Oljefilter och kompatibilitet

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Som jag nyss tog upp i Harly & Glidar -tråden så hittade jag ett oljefilter från en Ford i slasken, som jag tyckte var väldigt likt det som sitter på min 2015 harley dyna.

Filtret är ett EM5G-6714-AA, och ska passa till följande bilmodeller:
  • Ecosport BK 2013 onwards 1.5L
  • Fiesta ST WZ 2013 onwards 1.25 + 1.4L + 1.6L
  • Fiesta WP-WQ 2004 - 2008 1.6L
  • Fiesta WS 2009 onwards 1.25L + 1.4L + 1.6L
  • Fiesta WT 2010 - 2013 1.6L
  • Fiesta WZ MCA 2013 - July 2014
  • Fiesta WZ MCA Aug 2014 onwards 1.5L
  • Focus LR 2002-2005
  • Focus LW 2011 onwards / Focus ST LW 2012 onwards 1.6L
  • Focus LW MKll 2012 - 2015 1.6L
  • Focus LZ 2015 onwards 1.5L 16V Ecoboost
  • Focus ST & ST LZ 2015 onwards 1.5L + 1.6L
  • KA TA-TB 1999 - 2002 1.3L
  • Kuga TF-TFll & Escape ZG 2013 onwards 1.5L + 1.6L
  • Mondeo MD 2015 onwards 1.5L

Sen kollade jag på Biltemas hemsida för att se om jag kunde hitta några oljefilter som kanske passar till dessa bilar.

Vi kan för exemplet välja bilen KA TA-TB 1999-2002 1,3L.

Så här ser det ut.

Biltema 50-0104.jpg

Det har följande mått;

Biltema 50-0104 mått.jpg

Viktigaste måtten nu är väl själva diametern på koppen, och gängan i hålet. Ytterdiametern är lustigt nog samma på på HF171 (harley-filtret), och gängan ser väldigt lik ut den med. Vi antar för spänningens skull att det är precis samma (3/4"-16 UNF").

Så vad mer har vi att leka med? Koppen är djupare, större än HF171, så flödet borde ju inte hämmas, snarare öka. Något som HF redan erbjuder med sitt "uppgraderade" HF171C som är aningens djupare.

En annan faktor man kanske inte bör bortse från vore backventilens trycktolerans. Är det något som skiljer sig mycket mellan filter, och hur viktigt är det i dagens olika motorer av liknande cc?

Hur som helst, vore det inte lustigt om vi kunde köpa våra filter efter mått, istället för märkesreferens? Biltemas oljefilter är absolut bra grejer, och dom finns tillgängliga i mängder!

Är det nåt jag glömmer, eller är jag totalt ute och vilse i skogen? Tacksam för synpunkter.

.. sitter och fiskar efter oljefilter på biltemas hemsida, jag tror jag kanske hittat ett filter som är väldigt likt, om inte identiskt med HF171, som är officiellt för min Harly.

Biltemas 50-530, måttmässigt identiskt, och amerikansk gänga. Jag måste köpa ett mätverktyg för gängor för att kolla detta till 100%.

Biltema 50-530.jpg

Höjd 86 mm
Ytterdiameter 75 mm

HF171.png

Höjd 86 mm
Ytterdiameter 76 mm

HFs filter är alltså 1 mm större i ytterdiametern. Förhoppningsvis inget som sabbar planen att montera biltemas filter på min Harley och testa, förutsatt att gängan är rätt ;) Tråkigt att inte HF specar gängtypen i sina specs.

Hehe.. den där google-botten är inte dum, hoppas han har rätt >> The HiFloFiltro HF171 oil filter has a thread size of 3/4"-16. <<

Jag sticker och köper ett 50-530 på Biltema nu. Hörs!

Last edited:
Det har ju funnits snubbar på YT som har öppnat upp olika oljefilter för att kolla innehållet.

Tyska Mann har förmodligen info om flöde och trycksäkring på sin hemsida, den infon fanns i deras kataloger förr.

Jag gissar att det är en ekonomisk aspekt att leta den billigaste komponenten, eller?
Ett originalfilter till T7:an kostar 200kr, jag skulle aldrig drömma om att orka experimentera för den "vinsten".
När jag jobbade i Försvarsmakten på slutet av 90-talet, då roade vi oss med att såga isär några oljefilter i utbildningssyfte.
Biltemas såg bedrövligt ut, och vägde typ hälften jämfört med ett originalfilter.
Kanske har dom blivit bättre med åren?
Jag tänker inte ta reda på det, man alltid lite intressant med folk som orkar experimentera, så återkoppla gärna.

