stordrulen skrev:
Om du har central ellrer depåstöd så kör med växel i för att få snurr på växellådan,så att ev skitpartiklar rörs upp från botter på oljesumpen.
(att man byter olja är ju delvis för att få bort "skit" ur motorn)
Det finns inga roterande delar nere i sumpen. oLjenivan nar inte upp till vaxelladsdreven, de trycksmorjs av pumpen.
Varmkorning stillastaende ar ett kart diskussionsamne, och jag rekommenderar det inte.
Varfor? Jo det tar betydligt langre tid att fa motorn genomvarm och under denna tid bildas sura slaggprodukter samt mycket kondens. En hel del av detta hamnar i oljan.
Ska man byta spelar det ju ingen roll kan tyckas, men pa det hela taget ar stillastaende varmkorning alltid daligt da det sliter mer pa motorn.
Varfor da?
Jo den forlangda tid det tar for motorn att bli varm kraver mer choke. Choke = mer bensin, och denna kondenserar pa cylindervaggar och tvattar bort oljefilmen = mer slitage.
A sen tillkommer som sagt mer kallslam samt sura restproduker.
En motor blir snabbast och skonsammast uppvarmd om man kor ivag direkt, med liten belastning.
Vidare bor man INTE varmkora motorn under vintervilan, av ovanstaende skal.
Vill man pumpa runt oljan tar man ur tandstiften och kor lite pa startmotorn med dodaren i lage off.