var det någon på forumet som hade en Alfa, han använde fjolårets julgran till att hålla dörren stängd när han parkerade den hemma på gården.

Sånt skulle jag bara uppfatta som charmigt nu.

:skrattaåt

Alfistis är FÖR underbara... INGET absolut inget är fel på deras bilar.
Hade en på jobbet. Vxl-lådan sprängdes, kammar gick av med ventilsallad som följd... ja vad hände INTE med den bilen?
ALLT kan förklaras (bort anm.) och den där julgranen var nog nästan en feature!
Ja t.o.m en önskvärd fördel!
(om du frågar Alfistin...)

:skrattaåt

Alfistis är FÖR underbara... INGET absolut inget är fel på deras bilar.
Hade en på jobbet. Vxl-lådan sprängdes, kammar gick av med ventilsallad som följd... ja vad hände INTE med den bilen?
ALLT kan förklaras (bort anm.) och den där julgranen var nog nästan en feature!
Ja t.o.m en önskvärd fördel!
(om du frågar Alfistin...)

Jag har också jobbat med en sån :hihi
Att besikta bilen för honom tog tre månader och tre försök.

(Min Golf är obesiktad, med körförbud och fel som fanns i fjol har återkommit, men det närmar sig ett besök hos SBP efter någon tusenlapp i delar och en massa jobb....)

15 tusen mil utan maskinella problem?

Allt annat vore väl för f-n skamligt?

Jag trodde att det bara var Golftrean som var kass, i ditt inlägg framgår att dom efterkommande inte heller är några under av tillförlitlighet.

Fördelen med att ha ägt denna Golf är att jag inte längre räds bilar från frankrike, Alfa, eller udda bilar som Dacia...

Från Golfen kan det bara bli bättre!
Jo, jag tycker också att minst 30000mil ska nästan vilken normal bil som helst klara utan så värst mycket mera än servicear. Men tyvärr så verkar inte det vara någon självklarhet med moderna bilar.

Golftreorna har väl iaf inte de tändspolar som var förbrukningsvara på den Golf IV (1,6 bensinare) jag hade va? :brinnerup Den golftrea jag hade (1,9TD 75hk) skötte sig ganska bra. Förutom när kamremmen small av*. Då blev en lokal motorenoveringsfirma 8000kr rikare.

Efter den Mercedes 190 -87 jag ägde ett kort tag så känns livet med vilken annan bil som helst som en dans på rosor. Till och med den ganska egensinniga VW Jetta 1.8i -89 (den drevs framåt av svordomar, åthutningar och hot om skrotning) som jag ägde ett tag ter sig rätt så harmlöst i förhållande till den där... Den där... Nej, jag kan inte hitta ord som tillräckligt beskriver mitt hat för den skrothögen. Aldrig mera en merca! :mad:

Edit: Man är väl lite skadad av när man körde en väl inkörd tvåtakts 125a (ca 4500mil på mätaren) och fick stå på mc-firman var och varannan vecka för att det var någon del som behövdes införskaffas för att den skulle leva vidare. Att hojarna på farsans trafikskola behöver någon ny del mest hela tiden gör väl också att man har en lite skev bild av vad som är normalt.

* Tror att jag fortfarande har någon ny kamrem till den liggandes någonstans. Iofs utan spännrulle men skulle någon vara intresserad så kan jag byta den mot en dosa snus.

Last edited:
Att lågvarviga motorer med lågt effektuttag håller bra är en naturlag som bara Harley Davidson har lyckats åsidosätta.
Förvisso :D Men vi hade den till våren -00 och den va knappt rostig ens en gång, och det var inte bara motorn som inte rasade. Den byggdes nog innan man på allvar räknade med att bilarna skulle ha en avskrivningstid på 3 år (leasingavtal) och vara slut efter max 5 år :huvet Som Ronny Eriksson sa en gång "Om tio år är en Mondeo nermald till dörrmatta. Om hundra år är en T-Ford fortfarande en T-ford" :fakta

Konkret så gick dom nog back på den bilen, eftersom den rullade i 18 år, och farsan gjorde ALLT själv, men å andra sidan så fastnade ju familjen i VW-träsket. Jag köpte en Golf II, sen blev det en Skoda Fabia (Polo, men bättre och man slipper betala massor för märket) och racebussen blev en VW Transporter, som också verkar rätt outslitlig, även om den efter 19 år har viss "charm" :gnissla Och far, han köpte en Skoda Octavia :)

Det måste vara Nissan king cab 133 hk modellen
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=52491

Ja en kompis har just en sådan japansk 4X4 dieselpickis. Men nu minns jag inte vad det är för japanskt märke :va Det är iaf ngt fel på materialet i vev- och ramlagerskålarna på den motorn. Min kompis läste om det och bytte till de nya förbättrade skålarna. Han bytte i tid, jag såg de urtagna lagerskålarna. Lagermetallen hade fullt med pittingliknande kaviteter. Och den bilen var bara ngt år.

