Oljebyte - vit gojja

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad fan e detta? Fanns en del på insidan av påfyllningshålet också. Kändes som lite sandigt.uploadfromtaptalk1392724741789.jpg
 
Kört mycket korta sträckor, vattnet som kondenseras i motorn blandas med olja. Ser all olja ut sådär skulle jag bli orolig.
 
vatten i oljan.
Antingen kondens eller kylvatten.
 
Jess, en del korta sträckor .. oljan var i övrigt fin. Ska jag byta oftare för att undvika detta fenomen? Nu bytte jag efter ca 500 mil
 
Jess, en del korta sträckor .. oljan var i övrigt fin. Ska jag byta oftare för att undvika detta fenomen? Nu bytte jag efter ca 500 mil

var 500mil och oftare än en gång per år är tillräckligt vid normal körning. Är oljan fin förövrigt lev med det alternativt kör längre sträckor och få lite värme på sakerna.
 
Inget konstigt, det är kondens som orsakar detta.
Du får inte upp tillräcklig temp för att få bort kondensen när du varmkör inför oljebytet.
Jag har råkat ur för samma fenomen.
 
Är det bara så på locket så är det lugnt, många korta körningar. Är det däremot en massa i oljan så är det dags för topplockspacknings byte
 
Det var på locket och runt öppningen, på insidan. Oljan jag tappade ut såg bra ut, som inte för smutsig olja.
 
Lösningen är att köra mer och längre :) Då slipper man såna problem. Om man nu inte har kylvätska som läcker in i motorn.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top