Oljefilter på Biltema

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Vet ni om man kan köpa oljefilter på biltema till R1an? Sitter och kollar igenom deras hemsida men hittar inget.

Jodå, det går. Jag har inte gjort det själv ännu, men kollade upp det idag på hemsidan. Det är bara att leta under oljefilter mm och välja märke och modell. De har till R1:or mellan 1998-2005.
Artikelnr: 82-233.
Pris: 44.90 kr.

Last edited:
När jag kollade filtret på biltema och jämförde med det jag höll i handen(bil och inte igår)så skiljde det 2-3ggr. på vikten,vägrar tro att det bara är materialtjocklek på skalet.
Frågan är då vad de sparat in på när de tillverkade det.

Obs. det är inte en ny jämförelse utan några år sen och jag vet inte om det betyder något men för att spara 50 spänn(som skiljde för mig)så skulle jag vilja veta vem som tillverkat och vilka material dom valt i insatsen för att jag skall välja det billigare alternativet på en så för livslängden för fordonet viktig detalj som oljefiltret.

Bättre att köpa oljan där och ett originalfilter,är inte negga till biltema generellt men kolla delarna innan köp,allt är kanske inte bra.

Henrik

Last edited:
Tja du, jag har faktiskt inte den blekaste aning. Men jag tror folk har lite överdriven rädsla för sådana här grejer. På F1 nivå kanske endast det bästa är bra nog, då motorn klarar någon timmes körning för att sedan behöva gå igenom en totalrenovering. Men på en standardmaskin som klarar flera 1000 mil så tror jag det är lugnt. Plus att man byter oljan/oljefilter varje säsong vilket motsvara ca 500mil vilket är långt mycket tidigare än vad som rekommenderas i servicemanualen (1200mil), som säkerligen har en marginal på några hundra om inte tusen mil till innan det börjar bli farligt för motorn...

Närå,du har helt säkert rätt men jag brukar spara mina pengar där det "känns",inte försöka spara där betydelsen endast är en pilsner på krogen(som om man har råd att gå dit iaf. när man körhoj)men det är upp till var och en och beror väl samtidigt på hur mycket man kör oxå.

Själv är jag inne på den andra tusingen vad gäller mil i år så det blir ju lite fler byten för mig då men samtidigt kan man ju fundera på om besparingen på ett filter är mest lönsamt för den som kör lite eller den som kör mycket och om det är värt det.

Henrik

oljefilter+olja från biltema

Jag skulle personligen alldrig köpa någon typ av olja till min hoj från biltema.
Har redan varit med om att deras delsyntetiska olja ställt till det för mig i min gamla bil....
Vid en topp renovering så gnällde 2 mekanikerna på oljan ..utan att veta var den kom ifrån.....
Tyvärr så lydde jag inte och stoppade i den lite bättre oljan helsyntetisk olja
i min andra bil och vid en närmare syn av ventilerna så kom samma gnäll igen.
Vad är det för jävla olja du har i bilen... den tvättar ju inte rent!!!!!:mad:

Nu mera kör jag på märkes olja och det är lite! dyrare men klart bättre.
Titta på deras olje filter...väger inget och tappar trycket..:confused: ...

Nä mkt köper jag på biltema men jag skulle aldrig våga chansa när det gäller
ens egen säkerhet.
Biltemas guldiga 520 kedja för racing 450:-.....700 för en märkes kjeda..för liten skilnad för mig att välja biltema+tänk om kjedan går av när man kör en ¨
nyare sporthoj med typ 150-180hk....mos av motorn blir det...:gnissla ...
Då är det inte så kul att ha sparat 300:-:D

man får det man betalar för..... :rolleyes: jag skulle inte köpa olja eller filter där iallafall kanske verktyg om jag skulle behöva men inget för service eller broms/säkerhet

Enligt dom kunnigaste oljexperterna på det här forumet är bilemaoljan riktigt bra, oljefiltret däremot skulle jag inte köpa om det kändes "B".

ÅAS kostar orginalfilter till min en femtilapp, så dom finge ge bort dom för att inte jag skulle köpa orginal.

Same Same, but different förpackning (till oljan):tungan

Last edited:
På oljan kollar man klassning och pumpbarhet kall,vad kollar man på ett filter?

Henrik

Självklart. Exempelvis är det mycket snyggare etikett på statoils racingolja än vad det är på Biltemas racingolja. :rolleyes:

det där är ju kvalificerat skitsnack att det ska vara exakt samma olja bara för att den verkar tillverkas på samma ställe är det inte samma sak :fakta
en fabrik har olika produkter eller är alla som köper olja på biltema så lättlurade?

Jag har inte läst vad som står på oljan till bilar pga att jag inte äger ngn och därmed inte har ngt intresse av det. Däremot kollar man ju specifikationerna på MC-oljan och som många säger och vad man själv kan läsa innantill, så möter ivf racingoljan flera specifikationer som märkesoljor gör också. Alltså kan den väl ändå inte vara dålig? Lite sans och balans får det ändå vara på pratet om priser och kvalité, när oljorna möter samma krav oavsett om det är Biltema eller Motul mfl.
Vad det gäller filter har jag ingen som helst aning, då jag hittils bara ägt min hoj två säsonger utan att ha bytt olja samt filter själv, så därav uttalar jag mig inte i den frågan.

Kan man stå i livsmedelsbutiken och läsa innehållsdeklarationen och välja en billigare vara när denne har exakt samma ingredienser som den dyra, så kan man nog göra detsamma med två oljor av olika märken.

det där är ju kvalificerat skitsnack att det ska vara exakt samma olja bara för att den verkar tillverkas på samma ställe är det inte samma sak :fakta
en fabrik har olika produkter eller är alla som köper olja på biltema så lättlurade?
På vilket sätt blir dom som handlar oljan hos Biltema lurade då?Den uppfyller ju mer än väl kvalitetskraven som ställs till dom flesta hojjar.

Ett mess ovanför ditt.

Henrik

På vilket sätt blir dom som handlar oljan hos Biltema lurade då?Den uppfyller ju mer än väl kvalitetskraven som ställs till dom flesta hojjar.

jag menar inte att dom blir lurade på oljekvaliten men kom inte och påstå att det är exakt samma olja som ett annat märke,givetvis lär väl biltemas olja uppfylla dom spec som finns på förpackningen annars skulle dom inte ha många kunder kvar :D

Jag kör faktiskt just nu med både olja och filter från Biltema på min hoj (R1-98), och har inga som helst problem med det. Filtret var väl inte exakt likadant som mitt gamla Yamaha-filter, men det från Biltema kändes definitivt inte "billigt" på något sätt.

Jag kör faktiskt just nu med både olja och filter från Biltema på min hoj (R1-98), och har inga som helst problem med det. Filtret var väl inte exakt likadant som mitt gamla Yamaha-filter, men det från Biltema kändes definitivt inte "billigt" på något sätt.

Det är just det,oljan kan man kolla innan(klassning)filtret märker man när det är för sent.
Var det värt den "stora" besparningen då?
I synnerhet på en motor som nästan har ett varvtal som en F1a?

Bara undrar,jag kanske är dum men det är säkert senilitet pga. åldern.

Henrik

Det är just det,oljan kan man kolla innan(klassning)filtret märker man när det är för sent.
Var det värt den "stora" besparningen då?
I synnerhet på en motor som nästan har ett varvtal som en F1a?

Bara undrar,jag kanske är dum men det är säkert senilitet pga. åldern.

Henrik

Tja, nån större besparing handlar det ju inte om. Jag hade ett annat pirat-filter av mer beprövat märke liggande, fast det råkade ligga på fel ställe så det var enklare att köpa ett på Biltema samtidigt med oljan.

Jag tror i alla fall inte att det är någon nämnvärd prestandaskillnad mot originalfiltret, och tro är väl allt vi kan göra tills någon bevisar att Biltemas filter är skit. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT