ec2bme
LAGOM SNABB
- Gick med
- 7 Dec 2004
- Hoj
- Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Gött att K&N som jag har i Gixxern verkar bättre än originalFler veck på filtermediat så förutsatt att djupet är detsamma som original så blir ju arean större.
Här i Sverige säljs många HiFlo-filtro, är de testade nånstans också?
Tittade du på filmerna?Jag är lite frågande till diskussionen, så någon får gärna förklara det här för mig.
Om jag servar min hoj enligt rekommendationerna från tillverkaren och använder ett filter som filtrerar de större partiklarna ifrån den cirkulerade oljan, vilka fördelar finns det då med ett finare filter som filtrerar bättre?
Ett finare filter borde(?) täppas igen snabbare och därmed förlora sin filtreringsförmåga?
När jag byter filter, hur kan jag då se att det är igensatt och tryckventilen är öppen när oljetrycket uppnås?
Då antar jag alltså att ett filter ska inte vara för fint eller för stort och filtret skall tillverkas efter vilket serviceintervall jag har på min hoj.
Att bedöma ett filter utan att titta på vilken olja som används, vilket serviceintervall hojen har, hur den körs, om den är trimmad osv. känns som en bristande jämförelse.
För mig blir diskussionen absurd eftersom man väljer att köpa ett oljefilter utifrån allt det marknadsförs som bättre än original, på vilket sätt är filtret bättre?
Ursäkta min skeptiska ton, men jag förstår inte argumenten till varför ett filter är bättre än ett annat, med liknande konstruktion.
Japp det gjorde jag, den ena visar isärtagna oljefilter och den andra filmen är gjort av en tillverkare.Tittade du på filmerna?
FRAM-filtret är ju nästan helt verkningslöst.
Dom visar olika konstruktioner, och vissa verkar ju, rent logiskt, bättre än andra.
Jag för min del kommer nog bara köra med original oljefilter i fortsättningen. Dom bör ju vara optimerade för min motor iaf.
Jag använder Hiflo oljefilter och många andra, ingen har haft problem med dem inte jag heller.
Har inte jämfört KN & Hiflo bredvid varandra men Hiflo gör många Filter åt KN.
Vilken källa har du på att Hiflo gör filter åt K&N?
Det där "testet" ger jag inte 5 öre för.
Men på tal om oljefiltertest så testade KTH en rad oljefilter för iofs ganska många år sedan nu. Resultatet visade ingen som helst korrelation med priset på oljefiltren.
Finns kanske att hitta på nätet för den som söker. Annars går det väl att kontakta någon på KTH maskinelement och fråga.
Vilken källa har du på att Hiflo gör filter åt K&N?
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |