Oljefilter på Biltema

Tja, nån större besparing handlar det ju inte om. Jag hade ett annat pirat-filter av mer beprövat märke liggande, fast det råkade ligga på fel ställe så det var enklare att köpa ett på Biltema samtidigt med oljan.

Jag tror i alla fall inte att det är någon nämnvärd prestandaskillnad mot originalfiltret, och tro är väl allt vi kan göra tills någon bevisar att Biltemas filter är skit. :)

Det är lite så.
Biltema ligger på vägen till där jag skruvar och det är en omväg till hojfirman(jag tokvägrar i den mån det går att handla på Lelles) så då får Biltema sälja. Hade det varit tvärtom hade jag säkert handlat sakerna på hojfirman.
/Roberth

Ill stand corrected!

Kör på biltemafilter om jag fattade länken rätt,kan inte skada mer än något annat,kanske till och med mindre.

Själv har jag garanti att ta hänsyn till,bara att lämna hoj,äganderätt på kåken och ett kontrakt på min själ på y-cernter,behöver inte bekymra mig om resten på ett tag.(är fortfarande tveksam om det är värt pengarna när det handlar om så små summor ändå)

Henrik

Nu har jag ingen erfarenhet av hojfilter utan bara av bilfilter från Biltema. Sågade itu ett gammalt Biltemafilter och jämförde med ett Peugeot originalfilter (jag bryr mig mer om den bilen än om hojen..) och vad jag kunde se hade de likvärdig konstruktion - backventil i gummi, övertrycksventil, liknande pappersarea osv, så frågan är om de har samma filterförmåga i pappret eller ej, ty resten verkade iaf identiskt.

Ill stand corrected!

Kör på biltemafilter om jag fattade länken rätt,kan inte skada mer än något annat,kanske till och med mindre.

Själv har jag garanti att ta hänsyn till,bara att lämna hoj,äganderätt på kåken och ett kontrakt på min själ på y-cernter,behöver inte bekymra mig om resten på ett tag.(är fortfarande tveksam om det är värt pengarna när det handlar om så små summor ändå)

Henrik

Som sagt, har du en omväg till Biltema? Köp filtret på det närmaste stället.:)
/Roberth

Rätt skoj hur folk verkar tro att oljan från biltema nästan förstör motorer...

Tror oljeindustrin utnyttjar folks okunskap som inom alla andra branscher och kan där med "lura/sälja" mycket dyrare produkter än vad som är befogat för ändamålet.

Hur många här känner personligen en man/kvinna som jobbar på forskning o utvecklingsavdelningen på ett oljebolag som tillverkar motoroljor? Folk följer ju till 99% bara strömmen och går efter rykten...kolla bara på vad alla religioner och missionärer ställt till med. Lurendrejeri hela skiten! :)

Ska själv byta olja i helgen och tänkte dra i biltemas olja, dom har dessutom fler märkningar än vad många andra (t.ex castrol) har.
Däremot oljefilter köper jag nog på Yamaha Center och det bara för jag har en fix ide om oljefiltren.

Ska själv byta olja i helgen och tänkte dra i biltemas olja, dom har dessutom fler märkningar än vad många andra (t.ex castrol) har.
Däremot oljefilter köper jag nog på Yamaha Center och det bara för jag har en fix ide om oljefiltren.

Skulle köpa ett oljefilter hos en Yamahasäljare och han plockade fram ett piratmärke... Funkar lika bra men är billigare sa han. :tungan

Hmmm... kanske man skulle ge sig på att testa ett biltema filter samtidigt.
Som sagts tidigare i tråden byter man ju ungefär efter 500mil vilket är rejält kortare än rekommenderat så det borde ju funkar bra den tiden.

Någon som kört bana med deras olja och filter? Hur såg oljan ut vid byte?

Som sagts tidigare i tråden byter man ju ungefär efter 500mil vilket är rejält kortare än rekommenderat så det borde ju funkar bra den tiden.

Själv byter jag runt 1500mil, ibland mkt senare. Kör på biltemas prylar och har aldrig haft några problem:tummenupp

Rammstein: Snackar vi bil nu eller MC ? Till bilarna har jag sedan länge kört biltema grejer och är mer än nöjd. Har dock som sagt tidigare inte använt mig av deras filter.... men provar nog på hojen nu.

Rätt skoj hur folk verkar tro att oljan från biltema nästan förstör motorer...

Tror oljeindustrin utnyttjar folks okunskap som inom alla andra branscher och kan där med "lura/sälja" mycket dyrare produkter än vad som är befogat för ändamålet.

Hur många här känner personligen en man/kvinna som jobbar på forskning o utvecklingsavdelningen på ett oljebolag som tillverkar motoroljor? Folk följer ju till 99% bara strömmen och går efter rykten...kolla bara på vad alla religioner och missionärer ställt till med. Lurendrejeri hela skiten! :)

Pris och kvalitet på ojlor och vätskor som är petroliumbaserade/oljebaserade står i direkt korrelation med varandra. Det är helt enkelt dyrare att tillverka en olja/vätska med bättre kvalitet.

Läser man oberoende tester av motormännen, råd och rön etc så har dom bevisat detta i stora tester ett antal gånger.

Nu tänker jag dock inte säga att biltema oljor/vätskor är dåliga då jag inte själv testat men att tro att det bara är etiketterna som skiljer sig är lite överdrivet.
Jag tycker gott folk kan använda det som funkar men man ska alltid vara medveten om att det alltid finns en anledning till att vissa kedjor kan sälja saker mycket billigare än andra.

Som dom säger i Auto Motor & Sport test - Snåla inte med oljekvalitén. Bra olja kostar pengar, tro inget annat.

Pris och kvalitet på ojlor och vätskor som är petroliumbaserade/oljebaserade står i direkt korrelation med varandra. Det är helt enkelt dyrare att tillverka en olja/vätska med bättre kvalitet.
.

Återigen....

Ja och nej.

Priskorrelationen är inte på något sätt kopplad till kvalite´n.
En prisvariation på 100% eller mer på en viss vara (som sägs hålla samma tekninska kvalite´ex.vis API-norm) speglar på INTET sätt kvalite´tskillnaden.

Sen att vissa oljor (eller andra produkter är (lite) bättre än andra är självklart, men även där så finns inga absoluta samband mellan pris och prestanda, då den medvetne LÄTT kan hitta billigare produkter som är klart bättre än betydligt dyrare.

Så Auto motor & Sport´s uttalande om att inte snåla på olja är helt korrekt.
Men man ska inte läsa ordet snåla såsom kronor och ören, utan som kvalite´.

Min devis: Max kvalite´till lägsta möjliga kostnad.
DET är ekonomi det!

Det är väl den här sidan alla suktar efter att få läsa. Om de orkar.
http://www.tobycreek.org/oil_filters/mychoices.shtml

Precis... om de orkar. Dagens ungdom läser ju inget numera som tar mer än 1 minut. Då kommer ofelbart kommentaren: "Orka"

Btw: Tack för länken. Jag hade tappat bort den då jag blåste om min dator.

Last edited:
Återigen....

Ja och nej.

Priskorrelationen är inte på något sätt kopplad till kvalite´n.
En prisvariation på 100% eller mer på en viss vara (som sägs hålla samma tekninska kvalite´ex.vis API-norm) speglar på INTET sätt kvalite´tskillnaden.

Sen att vissa oljor (eller andra produkter är (lite) bättre än andra är självklart, men även där så finns inga absoluta samband mellan pris och prestanda, då den medvetne LÄTT kan hitta billigare produkter som är klart bättre än betydligt dyrare.

Så Auto motor & Sport´s uttalande om att inte snåla på olja är helt korrekt.
Men man ska inte läsa ordet snåla såsom kronor och ören, utan som kvalite´.

Min devis: Max kvalite´till lägsta möjliga kostnad.
DET är ekonomi det!

Bra skrivet, som vanligt:tummenupp

Många vill ju ha bra grejer, inget fel i det, men orkar som sagt inte sätta sig in i vad dom egentligen köper, och går på något enkelt mätbart, priset. Precis samma sak som alla hatar Tingvall för, som enbart fokuserar på det lättast mätbara, hastighet. :rolleyes:

Många vill ju ha bra grejer, inget fel i det, men orkar som sagt inte sätta sig in i vad dom egentligen köper, och går på något enkelt mätbart, priset. Precis samma sak som alla hatar Tingvall för, som enbart fokuserar på det lättast mätbara, hastighet. :rolleyes:

Det stämmer tyvärr, alltför bra det du säger... :(

Men!

Är man en smart SH-läsare så vet man att i Mek-Forumet så finns det råd och dåd! (iaf i smörjmedelsfrågan, som väl är den som jag anser mig ha en liten överblick över, och kan svara på/för) ;)
Om inte annat har de fått INFO så de kan bilda sig en egen uppfattning!
DET i sig är ju en vinst. Och en egen uppfattning/kunskap tycker jag är det enskilt viktigaste målet, så att folk iaf vet VAD de köper och ffa VARFÖR.
Inte bara att nån kört ner i halsen på dem attt: Det här ska du ha!

Många äro de som läst en hel del. Skrattat, gråtit, förfasats och fascinerats.

Men en sak har de alla gemensamt: De har höjt sin medvetandenivå x antal hundra %, vilket gör att de iaf inte går på allt mumbo jumbo som reklam-makarna lovar, och jag märker att hela oljedebatten ligger på en helt annan nivå nuförtiden, även om det kommer in enstaka troll eller noobs.
Men oftast kommer massa duktigt folk numera till undsättning, och allt ställs tillrätta.

Vid såna tillfällen myser jag :)

Last edited:
Hmm...hade tänkt köra på orginalfilter och motul olja... men efter att ha läst det här så testar jag nog biltema =) E det ingen märkbar skillnad och man kan spara några hundringar så e det ju kanon :)

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden