oljebyte

D.Krona

-WildPig MC-
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
ZX9R-98:a Fighter & enduro WR250F-05:a
snabbfråga bara.
man ska helst köra hojen varm innan man tappar ut den gamla motoroljan.
går det bra att bara låta den stå igång stilla eller bör man helst köra den en runda?
har ställt av den, så bör ej köra.
 
D.Krona skrev:
snabbfråga bara.
man ska helst köra hojen varm innan man tappar ut den gamla motoroljan.
går det bra att bara låta den stå igång stilla eller bör man helst köra den en runda?
har ställt av den, så bör ej köra.

Hehe... bara oljan blir varm så är det lugnt... är bara så att det ska rinna ur bättre så att man lättare får ur all gammal olja... så du behöver INTE köra med den...MEN det är ju mkt roligare :tungan
 
haha.. jo, visst fan vore de kul att köra en runda.. men få nog hålla mig till nästa sesong :(
tusen tack för snabbt svar! :tummenupp :Bugar
 
Om du har central ellrer depåstöd så kör med växel i för att få snurr på växellådan,så att ev skitpartiklar rörs upp från botter på oljesumpen.
(att man byter olja är ju delvis för att få bort "skit" ur motorn)
 
Jag kan köra den en sväng om du inte vill riskera att få <--------------- efter dig.



<--------- pekar på min avatar....

Vet du inte vem det är skall du vara glad....... :D
 
stordrulen skrev:
Om du har central ellrer depåstöd så kör med växel i för att få snurr på växellådan,så att ev skitpartiklar rörs upp från botter på oljesumpen.
(att man byter olja är ju delvis för att få bort "skit" ur motorn)

Det finns inga roterande delar nere i sumpen. oLjenivan nar inte upp till vaxelladsdreven, de trycksmorjs av pumpen.

Varmkorning stillastaende ar ett kart diskussionsamne, och jag rekommenderar det inte.
Varfor? Jo det tar betydligt langre tid att fa motorn genomvarm och under denna tid bildas sura slaggprodukter samt mycket kondens. En hel del av detta hamnar i oljan.
Ska man byta spelar det ju ingen roll kan tyckas, men pa det hela taget ar stillastaende varmkorning alltid daligt da det sliter mer pa motorn.
Varfor da?
Jo den forlangda tid det tar for motorn att bli varm kraver mer choke. Choke = mer bensin, och denna kondenserar pa cylindervaggar och tvattar bort oljefilmen = mer slitage.
A sen tillkommer som sagt mer kallslam samt sura restproduker.

En motor blir snabbast och skonsammast uppvarmd om man kor ivag direkt, med liten belastning.

Vidare bor man INTE varmkora motorn under vintervilan, av ovanstaende skal.
Vill man pumpa runt oljan tar man ur tandstiften och kor lite pa startmotorn med dodaren i lage off.
 
Dr.Bike skrev:
Det finns inga roterande delar nere i sumpen. oLjenivan nar inte upp till vaxelladsdreven, de trycksmorjs av pumpen.




Ok lägg hojen på sidan och varmkör då :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top