uncletom
Gudomlig sporthojare
Som jag nyss tog upp i Harly & Glidar -tråden så hittade jag ett oljefilter från en Ford i slasken, som jag tyckte var väldigt likt det som sitter på min 2015 harley dyna.
Filtret är ett EM5G-6714-AA, och ska passa till följande bilmodeller:
Sen kollade jag på Biltemas hemsida för att se om jag kunde hitta några oljefilter som kanske passar till dessa bilar.
Vi kan för exemplet välja bilen KA TA-TB 1999-2002 1,3L.
Så här ser det ut.

Det har följande mått;

Viktigaste måtten nu är väl själva diametern på koppen, och gängan i hålet. Ytterdiametern är lustigt nog samma på på HF171 (harley-filtret), och gängan ser väldigt lik ut den med. Vi antar för spänningens skull att det är precis samma (3/4"-16 UNF").
Så vad mer har vi att leka med? Koppen är djupare, större än HF171, så flödet borde ju inte hämmas, snarare öka. Något som HF redan erbjuder med sitt "uppgraderade" HF171C som är aningens djupare.
En annan faktor man kanske inte bör bortse från vore backventilens trycktolerans. Är det något som skiljer sig mycket mellan filter, och hur viktigt är det i dagens olika motorer av liknande cc?
Hur som helst, vore det inte lustigt om vi kunde köpa våra filter efter mått, istället för märkesreferens? Biltemas oljefilter är absolut bra grejer, och dom finns tillgängliga i mängder!
Är det nåt jag glömmer, eller är jag totalt ute och vilse i skogen? Tacksam för synpunkter.
Filtret är ett EM5G-6714-AA, och ska passa till följande bilmodeller:
- Ecosport BK 2013 onwards 1.5L
- Fiesta ST WZ 2013 onwards 1.25 + 1.4L + 1.6L
- Fiesta WP-WQ 2004 - 2008 1.6L
- Fiesta WS 2009 onwards 1.25L + 1.4L + 1.6L
- Fiesta WT 2010 - 2013 1.6L
- Fiesta WZ MCA 2013 - July 2014
- Fiesta WZ MCA Aug 2014 onwards 1.5L
- Focus LR 2002-2005
- Focus LW 2011 onwards / Focus ST LW 2012 onwards 1.6L
- Focus LW MKll 2012 - 2015 1.6L
- Focus LZ 2015 onwards 1.5L 16V Ecoboost
- Focus ST & ST LZ 2015 onwards 1.5L + 1.6L
- KA TA-TB 1999 - 2002 1.3L
- Kuga TF-TFll & Escape ZG 2013 onwards 1.5L + 1.6L
- Mondeo MD 2015 onwards 1.5L
Sen kollade jag på Biltemas hemsida för att se om jag kunde hitta några oljefilter som kanske passar till dessa bilar.
Vi kan för exemplet välja bilen KA TA-TB 1999-2002 1,3L.
Så här ser det ut.

Det har följande mått;

Viktigaste måtten nu är väl själva diametern på koppen, och gängan i hålet. Ytterdiametern är lustigt nog samma på på HF171 (harley-filtret), och gängan ser väldigt lik ut den med. Vi antar för spänningens skull att det är precis samma (3/4"-16 UNF").
Så vad mer har vi att leka med? Koppen är djupare, större än HF171, så flödet borde ju inte hämmas, snarare öka. Något som HF redan erbjuder med sitt "uppgraderade" HF171C som är aningens djupare.
En annan faktor man kanske inte bör bortse från vore backventilens trycktolerans. Är det något som skiljer sig mycket mellan filter, och hur viktigt är det i dagens olika motorer av liknande cc?
Hur som helst, vore det inte lustigt om vi kunde köpa våra filter efter mått, istället för märkesreferens? Biltemas oljefilter är absolut bra grejer, och dom finns tillgängliga i mängder!
Är det nåt jag glömmer, eller är jag totalt ute och vilse i skogen? Tacksam för synpunkter.