Tack för länken![]()
Nemas problemas...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för länken![]()
Tror det är 115hk motorn som har insatsfiltret snyggt och lätt åtkomligt.
Den "lyxen" kom i 2000 då dom första p-duse motorerna dök upp.
2004 Kom första genersationen partikelfilter monterat mitt underbilen vilket krävde ett additiv för att "köra" igång regenerationen.
Ett nästintill idiotsäker insprutningssystem som numer tyvärr är nerlagt pg dom klara inte av "Euro 4/ gul klisterlapp" i dåtida form, att utveckladedet var för dyrt.
Så nuförtiden har man Bosch commonrail o smackar på i stället.
Slut å tdi-snacket föri kväll
Dueeeeeee Doktorn
Kör du lb-regat ??
Hur mycket måste du sponsra "regimen" med ?
Denna var tyvärr inte lb-reggad, men det skilde inte mer än 2 tusenlappar mellan lb och vanlig... men visst, det är pengar det med.
Däremot fick jag den hel/hel för endast 3.200;- så det jämnade s.a.s ut sig!![]()
Hur mycket e skatten då ?
Mycket fina motorer det där..................akilleshälen e väl bränstepumpen som brukar ge upp vid 20 000 mil ungefär.
En kollega köpte en -98 Passat då med 38' mil på mätaren den fick jag byta toppackning o gissa om jag blev paff när det inte fanns en antydan till vändkanter..............Orsaken till packningsbytet va fd ägaren körde runt med sprucken kylare, det får väl klassars som självförvållat.
dieseln är så jäkla torr i sverige p.g.a. lagkrav, häll i en flaska redline 85+ för att smörja upp pumpen då och då. på jobbet byter vi pumpar på nästan nya bilar då de blir kraftlösa och ibland dör de t.o.m. allt beror på vårt bränsle, problemet existerar inte i resterande europa, typ.Jag hade iaf tänkt rädda min pump genom att slå i en kapsyl 2-taktsolja i var tank.
[/QUOTE]Rädda pumpen e väl tveksamt men förlänga livet på den javisst.....
dieseln är så jäkla torr i sverige p.g.a. lagkrav, häll i en flaska redline 85+ för att smörja upp pumpen då och då. på jobbet byter vi pumpar på nästan nya bilar då de blir kraftlösa och ibland dör de t.o.m. allt beror på vårt bränsle, problemet existerar inte i resterande europa, typ.
http://www.redlineoil.se/85plus.html
Skatten e ganska prick 5 nu, 3,nånting som lb-reggad.
Har hört talas om bränslepumpen, och talade med flera TDI ägare, och allas råd var t.o.m 99 var allt ok, 00 (115 hästarn alltså) är INTE ok, för då "uppgraderades" tydligen inpr.systemet, och den modellen av injection fanns tydligen ENDAST det året = inga reservdelar finns nu längre att få tag i.
01 och framåt är sedan ok igen sades det mig.
Ett big no-no på 00r alltså.
Kan du verifiera detta?
Jag hade iaf tänkt rädda min pump genom att slå i en kapsyl 2-taktsolja i var tank.
Köp tillbaks din gamla 300TDT istället. Lägre skatt (0 kr per år) motoroljesmord Bosch-radpump, kan tom pumpa ren etanol utan att skära. Därtill kan man som du vet kan byta oljefilter uppifrån bekvämt och utan dräll.![]()
Fanjag har bara väntat på DEN kommentaren!
Helt rätt Jörgen! Och det HAR slagit mig...
Miss my old TDT...
Du försöker alltså antyda att det var bättre förr?Köp tillbaks din gamla 300TDT istället. Lägre skatt (0 kr per år) motoroljesmord Bosch-radpump, kan tom pumpa ren etanol utan att skära. Därtill kan man som du vet kan byta oljefilter uppifrån bekvämt och utan dräll.![]()
Du försöker alltså antyda att det var bättre förr?
Farsan hade en VW Jetta Diesel -82'a. Den körde vi 37000 mil, och allt som fick bytas utöver regelbundna servicegrejer var vattenpumpen, kopplingsvajern och kopplingen, men dom klarade 30000 mil alla treDen hade bara 54hk, men den gick fanimej jämnt, och den fick slita. När jag skulle på segelflygläger i Dalarna va vi 3 pers i bilen, och så mycket prylar det bara fick plats med, och ett segelflygsläp bakpå. När det inte sluttade utför var det trean som gällde, fyrväxlad låda iofs
Men fram kom vi
Den kinkade en gång när det var förbannat kallt, men det berodde mer på dieseln än på bilen som sådan. Fan vad jag saknar den bilen
![]()
Fanjag har bara väntat på DEN kommentaren!
Helt rätt Jörgen! Och det HAR slagit mig...
Miss my old TDT...
Du försöker alltså antyda att det var bättre förr?
Farsan hade en VW Jetta Diesel -82'a. Den körde vi 37000 mil, och allt som fick bytas utöver regelbundna servicegrejer var vattenpumpen, kopplingsvajern och kopplingen, men dom klarade 30000 mil alla treDen hade bara 54hk, men den gick fanimej jämnt, och den fick slita. När jag skulle på segelflygläger i Dalarna va vi 3 pers i bilen, och så mycket prylar det bara fick plats med, och ett segelflygsläp bakpå. När det inte sluttade utför var det trean som gällde, fyrväxlad låda iofs
Men fram kom vi
Den kinkade en gång när det var förbannat kallt, men det berodde mer på dieseln än på bilen som sådan. Fan vad jag saknar den bilen
![]()
Allt var ju inte bättre förr, men mercadieslarna som satt i W115 och W123-karosserna är verkligen built to last.
Man undrar ju bara HUR de tänkte på fabriken!?![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |