Oljefilter skiljer (hemmamekare se hit)

Gött att K&N som jag har i Gixxern verkar bättre än original :) Fler veck på filtermediat så förutsatt att djupet är detsamma som original så blir ju arean större.

Här i Sverige säljs många HiFlo-filtro, är de testade nånstans också?
 
Last edited:
Sen hur bra alla olika typer av papper filtrerar och trycksänker framkommer ju inte vid en visuell undersökning :7peta

Innan man kan utse en vinnare så bör filtren flödestestas med en nedsmutsad olja, tryckmätas före efter och sen kontrollera filtreringsgraden. :yoparty

Bara räkna pappersvolym är ju lönlöst :hej

Sen om FRAMfiltret på första filmen har nåt nämnvärt tryckfall kan ju diskuteras :D

Ett bra (optimalt) filter ska ju filtrera max utan tryck och flödesfall och hålla i 1000mil.
 
Gött att K&N som jag har i Gixxern verkar bättre än original :) Fler veck på filtermediat så förutsatt att djupet är detsamma som original så blir ju arean större.

Här i Sverige säljs många HiFlo-filtro, är de testade nånstans också?

Jag använder Hiflo oljefilter och många andra, ingen har haft problem med dem inte jag heller.
Har inte jämfört KN & Hiflo bredvid varandra men Hiflo gör många Filter åt KN.
 
Jag är lite frågande till diskussionen, så någon får gärna förklara det här för mig.

Om jag servar min hoj enligt rekommendationerna från tillverkaren och använder ett filter som filtrerar de större partiklarna ifrån den cirkulerade oljan, vilka fördelar finns det då med ett finare filter som filtrerar bättre?

Ett finare filter borde(?) täppas igen snabbare och därmed förlora sin filtreringsförmåga?

När jag byter filter, hur kan jag då se att det är igensatt och tryckventilen är öppen när oljetrycket uppnås?

Då antar jag alltså att ett filter ska inte vara för fint eller för stort och filtret skall tillverkas efter vilket serviceintervall jag har på min hoj.

Att bedöma ett filter utan att titta på vilken olja som används, vilket serviceintervall hojen har, hur den körs, om den är trimmad osv. känns som en bristande jämförelse.

För mig blir diskussionen absurd eftersom man väljer att köpa ett oljefilter utifrån allt det marknadsförs som bättre än original, på vilket sätt är filtret bättre?

Ursäkta min skeptiska ton, men jag förstår inte argumenten till varför ett filter är bättre än ett annat, med liknande konstruktion.
 
Jag är lite frågande till diskussionen, så någon får gärna förklara det här för mig.

Om jag servar min hoj enligt rekommendationerna från tillverkaren och använder ett filter som filtrerar de större partiklarna ifrån den cirkulerade oljan, vilka fördelar finns det då med ett finare filter som filtrerar bättre?

Ett finare filter borde(?) täppas igen snabbare och därmed förlora sin filtreringsförmåga?

När jag byter filter, hur kan jag då se att det är igensatt och tryckventilen är öppen när oljetrycket uppnås?

Då antar jag alltså att ett filter ska inte vara för fint eller för stort och filtret skall tillverkas efter vilket serviceintervall jag har på min hoj.

Att bedöma ett filter utan att titta på vilken olja som används, vilket serviceintervall hojen har, hur den körs, om den är trimmad osv. känns som en bristande jämförelse.

För mig blir diskussionen absurd eftersom man väljer att köpa ett oljefilter utifrån allt det marknadsförs som bättre än original, på vilket sätt är filtret bättre?

Ursäkta min skeptiska ton, men jag förstår inte argumenten till varför ett filter är bättre än ett annat, med liknande konstruktion.
Tittade du på filmerna?
FRAM-filtret är ju nästan helt verkningslöst.
Dom visar olika konstruktioner, och vissa verkar ju, rent logiskt, bättre än andra.

Jag för min del kommer nog bara köra med original oljefilter i fortsättningen. Dom bör ju vara optimerade för min motor iaf.
 
Det där "testet" ger jag inte 5 öre för.

Men på tal om oljefiltertest så testade KTH en rad oljefilter för iofs ganska många år sedan nu. Resultatet visade ingen som helst korrelation med priset på oljefiltren.

Finns kanske att hitta på nätet för den som söker. Annars går det väl att kontakta någon på KTH maskinelement och fråga.
 
Tittade du på filmerna?
FRAM-filtret är ju nästan helt verkningslöst.
Dom visar olika konstruktioner, och vissa verkar ju, rent logiskt, bättre än andra.

Jag för min del kommer nog bara köra med original oljefilter i fortsättningen. Dom bör ju vara optimerade för min motor iaf.
Japp det gjorde jag, den ena visar isärtagna oljefilter och den andra filmen är gjort av en tillverkare.
Det är inget test, dom visar hur olika filter ser inuti och drar slutsatser utifrån det. Vill du tro på det som sägs så gör det men försök inte hävda vad som är bäst.
Visst skiljer det konstruktion melllan filtren men mer slutsatser utifrån filmen kan man inte dra.

Jag är ingen ingenjör men för mig skulle ett test innebär att man i en anläggning tillför smutsig olja, trycksätter systemet motsv. oljetryck i motorn, kör en bestämd tid och därefter kontrollerar vilket filter som renar oljan bäst. Utöver det skulle jag vilja veta när tryckventilen löser ut.
Fast jag är som sagt inte ingenjör.
 
Jag använder Hiflo oljefilter och många andra, ingen har haft problem med dem inte jag heller.
Har inte jämfört KN & Hiflo bredvid varandra men Hiflo gör många Filter åt KN.

Vilken källa har du på att Hiflo gör filter åt K&N?
 
Vilken källa har du på att Hiflo gör filter åt K&N?

Har också läst att Hiflo tillverkar K&N filter, men det är svårt att få det bekräftat av betrodda källor:va

Googlar man så kommer det upp bilder med K&N och Hiflo filter itusågade, och likheterna är många.

Jag köpte ett Hiflo till min hoj pga. tillgängligheten inte priset samt att jag efter lite googlande fick förtroende för just Hiflo. Sen är Hiflo TüV godkända och det innebär en massa kvalitétsäkringar i produktionen av dessa, förhoppningsvis är det bra:)
Visst, hade det funnits Yamma filter på sidan jag la min beställning så hade det blivit ett originalfilter, men det är jäkligt lång leveranstid på delar från återförsäljarna jag handlar ifrån och det stör mej.. Kanske blev lite OT?
 
Last edited:
K&N har en 17 mm mutter påsvetsad, kompatibelt som fan! Det räcker för mig.
 
Så noga som jag är med mina oljebyten skulle jag kunna köra utan filter, så detta test säger inte ett skit.

Jag är mer på None's linje!
 
Det där "testet" ger jag inte 5 öre för.

Men på tal om oljefiltertest så testade KTH en rad oljefilter för iofs ganska många år sedan nu. Resultatet visade ingen som helst korrelation med priset på oljefiltren.

Finns kanske att hitta på nätet för den som söker. Annars går det väl att kontakta någon på KTH maskinelement och fråga.

Samma när Professorn vid California State University jämförde "dyra" MC-oljor med "billiga" biloljor efter ca 240mil i hans Honda. Det enda säkra var att syntetolja tappade viskositen långsammare (längre livslängd) än mineralolja.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
och samma test i svart på gulaktig bakgrund
http://www.ducatimeccanica.com/oil.html
 
Last edited:
Vilken källa har du på att Hiflo gör filter åt K&N?

Glömde att till lägga "att jag läst" Står lite här och där, aldrig brytt mig speciellt mycket för att kolla upp det 100%. Men man skulle inte bli förvånad byter man olja ofta nog så spelar det inte någon större roll vad det är för oljefilter sålänge det inte trillar av bitar ifrån det.
Har tex ett exempel, Gates gör kamremmar åt HKS och dem kostar lite mer än dubbelt så mycket för att det är HKS stämpel på det.
Så man skulle inte bli direkt förvånad. Googla på du kanske hittar ett korrekt svar.
 
Jag passar på att svara på min egen fråga, Kan man se om tryckventilen har utlöst när man byter filter?

Enkelt svar: Nej man kan inte se ifall den har löst ut, och det verkar inte vara så ovanligt att den löser ut, som jag tidigare trodde.
Den verkar kunna lösa ut av flera olika anledningar, kall olja med hög viskositet gör att det inte flödar genom filtret, vid snabb gaspådrag ökar oljetrycket så snabbt att oljan inte hinner filtreras genom filtret och slutligen kan det bero på att filtret är för smutsigt.

Långt svar på utlänska:
The Bypass Value

First you need to understand why the bypass valve is there. Under *ideal* conditions, the bypass valve will *never* open. Because, when it opens, the oil *by passes* the filter and goes on through to the motor, obviously unfiltered. It is a safety valve. However, in *real* operation, it opens often.

One example is when you start the motor when cold. The oil is thick and does not pass easily through the filtration medium, thus building up to a high pressure drop. So, the bypass valve opens to prevent oil-starvation of the motor. How long it stays open is dependent on how cold the oil is and how long it takes to get near operating temperature. When the pressure drop across the filtration medium drops below the bypass valve setting, then the bypass closes. Blipping the throttle while warming up is a good way to get the valve to open and send unfiltered oil to the motor. A steady warm-up rpm is probably a lot better.

Another example can occur when the motor is fully warmed. At idle, the oil pressure is about 15 to 20 psi, and the pressure drop across the filter is about 1 or 2 psi. You take off towards the redline, and quickly build oil pressure to the 70 to 80 psi range. During that full-throttle acceleration the pressure drop across the filter will exceed the bypass setting, and send unfiltered oil to the motor, until the pressure across the filter has time to equalize. During a drag race, shifting through the gears, the bypass will open several times.

A third example, which you should never experience with frequent oil and filter changes, is when a filter becomes clogged. A spin-on filter can commonly hold 10 to 20 grams of trash before it becomes fully clogged. The bypass valve opening is the only way to keep the motor from becoming oil-starved if the filter becomes clogged.
According to Purolator, the Honda OEM filter bypass setting is 12 to 14 psi, and that is how they build their motorcycle oil filter. WIX (NAPA Gold) builds their motorcycle and automobile oil filters with a bypass setting of 8 to 11 psi, while AC Delco builds theirs to a setting of 11 to 17 psi. How much do these differences matter? I don't think anyone knows, even the engineers, and each has its own set of advantages and disadvantages.

If you do lots of racing, you're probably better off with a higher bypass setting.
If you do lots of *cold* starting, especially in the winter, or seldom change your filter, I think you're better off with a lower bypass setting. However, with few exceptions, bypass pressures for spin-on filters run in the 8 to 17 psi range, and any of them should work acceptably.

Källa: http://vfrworld.com/tex_vfr/tech/filters.htm
Läsvärd länk http://www.synlube.com/oilfilters.htm
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top