Varför inte köpa ett filter där du köpte hojen?
Kommer du till handlare med ett Biltemafilter monterat
så är all garanti åt skogen!
Hojen köpte jag i Veddesta, norr om stan. Jag vill inte köpa oljefilter av dom, hellre beställer jag HF171 online på Amazon eller ebay.

.. garanti? Vilken garanti? Är det nån garanti på den? Det är en 10 år gammal hoj. Och så är jag nyfiken :devilish:

Jag gissar att det är en ekonomisk aspekt att leta den billigaste komponenten, eller?
Kostnaden är aningens angelägen, visst. Men sekundär. Jag är sannerligen nyfiken om det går att använda ett alternativt oljefilter.

man alltid lite intressant med folk som orkar experimentera, så återkoppla gärna.
Det är ju meningen. Jag undrar om det fanns fler här som kanske visste nåt som jag inte vet. Jag drar mig lite för att experimentera på min fina Harly, så jag måste på något sätt fundera över ett säkert sätt att testa.

Nu är min hoj relativt nyservad så det blir inget förrän nästa sommar. Det ger mig hur som helst tid att hitta möjliga alternativ.

Sen hittade jag >>denna sidan<< som verkar ha oljefilter sorterat efter just mått och gänga. Fantastiskt.

Men nu blir det skojigare. Kom just hem från Biltema med ett 50-530 oljefilter. Kartongerna är identiska i storlek.

IMG_5270.JPG

IMG_5271.JPG

Liksom oljefiltret. Annat än hålsättningen och antal hål.

IMG_5273.JPG

100% samma diameter på gummiringen.

IMG_5272.JPG

Liksom gummiringens spårbredd.

IMG_5274.JPG

Ser vi på filtrena från sidan ser dom också väldigt lika ut.

IMG_5275.JPG

Nu är frågan bara HUR lika måste dom vara för att Biltemas filter ska funka felfritt i min Harly.

Jag noterar t ex att hålet sitter aningens djupare ner i HFs filter. På Biltemas så hamnar hålet, och hela botten med småhålen närmare motorn. Jag skulle behöva kolla på hojens oljefiltermontering, hur det är utformat där filtret ska skruvas på.

IMG_5276.JPG

Sedan några andra aspekter vi behöver ta hänsyn till är kanske vilken tolerans backventilen har. Sen den där interna fjädern är väl bara till för att hålla filtret emot bottenplattan i koppen?

.. jag behöver kolla upp exakt hur dessa oljefilter funkar i praktiken.

Hahah! Kolla, >> här tillverkas våra fina oljefilter! Man kan beställa 100 på en gång.

>>Här är dom <<, med rätt mått och allt!

Last edited:
Hittade inget om HD
😉 väntade du dig det? Jag antar starkt att kineserna som för tillfället har ett avtal med Harley även har ingått en tystnadsplikt. Sen har vi trademarks och annat som hindrar gemene kinesfabrik att marknadsföra sina filter som harley-kompatibla.

Tackar för länken där. En cross-ref är alltid användbart 😁

Grejen är att jag hoppas att någon här på forumet kanske pysslat med just detta, att hitta alternativ till oljefilter som inte här *märket*. Det blir spännande att se hur tråden utvecklas med tiden. Inte alla gillar att shoppa märken.

T ex står det inte Harley Davidson på min harly! Den är helt märkeslös, utom på etiketten med ramnummer och några tillverkningskoder står namnet. Så vissa undrar "Vad är det för hoj?"

Last edited:
Hahah! Kolla, >> här tillverkas våra fina oljefilter! Man kan beställa 100 på en gång.
Du som säger att du är generellt skeptisk, bör kanske vara ännu mer skeptiskt till sidor som dessa.
Jag kan ha fel...naturligvis.
Men för några år sedan var det väldigt populärt att köpa märkeskläder via "sidoimport".
Naturligvis provade även jag att köpa 2st Fjällräven dunjackor för ett mycket fördelaktigt pris.
Jag fick dom till och med med en "original prislapp" där butikspriset fanns både i SEK och EUR, och dom såg helt perfekta ut till det yttre.
Dessa jackor tillverkades i samma fabrik som Fjällräven gör sina jackor, bara av ett annat skift, som säljer dessa via sidoimport......så var i alla fall sägnen och informationen.
Döm om min förvåning.....det var bara skit.....
Efter ett år så var det inte mycket kvar av varken dun eller jacka.
Min slitna och lappade originaljacka funkar fortfarande.
Så....var källkritisk är i alla fall mitt råd, om du ska knipa dom där sista kronorna på ett oljefilter.

