oljefilter sitter som berget.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kan inte få loss mitt oljefilter. Sitter som satan. någon som har tipps om hur man får bort oljefiltret på en gammal R6a snabbt å smidigt?

Jag tog en rörtång och klämde fast runt filtret och vred runt. Det var inte runt längre men jag fick loss det :D

Jag tog en rörtång och klämde fast runt filtret och vred runt. Det var inte runt längre men jag fick loss det :D

Precis så fick jag göra i morse. Filtret satt stenhårt och nästa steg hade varit att köra stora skruvmejseln rakt igenom det. :yoparty

Olja in tätringen på filtret och dra sen åt med handkraft så brukar det gå att lossa lätt vid nästa filterbyte, om det inte går ändå finns det en 30kr oljefiltertång på biltema som funkar bra artnr:12-977

Last edited:
Ja tar antigen på mig en latexhandske för bra greppvänlighet :D

eller så använder jag denna
15010MCEH51.jpg

Ja tar antigen på mig en latexhandske för bra greppvänlighet :D
Hmmmm, latex :D bra.
Nu har jag inte sådana handskar hemma så det fick gå bra med vanliga plasthandskar och jag skruvade så hårt jag kunde med händerna.

eller så använder jag denna
15010MCEH51.jpg
Ja, i min instruktionsbok står det att man ska använda det verktyget vid åtdragning, men det har jag aldrig gjort. Varken på bilen eller hojen och det har fungerat bra hittills. :tummenupp

Nu är det Motol 5100 i motorn också, ska bara starta och se om det behöver efterfyllas. Nästa steg är kylarvattnet. Fungerar Biltemas glykol? Blanda 50% lr?

annars funkar ju oljefilteravdragare, finns överallt för typ en 20a.

Hmmmm, latex :D bra.
Nu har jag inte sådana handskar hemma så det fick gå bra med vanliga plasthandskar och jag skruvade så hårt jag kunde med händerna.

Ja, i min instruktionsbok står det att man ska använda det verktyget vid åtdragning, men det har jag aldrig gjort. Varken på bilen eller hojen och det har fungerat bra hittills. :tummenupp

Nu är det Motol 5100 i motorn också, ska bara starta och se om det behöver efterfyllas. Nästa steg är kylarvattnet. Fungerar Biltemas glykol? Blanda 50% lr?

Ja tror inte ja nånsin använt verktyget för att dra åt filtret. Men ja föredrar att använda det när ja ska ta av för o inte skita ner så mkt...

Ja brukar köpa Motuls färdigblandade...
Men de viktigaste me kylarvätska e att den e ämnad till aluminuim motor ;)
Så de inte händer massa konstigt, köp inte gammaldags bil kylarvätska...

Last edited:
Ja brukar köpa Motuls färdigblandade...
Men de viktigaste me kylarvätska e att den e ämnad till aluminuim motor ;)
Så de inte händer massa konstigt, köp inte gammaldags bil kylarvätska...

Den som finns i nu är grön och den jag ska fylla på är blå är det same shit different color?

Den som finns i nu är grön och den jag ska fylla på är blå är det same shit different color?

Jag e inte hundra men e ja tror de enda viktiga är att vätskan e rekommenderad till mc med alumnium motor.
Sen ska man aldrig blanda vätskor, töm den gamla oavsett färg o i me den nya. Spola rent med vatten om du har möjlighet.
Ibland ser den gamla vätskan grön ut, kolla bara så de inte är lite motorolja som gått in i kylarsystemet. ;)

Måste ju låna en tråd nån gång, så det blir nu....
Men visst finns det Oljefilter som har en Mutter (tror det ska va 17mm) som sitter längst ut.
Så man bara kan ta en Fast nyckel lr Hyllsa å dra loss lr fast...
Kn lr så???

E det nån som vet???

Back