Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om inte din olja i mc motorn tjänstgjort extra som smörjmedel i någon rymdfärja så begriper jag inte för en sekund varför denna olja inte skulle duga till att ha i motorn under vinterförvaringen.Om denna använda olja då är så dålig så att den inte anses kunna suga upp fukt mm under vinterhalvåret är förmodligen din mc motor redan rejält skadad.Byt olja på vårkanten och spara både pengar och miljö med din gamla olja i motorn under vintern som gör ett minst lika bra arbete som en ny olja som återigen får bytas kommande vår.
Fast det är väl en viss skillnad på en båtmotor och en hoj-motor? Användningsområdet t ex: en utombordare får ju en god portion saltvatten och annat skit så där förstår jag behovet.
Men en MC-motor som rullar några hundra mil på en torr asfaltsväg i soliga sommarvädret?!? Även om en och annan regnskur drabbat den, njaaa - tillåt mig tvivla! Låter som en myt.
En bilmotor byter man ju inte olja i varje höst vare sig man behöver det eller inte.
Jag följer serviceintervallet punkt. Enligt Honda-fabrikanten är det fullt tillräckligt..
Pelle, vore jag du skulle jag spillt i ny olja i samband med tömning (!), jag har aldrig hört någon med lite djupare kunskaper runt smörjmedel och motorer rekomendera ditt tillvägagångssätt (stå tom under vintern).
Och, jaaaa, oljan skall bytas innan avställningen, det finns en jäkla massa dynga i oljan som kan lämna avlagringar om den står över vintern, så helst in med fräsh olja och ställ sedan undan hojen.
När anser man att oljan är "förbrukad" innan avställningen? Om man tex gjort oljeservice 100 mil innan avställning, är det då lönt att byta?
Vad skulle problemet vara menar du?
Lämnar du motorn öppen så släpper du in massa skit i den
Vad för skit, och vilken skada orsakar den? Det är alltså en öppning på undersidan, och en öppning på framsidan av motorn, i ett varmgarage där det egentligen inte händer nånting under vintern.
Jag är inte sämre än att erkänna att min metod är fel, men mer konkret än att det kommer in skit vill jag nog höra först.
Vad för skit, och vilken skada orsakar den? Det är alltså en öppning på undersidan, och en öppning på framsidan av motorn, i ett varmgarage där det egentligen inte händer nånting under vintern.
Jag är inte sämre än att erkänna att min metod är fel, men mer konkret än att det kommer in skit vill jag nog höra först.
När anser man att oljan är "förbrukad" innan avställningen? Om man tex gjort oljeservice 100 mil innan avställning, är det då lönt att byta?
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|