Du som säger att du är generellt skeptisk, bör kanske vara ännu mer skeptiskt till sidor som dessa.
Jag kan ha fel...naturligvis.
Men för några år sedan var det väldigt populärt att köpa märkeskläder via "sidoimport".
Naturligvis provade även jag att köpa 2st Fjällräven dunjackor för ett mycket fördelaktigt pris.
Jag fick dom till och med med en "original prislapp" där butikspriset fanns både i SEK och EUR, och dom såg helt perfekta ut till det yttre.
Dessa jackor tillverkades i samma fabrik som Fjällräven gör sina jackor, bara av ett annat skift, som säljer dessa via sidoimport......så var i alla fall sägnen och informationen.
Döm om min förvåning.....det var bara skit.....
Efter ett år så var det inte mycket kvar av varken dun eller jacka.
Min slitna och lappade originaljacka funkar fortfarande.
Så....var källkritisk är i alla fall mitt råd, om du ska knipa dom där sista kronorna på ett oljefilter.
Tackar för varningen. Det uppskattas. Ja, jag måste lugna ner mig lite. Det känns nästan för bra för att vara sant. Jag ska gå vila lite, jag är ju på semester ;)

Vissa saker chansar jag inte med och till detta hör bla oljefilter, övriga saker är tex bromsgrejer och annat som kan äventyra säkerheten. Saker som inte kan ge dyra haverier eller som kan resultera i en ktasch och att man får ont i kroppen köper jag gärna billigare saker.

Att snåla eller chansa att köpa ett biltema oljefilter eller ett filter på ett ställe som ebay där man riskerar att få en kopia är ju inte värt de eventuella kronor dom man sparar. Om man slår ut oljefilterkostnaden i övriga kostnader för hojåkning är den nog en försummade liten del av allt. Har förövrigt beställt tre oljefilter till GSX:en idag av Saarela vet inte vad dom kostar men kan inte vara många hundra för tre Hiflo filter.

Vissa saker chansar jag inte med och till detta hör bla oljefilter, övriga saker är tex bromsgrejer och annat som kan äventyra säkerheten. Saker som inte kan ge dyra haverier eller som kan resultera i en ktasch och att man får ont i kroppen köper jag gärna billigare saker.

Att snåla eller chansa att köpa ett biltema oljefilter eller ett filter på ett ställe som ebay där man riskerar att få en kopia är ju inte värt de eventuella kronor dom man sparar. Om man slår ut oljefilterkostnaden i övriga kostnader för hojåkning är den nog en försummade liten del av allt. Har förövrigt beställt tre oljefilter till GSX:en idag av Saarela vet inte vad dom kostar men kan inte vara många hundra för tre Hiflo filter.
Håller med dig. Att köpa en motorcykel för tex 100000-150000kr sen försöka snåla in några kronor på att hitta ett oljefilter från en bil som nästan ser likadana ut eller beställa en kopia från temu. Det är givetvis frivilligt för var och en men inte för mig

Ett "riktigt" oljefilter kostar inte mer än en räkmacka på en MC-tur! Själv slipade jag ner bromspads till Volvo med asbets i början av 80-talet för att spara stålar. Passade då på hojen men inget jag skulle göra idag... Cheers🥂

FB_IMG_1751950498176.jpg

Ni får inte tro att det handlar om att spara pengar. 190 kr eller 55 kr en gång om året spelar ingen roll.

Trodde vi var ingenjörer här. Varför tror folk att allt bara handlar om pengar? Var finns intresset att hitta kompatibilitet i olika delar? Hackade ni aldrig grejer när ni var barn eller ungdomar?

Med vänlig hälsning,
Tackar. Läste allt om filter och om bypass och backventiler. Tyvärr har han inte satt nån datum på sin laborering, och med saker som ändras konstant blir det svårt att veta när han gjort sina upptäckter, eller ifall något av det han skriver inte längre är aktuellt.

Om backventiltrycket lärde jag mig att det spelar föga roll, det är en faktor med hög tolerans, och det utlöser (eller ska utlösa) när filtret är igensatt. Så den biten behöver vi alltså inte ta nån större hänsyn till.

Ni får inte tro att det handlar om att spara pengar. 190 kr eller 55 kr en gång om året spelar ingen roll.

Trodde vi var ingenjörer här. Varför tror folk att allt bara handlar om pengar? Var finns intresset att hitta kompatibilitet i olika delar? Hackade ni aldrig grejer när ni var barn eller ungdomar?

Det är för att det FINNS ingenjörer här som du får mothugg… :)

Och man behöver inte vara ingenjör för att förstå att det finns en miljon sätt att konstruera oljefilter på, och hojtillverkarna har gjort sitt val utifrån rätt omfattande kunskaper och dyrköpta erfarenheter.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...