Oljebyte - vit gojja

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Vad fan e detta? Fanns en del på insidan av påfyllningshålet också. Kändes som lite sandigt.uploadfromtaptalk1392724741789.jpg

Kört mycket korta sträckor, vattnet som kondenseras i motorn blandas med olja. Ser all olja ut sådär skulle jag bli orolig.

vatten i oljan.
Antingen kondens eller kylvatten.

Jess, en del korta sträckor .. oljan var i övrigt fin. Ska jag byta oftare för att undvika detta fenomen? Nu bytte jag efter ca 500 mil

Jess, en del korta sträckor .. oljan var i övrigt fin. Ska jag byta oftare för att undvika detta fenomen? Nu bytte jag efter ca 500 mil

var 500mil och oftare än en gång per år är tillräckligt vid normal körning. Är oljan fin förövrigt lev med det alternativt kör längre sträckor och få lite värme på sakerna.

Inget konstigt, det är kondens som orsakar detta.
Du får inte upp tillräcklig temp för att få bort kondensen när du varmkör inför oljebytet.
Jag har råkat ur för samma fenomen.

Är det bara så på locket så är det lugnt, många korta körningar. Är det däremot en massa i oljan så är det dags för topplockspacknings byte

Det var på locket och runt öppningen, på insidan. Oljan jag tappade ut såg bra ut, som inte för smutsig olja.

Lösningen är att köra mer och längre :) Då slipper man såna problem. Om man nu inte har kylvätska som läcker in i motorn.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025