Oljeförbrukning Dominator NX-250

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har en Honda Dominator NX-250 -91. På 300 mil har den förbrukat lite över 2dl olja. Det är exakt i från max till mitt i mellan max och min på stickan. Oljebyte ska ske vid 1200mil. Med den förbrukning so, är nu så kommer det förbrukas 2 ggr den mängd som är mellan max och min, alltså 8dl av de 1,32l som rymms. Det blir då 60% av oljan som förbrukas mellan service.

Cykeln är extremt lättstartad och går bra. Den ryker ingen synbart vad jag kan se. Mätarn visar 3800 mil, men kommer i från Tyskland så man vet ju aldrig.

Nog tycker jag att oljeförbrukningen är hög. Vad tror ni? Sliten motor eller bara tätningar som torkat p.g.a. ålder eller annat? Nåt att oroa sig för eller nåt att kolla eller göra?

300 mil och 2 dl !
Det är en bra oljeförbrukning.
Går det åt mindre så är det oljan som har blivit utspädd med bensin. Man kan knappt få lägre förbrukning.
Var glad och forstätt åka. Glöm inte att kolla och fylla på när det minskar.

100 mil och 1 liter. Då ska man allvarligt fundera över att göra någonting åt motorn.
100 mil och 0,5 liter. Kör vidare.

Mats

300 mil och 2 dl !
Det är en bra oljeförbrukning.
Går det åt mindre så är det oljan som har blivit utspädd med bensin. Man kan knappt få lägre förbrukning.
Var glad och forstätt åka. Glöm inte att kolla och fylla på när det minskar.

100 mil och 1 liter. Då ska man allvarligt fundera över att göra någonting åt motorn.
100 mil och 0,5 liter. Kör vidare.

Mats

Men man ska väl ta i beaktning hur liten motorn är? Konstruktören borde väl ha en oljereserv som gör att man normalt kan ta sig större delen av service limit utan att fylla?

Nej jag skulle inte bry mig nämnvärt på en hoj från början av 90-talet, lev kör och var glad:tummenupp

Japp. 1200mil.

Bifogat

• NX-250.JPG
    NX-250.JPG
    138.2 KB · Visningar: 74
Jag hade tänkt att byta vid 600. Kör mycket korta sträckor blandat med längre resor där jag ligger på fullt flera mil i sträck. Sen är det ingen större kostnad med så liten mängd olja.

Men faktum kvarstår att jag tycker att dra hela oljereserven (alltså mellan max och min) på halva serviceintervallet tycker jag är mycket på en så liten motor. Tumregeln 1liter olja per 100mil gäller väl en bilmotor på 2000-2500cc? Skull min lilla "moppe" dra samma skulle jag komma 40mil mellan påfyllningarna.

Den stora Dominator motor ska enligt uppgift dra en del olja om man kör länge på höga varv typ motorväg.
Brukar vara det enda generella tipset på vad man ska vara uppmärksam på.
Så kolla olja ofta fyll på o köööör:yoparty
Tycker du att det blir jobbigt o fylla på så renovera men tror det kostar mer än det smakar idagsläget för dig.

// JN

Tycker att det låter som att man får räkna med att pyttsa i lite då o då. Totalmängd 1,32L på 1200 mil i en lite lätt sliten hoj då blir det nog så.

1200 mil mellan oljebyte på en så pass högvarvig skapelse med så liten volym helt otroligt dummt.
Jag skulle högst köra 300 mil landsväg på helsyntet!! Jo du har händelsevist inte blaskolja i nu? dvs 5w-50 eller10w- 40 ellr 50?? Sopa iså fall i 20w-40w eller 20-50 bäst är dock för vanlig vägåka inte mer än 20-40 för 50w kommer man inte ha någon nytta av på denna maskin ,,ju kortare spann mellan w till w desto bättre är oljan just där!! om du nu inte redan har 20-40 i så häll i det då kommer den dra mindre och håller bättre :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret