Oljebyte vid vinterförvaring...?

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Tjena!

Tänkte bara höra med er om ni brukar byta oljan innan ni ställer in den på hösten, eller är det första ni gör när ni tar ut den på våren?

För och nackdelar?

Alltid på hösten, då får hojen stå med fräsch olja över vintern, utan en massa sura restprodukter i. Dessutom är det bara att hoppa på hojen och dra iväg när första vårsolen kommer fram :tummenupp

Hösten, snackade med OKQ8:s representant om detta igår.
Anledningarna står i Hoztics inlägg, ville bara bekräfta.

Om inte din olja i mc motorn tjänstgjort extra som smörjmedel i någon rymdfärja så begriper jag inte för en sekund varför denna olja inte skulle duga till att ha i motorn under vinterförvaringen.Om denna använda olja då är så dålig så att den inte anses kunna suga upp fukt mm under vinterhalvåret är förmodligen din mc motor redan rejält skadad.Byt olja på vårkanten och spara både pengar och miljö med din gamla olja i motorn under vintern som gör ett minst lika bra arbete som en ny olja som återigen får bytas kommande vår.

Om inte din olja i mc motorn tjänstgjort extra som smörjmedel i någon rymdfärja så begriper jag inte för en sekund varför denna olja inte skulle duga till att ha i motorn under vinterförvaringen.Om denna använda olja då är så dålig så att den inte anses kunna suga upp fukt mm under vinterhalvåret är förmodligen din mc motor redan rejält skadad.Byt olja på vårkanten och spara både pengar och miljö med din gamla olja i motorn under vintern som gör ett minst lika bra arbete som en ny olja som återigen får bytas kommande vår.

Det är förbränningsrester som är obra för motorn och oljan behöver INTE bytas på våren igen.
Enligt samma representant som får anses som trovärdig källa.

Edit: källa på det i skriven form. För båtmotorer: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/102362

Last edited:
Fast det är väl en viss skillnad på en båtmotor och en hoj-motor? Användningsområdet t ex: en utombordare får ju en god portion saltvatten och annat skit så där förstår jag behovet.

Men en MC-motor som rullar några hundra mil på en torr asfaltsväg i soliga sommarvädret?!? Även om en och annan regnskur drabbat den, njaaa - tillåt mig tvivla! Låter som en myt.

En bilmotor byter man ju inte olja i varje höst vare sig man behöver det eller inte.
Jag följer serviceintervallet punkt. Enligt Honda-fabrikanten är det fullt tillräckligt..

Min avställningsrutin är - köra sista repan, gärna en rejäl så motorn är genomvarm och fin.

Hem, av med magkåpan, tappa ur olja och ta bort oljefiltret. För att min demens inte ska ställa till galenskap sätter jag en bit maskeringstejp över tändningslåset också.

Sen får den stå så hela vintern. Ifall jag kommer på något jobb jag behöver/vill göra så är hojen redan tömd.

När första repan på våren närmar sig, på med nytt oljefilter, i med ny olja. Ut och gasa.

Jag förvarar hojen i varmgarage.

Helt novis ang. detta men borde det inte som tidigare talare sagt, vara så att om hojen ska stå still (förmodligen hela vintern) att inte mycket behöver göras åt oljan? Man byter ju inte på bilen lika ofta som man gör på en hoj (högre motortempo på en hoj)... Jag misstänker att din bil tar mer skada av gammal olja än vad din hoj gör som i jämförelse med bilen har mycket fräschare olja i sig, och dessutom bara kommer stå, och inte användas under vintern med halvtaskig olja. Den stillastående oljan borde väl inte kunna skada din motor? Man byter så klart olja när det är dags, men om du bytte något sådär tidigt så borde det inte vara några problem!

Pelle, vore jag du skulle jag spillt i ny olja i samband med tömning (!), jag har aldrig hört någon med lite djupare kunskaper runt smörjmedel och motorer rekomendera ditt tillvägagångssätt (stå tom under vintern).

Och, jaaaa, oljan skall bytas innan avställningen, det finns en jäkla massa dynga i oljan som kan lämna avlagringar om den står över vintern, så helst in med fräsh olja och ställ sedan undan hojen.

Fast det är väl en viss skillnad på en båtmotor och en hoj-motor? Användningsområdet t ex: en utombordare får ju en god portion saltvatten och annat skit så där förstår jag behovet.

Men en MC-motor som rullar några hundra mil på en torr asfaltsväg i soliga sommarvädret?!? Även om en och annan regnskur drabbat den, njaaa - tillåt mig tvivla! Låter som en myt.

En bilmotor byter man ju inte olja i varje höst vare sig man behöver det eller inte.
Jag följer serviceintervallet punkt. Enligt Honda-fabrikanten är det fullt tillräckligt..

Vatten kommer sällan in i motorn.
Bilar står oftast inte oanvända oktober-april.
Olja innehåller mysigheter som förhindrar galvanisk korrosion och den förbrukas (har jag fått lära mig).
Vill ni låta en precisionsmaskin stå och riskera saker så varsågoda.

Rekommenderar ni att man borstar tänderna dagen efter ifall man käkat godis på kvällen också?

Ifall man man nu SKA byta olja inför nästa säsong fattar jag inte ens om jag försöker vad det kan vara för vits att vänta.

När anser man att oljan är "förbrukad" innan avställningen? Om man tex gjort oljeservice 100 mil innan avställning, är det då lönt att byta?

Pelle, vore jag du skulle jag spillt i ny olja i samband med tömning (!), jag har aldrig hört någon med lite djupare kunskaper runt smörjmedel och motorer rekomendera ditt tillvägagångssätt (stå tom under vintern).

Och, jaaaa, oljan skall bytas innan avställningen, det finns en jäkla massa dynga i oljan som kan lämna avlagringar om den står över vintern, så helst in med fräsh olja och ställ sedan undan hojen.

Vad skulle problemet vara menar du?

Och JAG tror så här, det låter ju helt rätt i teorin att man byter innan avställning för att hojen inte ska stå med en massa "basiller" i oljan över vintern, det mår den säkerligen bäst av, MEN hur stor är egentligen skillnaden?...jag är här HELT övertygad om att om man tar två hojar som man låter gå 20 säsonger, den ena med byte på våren o den andra på hösten så måste man in i ett högklassigt labb för att kunna urskilja dessa från varandra...alltså spelar det ingen som helst roll för iallafall mig när bytet blir gjort, huvudsaken är att det blir av, därav är jag helt övertygad om att ingen mänsklig varelse kan märka nån skillnad alls. :)

Lämnar du motorn öppen så släpper du in massa skit i den

Vad för skit, och vilken skada orsakar den? Det är alltså en öppning på undersidan, och en öppning på framsidan av motorn, i ett varmgarage där det egentligen inte händer nånting under vintern.

Jag är inte sämre än att erkänna att min metod är fel, men mer konkret än att det kommer in skit vill jag nog höra först.

Vad för skit, och vilken skada orsakar den? Det är alltså en öppning på undersidan, och en öppning på framsidan av motorn, i ett varmgarage där det egentligen inte händer nånting under vintern.

Jag är inte sämre än att erkänna att min metod är fel, men mer konkret än att det kommer in skit vill jag nog höra först.

Akta dig Pelle, det kan komma in syre i motorn o det förorsakar korrosion. (ironi)

Damm om man håller på och meckar i garaget, blandas det med den nya oljan du tippar i så blir det onödigt slitage på lager osv i motorn. Har man det lite fuktigt i garaget så kommer det in fukt i motorn och det är inte häller bra då kan det faktiskt skapas korrosion i motorn.

Sen som ovan nämnt tror inte jag häller att skadan blir så stor att man märker av den men varför chansa? En motor är oftast inte speciellt billig.

När anser man att oljan är "förbrukad" innan avställningen? Om man tex gjort oljeservice 100 mil innan avställning, är det då lönt att byta?

Huvudregeln byt olja minst en gång per år.
Om du kört mycket start stopp korta sträckor osv. byt absolut till hösten.
Om du har bra olja fin motor osv så tja.. om den står inne under vinter så då funkar det nog byta till våren förutsatt att det första med start stopp inte va fallet.
men om den står ute i väder o temp skillnader byt två gånger på ett år.
.
en sliten dålig motor förorenar mer än att underhålla den så den inte tar skada.

Ni som förespråkar byte på hösten när hojen ska ställas undan, byter ni det sista ni gör eller låter ni motorn gå en stund efter byte?
Tänker att om man bara byter och inte kör motorn så är det ju iaf "gammal" olja på alla lagerytor.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8