Hehe, jo, när man körde en såndär gammal A4 så var det ju nästan alltid någon del i framvagnen som var i behov av byte. Väldigt synd på en i övrigt trevlig och driftsäker bil. Den hade gått 27000mil eller något utan övriga nämnvärda problem.

Har varit tvungen att byta låskista på förarsidan på både förra golfen och den jag kör nu (en Golf IV och en Golf V). Sätesvärmen verkar vara en annan punkt som är lite tvivelaktig, det är bytt på förarsidan på golfen jag kör nu och en Audi som farsan hade som var av ungefär samma årsmodell.

Över lag så tycker jag att Golf V med 2.0 TDI 140hk motorn verkar vara en driftsäker bil. Den jag har nu har snart gått 15000mil utan maskinella problem. Däremot så känner jag ett djupt hat mot hur dåligt anpassad den är för den svenska vintern. Mellan framdörrar och framskärm samlas det gärna snö, som sedan blir isknölar, som när man minst anar det böjer ut underkanten på dörren så att den tar i framskärmen. Vid bakluckans underkant samlas det gärna is som gör den svår att öppna, och i överkant i skarven samlas det också gärna snö och is.

Dessutom att nu för andra vintern i rad en såndär idiotisk golvmonterad gaspedal gått åt hellsike för mig. 1200kr materialkostnad plus ca 300kr i arbetskostnad blir det för att byta en sån. Det är inte svårt att byta de själv, de sitter bara med en skruv och en kontakt eller något sånt. Men här uppe står det just nu -27 grader (och termometern visar antagligen ett par grader varmare än vad det verkligen är) och plasten i kontakten kan säkert vara så spröd att den riskerar att gå sönder om man behöver brukar lite kraft för att få av den. Onödiga och tråkiga utgifter. :mad:

1.9 TDI 130hk motorn som satt i A4 kring 01-02 eller något sånt har jag inte mycket till övers för. Var tvungen att byta insprutningspumpar (eller vad det nu heter) två gånger på 21000mil. Och de var inte billiga.

Ett problem som jag hört om på en del Golf V med 140 och 105hk TDI motorer har varit problem med svänghjulet.

Pumparna du pratar om är insprutarna som har 2 funktioner, o ja dom är inte billiga....
Har för mig runt 5000 stycket

Det är nog dubbelmassesvänghjulet du tänker på, erfarenhetsmässigt kan jag säga att livslängden är runt 10 000 mil sen kommer skrammlandet, snarare regel än undantag speciellt på taxibilar.

Ang sätesuppvärmingen så kör dom flesta människorna på 5:an max-läget o inbillar sig att värmen ska "komma" fortare, det enda man uppnår är att man bränner sönder slingorna o inget annat.
Har man oturen att ha varianten där slingan är ihopsydd med kldeseln så blir det dyyyyrt.

Snön e något jag inte känner till om , skånebo vettdu.

Det måste vara Nissan king cab 133 hk modellen
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=52491

Ja du har rätt, en sådan är det. Beskrivningen i länken, att metallen i lagren ser "maskätna" ut, stämmer perfekt. Precis så såg de gamla lagren ut.
Misstänkt legeringsfel i metallen om jag skulle yttra mig. Lagret hade nämligen inte kletat, som det gör när ett lager är överbelastat/överhettat.

Fyfan,tre sidor om hur man ska byta ett oljefilter. Ska detta bli den nya Popnitstråden.
Nu har jag inte läst hela tråden men har du testat att borra?:D

Fyfan,tre sidor om hur man ska byta ett oljefilter. Ska detta bli den nya Popnitstråden.
Nu har jag inte läst hela tråden men har du testat att borra?:D

Kan du ge dig f-n på! :D

Jepp - nya popnitstråden!
Inget problem är för litet för att inte penetreras in i det minsta! :hoppskrat

God fortsättning på dig!

vw´s dieselmotorer skall ha 106.01 som olja, INTE 105.00 eller så.
Inte ens vw verkstädena har denna olja i sina servicar då dom inte fattar skillnaden.

En 105.00(01) olja tar ihjäl en packning i diesellpumpen så att diesel kommer ner i oljetråget med vevlagerras som följd.

Kolla så att du häller i rätt olja, olja är billigt, motorrenovering är dyrt.......

vw´s dieselmotorer skall ha 106.01 som olja, INTE 105.00 eller så.
Inte ens vw verkstädena har denna olja i sina servicar då dom inte fattar skillnaden.

En 105.00(01) olja tar ihjäl en packning i diesellpumpen så att diesel kommer ner i oljetråget med vevlagerras som följd.

Kolla så att du häller i rätt olja, olja är billigt, motorrenovering är dyrt.......

Är pumpen i kontakt med olja? Drivs väl med kamremmen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman