Oljefilterbyte 1,9 TDI

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Köpte komplett framvagn från blocket för ca2000 i höstas. Funkar kanon.

Ang oljefiltret så svor jag första gången. Andra gick bättre. Nu är det skit lätt.
Byter uppifrån. Och har kvar den extra spolarvätskebehållaren.
Bara tråkla ned avdragaren, ner med hela armen och sen skruva.
Lägger upp en bild på modellen jag använder.
Men att göra det utan att spilla lite olja är fan omöjligt.
Motorn sitter tvärställd i vissa andra vag bilar. Då är det lie lättare iallafall.

Tror det är 115hk motorn som har insatsfiltret snyggt och lätt åtkomligt.

Bifogat

• 7103.jpg
    7103.jpg
    43.6 KB · Visningar: 178
Tusen tack alla, för bra info och expertis!
Kanske vi kan ha lite TDI-snack här?

Ös på med mer grejer bara!

@Horm: Exakt en sån har jag oxå...(hur många oljefilteravdragare har jag eg.? :D)

Tror det är 115hk motorn som har insatsfiltret snyggt och lätt åtkomligt.[/QUOTE]

Den "lyxen" kom i 2000 då dom första p-duse motorerna dök upp.
2004 Kom första genersationen partikelfilter monterat mitt underbilen vilket krävde ett additiv för att "köra" igång regenerationen.

Ett nästintill idiotsäker insprutningssystem som numer tyvärr är nerlagt pg dom klara inte av "Euro 4/ gul klisterlapp" i dåtida form, att utveckladedet var för dyrt.

Så nuförtiden har man Bosch commonrail o smackar på i stället.

Slut å tdi-snacket föri kväll

Dueeeeeee Doktorn
Kör du lb-regat ??
Hur mycket måste du sponsra "regimen" med ?

Tror det är 115hk motorn som har insatsfiltret snyggt och lätt åtkomligt.

Den "lyxen" kom i 2000 då dom första p-duse motorerna dök upp.
2004 Kom första genersationen partikelfilter monterat mitt underbilen vilket krävde ett additiv för att "köra" igång regenerationen.

Ett nästintill idiotsäker insprutningssystem som numer tyvärr är nerlagt pg dom klara inte av "Euro 4/ gul klisterlapp" i dåtida form, att utveckladedet var för dyrt.

Så nuförtiden har man Bosch commonrail o smackar på i stället.

Slut å tdi-snacket föri kväll

Dueeeeeee Doktorn
Kör du lb-regat ??
Hur mycket måste du sponsra "regimen" med ?

Denna var tyvärr inte lb-reggad, men det skilde inte mer än 2 tusenlappar mellan lb och vanlig... men visst, det är pengar det med.
Däremot fick jag den hel/hel för endast 3.200;- så det jämnade s.a.s ut sig! :)

Denna var tyvärr inte lb-reggad, men det skilde inte mer än 2 tusenlappar mellan lb och vanlig... men visst, det är pengar det med.
Däremot fick jag den hel/hel för endast 3.200;- så det jämnade s.a.s ut sig! :)

Hur mycket e skatten då ?
Mycket fina motorer det där..................akilleshälen e väl bränstepumpen som brukar ge upp vid 20 000 mil ungefär.

En kollega köpte en -98 Passat då med 38' mil på mätaren den fick jag byta toppackning o gissa om jag blev paff när det inte fanns en antydan till vändkanter..............Orsaken till packningsbytet va fd ägaren körde runt med sprucken kylare, det får väl klassars som självförvållat.

Hur mycket e skatten då ?
Mycket fina motorer det där..................akilleshälen e väl bränstepumpen som brukar ge upp vid 20 000 mil ungefär.

En kollega köpte en -98 Passat då med 38' mil på mätaren den fick jag byta toppackning o gissa om jag blev paff när det inte fanns en antydan till vändkanter..............Orsaken till packningsbytet va fd ägaren körde runt med sprucken kylare, det får väl klassars som självförvållat.

Skatten e ganska prick 5 nu, 3,nånting som lb-reggad.

Har hört talas om bränslepumpen, och talade med flera TDI ägare, och allas råd var t.o.m 99 var allt ok, 00 (115 hästarn alltså) är INTE ok, för då "uppgraderades" tydligen inpr.systemet, och den modellen av injection fanns tydligen ENDAST det året = inga reservdelar finns nu längre att få tag i.
01 och framåt är sedan ok igen sades det mig.
Ett big no-no på 00:or alltså.
Kan du verifiera detta?

Jag hade iaf tänkt rädda min pump genom att slå i en kapsyl 2-taktsolja i var tank.

P-duse dök upp 2000 o fortsatte fram tom 2004

From 00 så "åkte" den ensamma/utanpåliggande kuggremsdrivan pumpen o ersattes av 4 st kamaxeldrivna insprutare/högtrycksinsprutare.

2000 var det enda året som p-duse maskinerna körder på 1500 mila servicar "grundservice" Finns en speciell motorolja för detta.......

Rädda pumpen e väl tveksamt men förlänga livet på den javisst.....

Rädda pumpen e väl tveksamt men förlänga livet på den javisst

Last edited:
Jag hade iaf tänkt rädda min pump genom att slå i en kapsyl 2-taktsolja i var tank.
dieseln är så jäkla torr i sverige p.g.a. lagkrav, häll i en flaska redline 85+ för att smörja upp pumpen då och då. på jobbet byter vi pumpar på nästan nya bilar då de blir kraftlösa och ibland dör de t.o.m. allt beror på vårt bränsle, problemet existerar inte i resterande europa, typ.

http://www.redlineoil.se/85plus.html

Rädda pumpen e väl tveksamt men förlänga livet på den javisst.....
[/QUOTE]

Det låter nästan som en naturlag när du säger att pumpen SKA gå sönder! ;)

Ändå ser man bilar som rullat månen ToR.
Vad beror detta på?

Såklart slits allt mekaniskt.
JAg trodde i min enfald att diesel var fett, och smorde, men numera är det tydligen massa oönskad RME i som "torkar ut"
Tänkte att tvåtaktsoljan kunde häva denna effekten. För det är väl detta som sliter ut dem? Eller är det nåt konstruktionsfel som gör att de pajar ändå, även om de får leva ett snällt liv i optimal miljö?
HUR pajar de? Alltså, vad går sönder?

dieseln är så jäkla torr i sverige p.g.a. lagkrav, häll i en flaska redline 85+ för att smörja upp pumpen då och då. på jobbet byter vi pumpar på nästan nya bilar då de blir kraftlösa och ibland dör de t.o.m. allt beror på vårt bränsle, problemet existerar inte i resterande europa, typ.

http://www.redlineoil.se/85plus.html

Ja - det är nåt sånt jag hört.

Ok - Red Line har en produkt för detta alltså... Tackar! :tummenupp

Last edited:
Skatten e ganska prick 5 nu, 3,nånting som lb-reggad.

Har hört talas om bränslepumpen, och talade med flera TDI ägare, och allas råd var t.o.m 99 var allt ok, 00 (115 hästarn alltså) är INTE ok, för då "uppgraderades" tydligen inpr.systemet, och den modellen av injection fanns tydligen ENDAST det året = inga reservdelar finns nu längre att få tag i.
01 och framåt är sedan ok igen sades det mig.
Ett big no-no på 00:or alltså.
Kan du verifiera detta?

Köp tillbaks din gamla 300TDT istället. Lägre skatt (0 kr per år) motoroljesmord Bosch-radpump, kan tom pumpa ren etanol utan att skära. Därtill kan man som du vet kan byta oljefilter uppifrån bekvämt och utan dräll. :D

Det låter nästan som en naturlag när du säger att pumpen SKA gå sönder! ;)

Ändå ser man bilar som rullat månen ToR.
Vad beror detta på?

Såklart slits allt mekaniskt.
JAg trodde i min enfald att diesel var fett, och smorde, men numera är det tydligen massa oönskad RME i som "torkar ut"
Tänkte att tvåtaktsoljan kunde häva denna effekten. För det är väl detta som sliter ut dem? Eller är det nåt konstruktionsfel som gör att de pajar ändå, även om de får leva ett snällt liv i optimal miljö?
HUR pajar de? Alltså, vad går sönder?

Ja - det är nåt sånt jag hört.

Ok - Red Line har en produkt för detta alltså... Tackar! :tummenupp[/QUOTE]

Tja .ärligt talat så har jag själv aldrig delat på en fördelarpump.......
Får jag tag på en så ska jag minsann göra en CSI Utredning på fanskapet....
Vilket jag gjort på ac kompressorer..........tjeckien tillverkade sådana....:gnissla

Men din fråga bör väl en pumprenoverare typ elektrodiesel kunna svara på
"ska o ska" dom ger som sagt upp vis ca 20 25 000 mil........
ungefär lika lång o i bland/inte helt ovanligt att pumpen på en bensinare ger upp.

Köp tillbaks din gamla 300TDT istället. Lägre skatt (0 kr per år) motoroljesmord Bosch-radpump, kan tom pumpa ren etanol utan att skära. Därtill kan man som du vet kan byta oljefilter uppifrån bekvämt och utan dräll. :D

Fan :gnissla jag har bara väntat på DEN kommentaren!

:D

Helt rätt Jörgen! Och det HAR slagit mig...

Miss my old TDT...

Miss my old TDT...

Så rätt så..........min käre far hade en 220d från 72 ...........för många år sedan inget farvidunder men saaaaaaaatan den bara gick o gick........

Minns 1 skoj grej för en 15 år sedan när en granna till oss körde en 240D från 84 med 45 000 mil aldrig hade problem samtidigt som "garagegrannen " hade en sprillan ny sierra som vägrade start ............

Det var då det byggdes RIKTIGA dieselmotorer o plomberade kilometerräknare fanns i bilarna

Jag har en passat 1.9 tdi från 98 och det borde ju vara samma.
Visst är det lite pilligt, men är det verkligen så svårt? Ta det underifrån om du kan lyfta upp bilen. Sen är det ett helvete att det rinner olja överallt när man tar bort det, men det kan man väl leva med.
Ang. pumpen så har iaf min hållt 40000 mil nu...

Du försöker alltså antyda att det var bättre förr? :D

Farsan hade en VW Jetta Diesel -82'a. Den körde vi 37000 mil, och allt som fick bytas utöver regelbundna servicegrejer var vattenpumpen, kopplingsvajern och kopplingen, men dom klarade 30000 mil alla tre :Bugar Den hade bara 54hk, men den gick fanimej jämnt, och den fick slita. När jag skulle på segelflygläger i Dalarna va vi 3 pers i bilen, och så mycket prylar det bara fick plats med, och ett segelflygsläp bakpå. När det inte sluttade utför var det trean som gällde, fyrväxlad låda iofs :D Men fram kom vi :fakta Den kinkade en gång när det var förbannat kallt, men det berodde mer på dieseln än på bilen som sådan. Fan vad jag saknar den bilen :(

Farsan hade en VW Jetta Diesel -82'a. Den körde vi 37000 mil, och allt som fick bytas utöver regelbundna servicegrejer var vattenpumpen, kopplingsvajern och kopplingen, men dom klarade 30000 mil alla tre :Bugar Den hade bara 54hk, men den gick fanimej jämnt, och den fick slita. När jag skulle på segelflygläger i Dalarna va vi 3 pers i bilen, och så mycket prylar det bara fick plats med, och ett segelflygsläp bakpå. När det inte sluttade utför var det trean som gällde, fyrväxlad låda iofs :D Men fram kom vi :fakta Den kinkade en gång när det var förbannat kallt, men det berodde mer på dieseln än på bilen som sådan. Fan vad jag saknar den bilen :(

Att lågvarviga motorer med lågt effektuttag håller bra är en naturlag som bara Harley Davidson har lyckats åsidosätta.

Miss my old TDT...

Allt var ju inte bättre förr, men mercadieslarna som satt i W115 och W123-karosserna är verkligen built to last. Den mercadiesel jag har nu är den nyaste mercadieseln jag haft. Det är en 1980 300 TD turbo, jag har haft den sedan 1995, känns mindre aktuellt att sälja den för varje år som går. :D

Folkadieslarna var ok tycker jag, jag hade en volvo 240D med 2.4-liters folkasexan en gång. Men jag gillade inte remdriften av kammen, den bränslesmorda fördelarinsprutningspumpen samt aluminiumtopplock. Men det var fin gång i den. De går ju också väldigt långt om man sköter oljebyten och service helt klart.

Bifogat

• IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    79.5 KB · Visningar: 117
  • IMG_1011.JPG
    IMG_1011.JPG
    59.3 KB · Visningar: 87
Allt var ju inte bättre förr, men mercadieslarna som satt i W115 och W123-karosserna är verkligen built to last.

Ah...SE! MIN Tourenwagen... :kär:gråta
(dock var min mossgrön)

En ärevördig vagn, som damen sedermera hotade att odla tomater i! :skrämd
Hon tyckte att den liknade ett växthus...

Man undrar ju bara HUR de tänkte på fabriken!? :huvet

97 kom WV och Audi med diverse nyheter som:

Framvagn som gick helt slut på 4000-5000 mil.
Dörrlås som levde ett eget liv.
Kamremar som gick som smör. TDI motorerna.
Elhissar som inte funkade.
Bromsar som inte funkade.

1997 var det inte mycket som funkade på WV och Audi.

Skött reklamationer 96 - 00 dåvarande Sörmlandsbil AB

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...